آیا الزام به تمکین در ازدواج موقت وجود دارد؟

۱
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
از جمله مواردی که در مسئله ازدواج موقت مورد سئوال است، مربوط به تمکین در ازدواج موقت است.
الزام به تمکین در ازدواج موقت

ازدواج موقت یا صیغه عبارت است از ازدواجی که در آن صیغه عقد برای مدت مشخصی بین زن و مرد جاری می‌شود و پس از آن زن و مرد به یکدیگر محرم و حلال می‌گردند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع الزام به تمکین در ازدواج موقت می‌پردازیم.

تمکین چیست؟

در واقع، زمانی که صیغه عقد میان زن و مردی جاری شد، هریک از آن‌ها موظفند یک‌سری از تکالیف قانونی و شرعی را در روابط خود رعایت نمایند. یکی از این وظایف، تمکین می‌باشد.

اما محدود‌کردن تمکین در رابطه با زنان صحیح نیست. چرا که مردان نیز در رابطه با همسر خود وظایفی دارند و موظف به رعایت آن‌ها در حق همسر خود هستند. یعنی علاوه‌بر این‌که زن باید از مرد تمکین نماید، شوهر نیز موظف به آن می‌باشد.

ذکر این نکته ضروری است که زن تنها در صورتی موظف به تمکین از شوهر است که این تمکین ضرری برای وی نداشته باشد. هم‌چنین، در قانون مواردی برای مجاز بودن عدم تمکین زن تا زمان دریافت مهریه پیش‌بینی شده است، که به آن حق‌حبس گفته می‌شود.

تمکین در عقد موقت به چه صورت است؟

در ازدواج موقت زن و مرد حق و حقوقی نسبت به یکدیگر پیدا می‌کنند که در این میان زن به طور مسلم از حق مهریه برخوردار خواهد بود اما حق نفقه و ارث از وی سلب شده است.

اگر ضمن عقد موقت، زن شرط کند که باید حق ارث و نفقه وی پرداخت شود و مرد این موضوع را پذیرفته باشد، پرداخت و انجام آن بر مرد واجب و لازم خواهد بود.

الزام به تمکین

تمکین در ازدواج موقت

در ازدواج موقت، الزام به تمکین در عقد موقت وجود دارد و در صورت عدم تمکین، مرد می‌تواند دادخواست عدم تمکین زن را تقدیم دادگاه خانواده نماید که به دلیل عدم ثبت چنین ازدواج‌هایی؛ کم‌تر دیده شده مرد به دنبال حکم عدم تمکین زن برود.

اگر زن در ازدواج موقت، عدم نزدیکی (عدم تمکین) را شرط کرده باشد، ضمن اینکه شرط وی صحیح است، مرد حق نزدیکی با او را نداشته و در این حالت زن و مرد تنها نسبت به هم محرم شمرده می‌شوند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب آسان‌ترین روش مطالبه مهریه را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ در ۱۰:۵۶ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …