توصیه‌های مهم تغذیه‌ای قبل و بعد از واکسیناسیون کرونا!

۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
زمان واکسیناسیون نباید ناشتا باشید زیرا ممکن است هنگام تزریق واکسن دچار سرگیجه یا افت‌فشار شوید.
تغذیه در زمان واکسن کرونا

در این مطلب از مجله دلتا در خصوص موارد مهم تغذیه در زمان واکسن کرونا صحبت خواهیم کرد. رئیس گروه بهبود تغذیه توصیه کرد: مقدار زیادی آب و مایعات بنوشید. تامین آب بدن به میزان کافی قبل و بعد از تزریق واکسن کووید- ۱۹ بسیار مهم است.

مصرف مایعات کافی، نه‌تنها سبب عملکرد بهتر بدن در شرایط واکسیناسیون می‌شود، بلکه باعث جلوگیری از افت فشارخون در افرادی می‌شود که معمولا ترس از آمپول و یا واکسن دارند. افرادی که مبتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی، فشارخون بالا یا بیماری‌های ریوی هستند در خصوص میزان مصرف مایعات حتما باید با پزشک خود مشورت کنند.

مواد غذایی آب‌دار مانند میوه‌ها، سبزی‌ها، انواع سوپ علاوه‌بر کمک به تامین آب بدن، سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می‌کنند. به‌ویژه در صورت بروز تب بعد از واکسیناسیون، باید مایعات و غذاهای آب‌دار به میزان فراوان نوشیده و میل شود.

نوشیدنی‌های شیرین مانند آب میوه‌هایی که دارای قند افزوده هستند و شربت‌های خیلی شیرین، نوشابه‌های گازدار و به‌طور کلی همه نوشیدنی‌های خیلی شیرین موجب تضعیف سیستم ایمنی و اختلال در عملکرد آن می‌شوند.

به گفته پژوهشگران، بهترین نوشیدنی آب است. مصرف آب میوه تازه و طبیعی، دوغ کم نمک و بدون گاز، شربت‌های خانگی کم شیرین نیز برای تامین آب بدن مناسب هستند.

مواد غذایی ضدالتهاب

مصرف غذاهای تازه و طبیعی مانند میوه‌ها، سبزی‌ها، ماهی‌های چرب، آجیل و مغز دانه‌ها به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند زیرا التهاب کم‌تری در بدن ایجاد می‌کند. مصرف غذاهای ضدالتهاب قبل و پس از تزریق واکسن می‌تواند کمک کننده باشد.

اضافه کردن چاشنی‌هایی مثل زنجبیل، نعناع فلفلی، دارچین، فلفل، زردچوبه، سیر و پیاز در تهیه غذا به‌دلیل خاصیت ضدالتهابی این مواد توصیه می‌شود.

مصرف سبزی‌ها و میوه‌ها

یکی دیگر از موارد مهم تغذیه در زمان واکسن کرونا مصرف سبزی‌ها و میوه‌ها است. مصرف روزانه ۵-۳ واحد از گروه سبزی‌ها و ۴-۲ واحد از گروه میوه‌ها، آنتی اکسیدان‌های مورد نیاز بدن مانند سلنیم، ویتامین A و ویتامین C را تامین می‌کند. مصرف کافی سبزی، سالاد و میوه قبل و پس از واکسیناسیون در وعده‌های غذایی و میان وعده‌ها توصیه می‌شود.

مصرف منابع غذایی پروتئینی 

مصرف روزانه مقادیر کافی از منابع غذایی پروتئین و جایگزین‌های آن که شامل انواع حبوبات، تخم‌مرغ، انواع گوشت سفید (مرغ، ماهی) است نیز توصیه اکید جامعه بهداشت، به عموم مردم است.

منابع غذایی پروتئینی حاوی ریز مغذی‌هایی مانند روی و سلنیوم هستند که با خاصیت آنتی اکسیدانی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند. شیر و لبنیات کم چرب نظیر ماست، پنیر و کشک نیز ضمن تامین کلسیم و فسفر، از منابع تامین پروتئین هستند.

مکمل ویتامین D

در رابطه با مصرف ویتامین D از طریق مواد غذایی باید گفت که ویتامین D به مقدار لازم از منابع غذایی تامین نمی‌شود. براساس دستورالعمل وزارت بهداشت، حتما لازم است ماهیانه یک عدد مکمل ۵۰ هزار واحدی برای تقویت سیستم ایمنی بدن مصرف شود.

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند قبل و بعد از واکسن کرونا چه کنیم؟

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۵ آبان ۱۴۰۰ در ۰:۰۱ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ در ۸:۴۵ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ در ۱۰:۰۰ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ در ۰:۱۲ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…