ویتامین B3، معجزه‌ای برای قلب!

۵
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
نیاسین که به آن ویتامین b3 هم گفته می‌شود، یک ریزمغذی است که بدن برای سوخت‌وساز، عملکرد سیستم عصبی و… به آن نیاز دارد.
خواص نیاسین

ویتامین b3 یا نیاسین یک ماده‌ مغذی ضروری است. جالب است بدانید بدن نمی‌تواند آن را تولید کند. بنابراین این ویتامین را باید از مواد غذایی دریافت کنید. میزان توصیه شده برای مصرف نیاسین، ۱۶ میلی‌گرم در روز برای آقایان و ۱۴ میلی‌گرم برای زنان است. از آن‌جایی که این ویتامین فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد، در این مطلب از مجله دلتا تصمیم گرفته‌ایم خواص نیاسین را معرفی کنیم.

کاهش کلسترول بد 

مدت زیادی است که از ویتامین b3 برای درمان کلسترول بالا استفاده می‌شود. این ویتامین می‌تواند سطح کلسترول بد یا همان LDL را ۵ تا ۲۰ درصد کاهش دهد.

جلوگیری از بیماری‌های قلبی

یکی دیگر از خواص ویتامین b3 جلوگیری از بیماری‌های قلبی است. نیاسین می‌تواند در پیشگیری از بیماری قلبی مفید باشد. این ویتامین می‌تواند به کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب کمک کند که این موارد، در گرفتگی عروق یا تصلب شرایین نقش دارند.

درمان دیابت نوع ۱ 

دیابت نوع ۱ جزو بیماری‌های خودایمنی محسوب می‌شود که در آن بدن به سلول‌های ایجادکننده‌ انسولین در پانکراس حمله می‌کند و آن‌ها را از بین می‌برد. جالب است بدانید، نیاسین می‌تواند از سلول‌های ذکر شده محافظت کند و خطر ابتلا به دیابت نوع ۱ را در کسانی که در معرض ابتلا به این بیماری هستند کاهش دهد.

خواص ویتامین b3

عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد

مغز برای دریافت انرژی و درست عمل کردن به نیاسین نیاز دارد. بعضی از انواع اسکیزوفرنی را می‌توان با مصرف نیاسین درمان کرد، چون این ویتامین، آسیب وارد شده به سلول‌های مغزی که در نتیجه‌ کمبود نیاسین رخ می‌دهد را خنثی می‌کند.

سطح تری‌گلیسیرید را کاهش می‌دهد

نیاسین همچنین می‌تواند میزان تری‌گلیسیرید را ۲۰ تا ۵۰ درصد کاهش دهد‌. ویتامین b3 این کار را از طریق متوقف کردن آنزیمی انجام می‌دهد که در سنتز تری‌گلیسیرید نقش دارد.

مواد غذایی غنی از ویتامین b3 (نیاسین)

در ادامه خوراکی‌های سرشار از نیاسین را معرفی می‌کنیم:

سینه‌‌مرغ

سینه‌‌مرغ منبع خوبی از ویتامین b3 و پروتئین محسوب می‌شود. ۸۵ گرم سینه‌‌مرغ پخته و بدون پوست و استخوان حاوی ۱۱.۴ میلی‌گرم ویتامین b3 است و ۷۱ درصد از نیاز روزانه‌ مردان و ۸۱ درصد از نیاز زنان به این ویتامین را تامین می‌کند.

خواص ویتامین b

جگر

جگر یکی از بهترین منابع طبیعی ویتامین b3 به‌شمار می‌رود. ۸۵ گرم جگر گاو پخته حاوی ۱۴.۷ میلی‌گرم ویتامین ب ۳ است و ۹۱ درصد از نیاز مردان و حدود ۱۰۰ درصد از نیاز زنان به این ویتامین را برطرف می‌کند.

بادام‌ زمینی

بادا‌م‌ زمینی یکی از بهترین منابع گیاهی ویتامین b3 محسوب می‌شود. دو قاشق غذاخوری کره‌ بادام‌ زمینی حاوی ۴.۳ میلی‌گرم نیاسین است و تقریبا ۲۵ درصد از نیاز مردان و ۳۰ درصد از نیاز روزانه‌ زنان به این ویتامین را تامین می‌کند.

قارچ

قارچ یکی از بهترین سبزیجاتی است که نیاسین دارد. به‌طوری‌ که یک فنجان از آن حاوی ۲.۵ میلی‌گرم نیاسین است. مردان و زنان می‌توانند با خوردن این مقدار قارچ به‌ترتیب ۱۵ درصد و ۱۸ درصد از نیاز روزانه‌ بدن خود به این ویتامین را برطرف کنند.

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه جو دوسر، مولتی‌ویتامین شگفت‌انگیز طبیعی!

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۷ آبان ۱۴۰۰ در ۸:۰۹ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۶ مرداد ۱۴۰۰ در ۲:۲۶ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۴ مرداد ۱۴۰۰ در ۷:۳۱ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۴ مرداد ۱۴۰۰ در ۱۲:۲۷ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲ مرداد ۱۴۰۰ در ۷:۳۲ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…