آسان‌ترین روش مطالبه مهریه

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
این روزها افراد زیادی به دنبال آسان‌ترین روش مطالبه مهریه هستند.
آسان‌ ترین روش مطالبه مهریه

بر اساس ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی، به محض اینکه ازدواج صورت گرفت زن مالک مهریه می‌شود و می‌تواند هرکاری که می‌خواهد با آن انجام دهد. اگر مهریه عندالمطالبه باشد، زن هر زمان که تمایل داشته باشد می‌تواند مهریه را از مرد مطالبه کند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع آسان‌ ترین روش مطالبه مهریه می‌پردازیم.

نحوه مطالبه مهریه

  •  از طریق اجرای ثبت

با توجه به متداول بودن وصول مهریه از طریق اجرای ثبت، بسیاری تصور می‌کنند تنها روش وصول مهریه، اقدام از طریق دادگاه است. این در حالی است که واحد اجرای ثبت به مراتب سریع‌تر امکان وصول مهریه را از افرادی که دارای تمکن مالی هستند دارد.

برای این‌که خانمی مهریه خود را از طریق اجرای ثبت وصول کند، در ابتدا باید با در دست داشتن شناسنامه، کارت ملی و سند ازدواج، به دفتر ازدواج و طلاقی که ازدواج او در آنجا ثبت شده است مراجعه کند.

شماره دفتر ازدواج و طلاق در سند ازدواج ثبت شده و قابل مشاهده است. در ادامه، زن تقاضای صدور اجرائیه را به شکل مکتوب به سردفتر ازدواج و طلاق تقدیم می‌کند.

پس از این کار، سر دفتر بعد از احراز هویت درخواست‌‌کننده رونوشت سند را در برگ‌های ویژه ظرف ۲۴ ساعت سه نسخه تهیه می‌کند و موضوع اجرا را در آن نوشته و ظرف چهل و هشت ساعت از تاریخ وصول درخواست، برگه‌های اجرائیه را امضا کرده و به‌مهر ویژه (اجراء شود) می‌رساند و برای اجرا، نزد مسئول اجراء می‌فرستد و رسید دریافت می‌کند و این‌گونه عملیات اجرائی بلافاصله آغاز می‌شود.

  • از طریق دادگاه

روش بعدی وصول مهریه را می‌توان طرح دعوای مطالبه مهریه از دادگاه دانست. در این روش، زن با در دست داشتن اصل شناسنامه و کارت ملی خود، سند ازدواج یا رونوشت آن و حتی الامکان کپی شناسنامه و کارت ملی همسر، به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه می‌کند.

زن دادخواستی را به طرفیت مرد و با موضوع مطالبه مهریه ثبت نموده و هزینه دادرسی و سایر هزینه‌های دفتر‌خدمات‌قضایی را می‌پردازد.

باتوجه به قانون جدید شورای حل اختلاف و قانون حمایت از خانواده مصوب ۱۳۹۲، اگر میزان مهریه کمتر از ۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال باشد، رسیدگی به دعوا در صلاحیت شورای حل اختلاف و در غیر این‌صورت، رسیدگی در صلاحیت دادگاه خانواده خواهد بود.

مطالبه مهریه

توجه داشته باشید که امکان توقیف اموال مرد پیش از رسیدگی قضایی نیز وجود دارد. در صورتی که تمایل به این کار وجود داشته باشد، زن باید در دادخواست خود تامین‌خواسته فوری را نیز مطالبه نموده و بدین ترتیب می‌تواند در سریع‌ترین زمان ممکن، اموال مرد را برای وصول مهریه توقیف نماید.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب حکم جلب بابت مطالبه مهریه را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. زرگری

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ در ۴:۳۹ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۷ مرداد ۱۴۰۰ در ۱۰:۵۷ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۷ مرداد ۱۴۰۰ در ۴:۰۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …