خرید و فروش وکالتی خودرو، آری یا خیر؟

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
وکالت‌های خرید و فروش خودرو انواع مختلفی دارند که رایج‌ترین نوع آن، وکالت دادن به خریدار خودرو است.
معامله وکالتی

خرید و فروش وکالتی خودرو یعنی فروشنده به خریدار اختیار تام می‌دهد تا خودرو را به مراکز تعویض پلاک ببرد، فک پلاک و نصب پلاک کند، سند را به نام خودش بزند و دیگر کارهای مربوط به انتقال خودرو را بدون حضور فروشنده انجام دهد. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع معامله وکالتی می‌پردازیم.

مشکلات خرید و فروش وکالتی خودرو چیست؟

زمانی‌که خرید و فروش را به‌طور وکالتی انجام می‌دهید، مشکلاتی شما را تهدید می‌کنند. مثلا زمانی که به خریدار وکالت می‌دهید که امور مربوط به فروش را خودش پیگیری کند تا زمان تعویض پلاک، خودروی خود را دودستی تقدیم به شخصی دیگر می‌کنید.

او هم می‌تواند هر خلافی را مرتکب شود. اگر خریدار خلاف‌کار از کار در بیاید، امکان شکل‌گیری سواستفاده‌های مختلف از خودرو وجود خواهد داشت. البته فقط خریدار نیست که می‌تواند در دسته مجرمان و خلاف‌کاران باشد یا با خودرو مرتکب جرائم مختلف شود.

سوی دیگر داستان هم ظرفیت مشکل‌آفرینی دارد. مثلا شاید فروشنده جرائم مختلفی را با خودرو انجام داده و جرائم او باعث می‌شوند که پای خریدار بی‌گناهی که معامله وکالتی انجام داده هم به قضایای ناخوشایند باز شود.

خرید و فروش خودرو

توصیه در مورد خرید و فروش وکالتی خودرو

دوطرف در ابتدا مبایعه‌نامه تنظیم کنند، نه وکالت‌نامه. مبایعه‌نامه‌ای دقیق و منظم که دارای شماره شاسی و مشخصات دقیق خودرو، فروشنده و خریدار و تعهداتی باشد که هر یک از دوطرف دارند. توصیه می‌شود این مبایعه‌نامه در حضور یک وکیل نوشته شود.

هم‌چنین توصیه می‌شود بعد از مبایعه‌نامه، کارهای تعویض پلاک در قالب سندرسمی انجام شود. متأسفانه خیلی از مردم به صرف اینکه مبایعه‌نامه تنظیم می‌کنند، باقی مراحل ثبت رسمی خودرو را رها می‌کنند، در صورتی‌که مرحله نهایی خرید خودرو همان برگ سبز خودرو است و شهروندان باید این را در نظر بگیرند، نه اینکه با وکالت‌نامه‌ای محضری، معامله را تمام‌شده در نظر بگیرند چون عنوان معامله در محضر، سند رسمی وکالت است نه سند رسمی خودرو.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با مطالب حقوقی مطلب مجازات پوشاندن پلاک خودرو را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ در ۱۲:۱۰ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ در ۵:۴۶ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …