چهاربرج، روستای عجیب نابینایان در ایران!

۳
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
درخراسان شمالی روستایی به‌نام چهاربرج وجود دارد که مردم آن بخاطر مشکلی که در این روستا وجود دارد بسیار رنج می‌برند. موضوعی که باعث شهرت و بر سر زبان‌افتادن روستا چهاربرج شده، نابینابودن اهالی روستا است.
روستای چهاربرج

روستای چهاربرج از توابع اسفراین حدود ۱۰۰۰ نفر جمعیت دارد که تعداد زیادی از ساکنان آن نابینا هستند. به‌همین علت به این روستا، روستای نابینایان گفته می‌شود. از حدود ۲۰ تا ۲۵ سال پیش عارضه نابینایی در این منطقه شیوع پیدا کرد و کم‌کم ساکنان آن، روستا را ترک کرده و به شهرهای دیگر مهاجرت کردند. برای آشنایی بیشتر با این روستای عجیب با مجله دلتا همراه باشید.

روستای چهاربرج

روستای چهار برج روستای نابینایان خراسان شمالی

گاهی دلیل شهرت گردشگری و جاذبه بسیاری از مکان‌ها، علت‌های پسندیده و خوبی نیست. نمونه‌اش روستای چهاربرج در خراسان شمالی است که به‌ دلیل آمار بالای نابینایانش اسم و رسمی به‌هم زده است و مورد توجه جامعه گردشگری قرار گرفته است.

اکثر کسانی که در چهاربرج زندگی می‌کنند، نابینا هستند و این افراد از بدو تولد نابینا بودند. جالب‌تر از این، نابینا‌شدن حیوانات روستای چهار برج بود. حیوانات اهلی مثل گاو و گوسفند و حتی گربه‌ها نیز در این روستا نابینا متولد می‌شوند.

روستای نابینایان

بسیاری از کارشناسان دلیل این اختلال را تغییرات ژنتیکی و ازدواج‌های فامیلی می‌دانند که در نتیجه آگاهی مردم تلاش کردند تا از تولد کودکان نابینا جلوگیری کنند. اما این سوال همواره وجود داشته که چرا حیوانات این منطقه به چنین مشکلی دچارند؟

روستای چهار برج روستای نابینایان خراسان شمالی

آیا روستای نابینایان نفرین شده است؟

کسی محصولات کشاورزی و دامی اهالی روستا را نمی‌خرد. به ساکنان این آبادی دختر نمی‌دهند و  از آنها عروس نمی‌گیرند! خیلی‌ها فکر می‌کنند این روستا نفرین شده است یا بیماری عجیبی یقه مردم و حیوانات ساکن آن را گرفته است.

اینجا پدر و مادرها با دلشوره انتظار تولد فرزندشان را می‌کشند. اهالی روستای چهاربرج علاوه بر اینکه با محرومیت دست و پنجه نرم می‌کنند، گرفتار مشکل بزرگ‌تری هم هستند. شیوع یک بیماری ژنتیکی بین بیشتر اهالی این روستا مشکلات زیادی را برایشان ایجاد کرده است. مشکلی که باعث نابینا به‌دنیا آمدن بیشتر نوزادان اهالی این روستا شده و بر وضعیت اقتصادی آنها هم اثر گذاشته است.

آیا روستای نابینایان نفرین شده است؟

ویژگی‌های روستای چهاربرج

این روستا دارای پیشینه تاریخی است و در مسیر کاروانهایی که به شمال‌شرق ایران رفت و آمد می‌کردند، قرار داشت. ساکنین روستا، کرد هستند و گویش کردی کرمانجی دارند.

بانوان روستا هنوز اصالتشان را حفظ کرده‌اند و لباس‌های رنگارنگ و بلند کرمانجی می‌پوشند. از آنجا که چهاربرج در جنوب غربی خراسان شمالی قرار گرفته است، آب و هوای گرمی دارد و پوشش گیاهی‌اش هم از بقیه مناطق خراسان شمالی فقیرتر است.

چهار برج خراسان شمالی

مهار مشکل نابینایی

در سال ۹۱ معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان خراسان شمالی اعلام کرد این اختلال در این منطقه مهار شده است و اکنون هیچ فرد زیر دو سال در این روستا حضور ندارد که نابینا باشد.

یکی از ساکنان روستای چهاربرج درباره علت نابینایی تعدادی از اهالی روستا می‌گوید: ۳۴ سال است که در این روستا زندگی می‌کنم. به نظر من آلودگی خاک و آب باعث این بیماری شده است. این مشکل نمی تواند به ازدواج های فامیلی ربط داشته باشد زیرا افرادی در روستا وجود دارند که هیچ نسبتی با یکدیگر ندارند اما فرزندانشان نابینا به دنیا آمده‌اند. علاوه بر این در روستای ما حیوانات هم نابینا متولد شده‌اند!

مشکل نابینایی در خراسان شمالی

پیشنهاد مطالعه: مطلب روستای عجیب و حیرت‌انگیز مرگ در قزوین را بخوانید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۴ مرداد ۱۴۰۰ در ۱:۱۲ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۳ مرداد ۱۴۰۰ در ۳:۴۰ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۳ مرداد ۱۴۰۰ در ۲:۳۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…