مرگبارترین اپیدمی‌های جهان را بشناسیم

۶
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
شاید هیچ جنگ و بلا طبیعی به اندازه اپیدمی‌ها در جوامع بشری کشته برجای نگذاشته است.
اپیدمی‌ های عجیب

اپیدمی‌ها یکی از دشمنان سرسخت، ماندگار و کشنده تاریخ بشر محسوب می‌شوند و جامعه بشری از گذشته تاکنون، مرتب با تعداد زیادی بیماری و اپیدمی‌ مواجه شده است. با مجله دلتا همراه باشید تا با اپیدمی‌ های عجیب دنیا آشنا شوید.

اپیدمی‌ خنده

سی‌ام ژانویه سال ۱۹۶۲، در منطقه کوچک تانگانیکا که امروزه بخشی از تانزانیا است، بیماری همه‌گیر و عجیبی شیوع پیدا کرده بود.

سه دختر جوان با شنیدن یک جوک، شروع به خندیدن کردند اما نه تنها خندیدن آن‌ها بند نیامد بلکه بعد از آن‌ها، همه کلاس شروع به خندیدن کردند و به دنبال آن‌ها ۶۰ درصد دانش آموزان، دچار مرض خنده شدند و در مدت کوتاهی، این مرض تمام منطقه را فرا گرفت.

بنا بر گزارشات موجود، تقریبا یک سال تمام مردم شهر می‌خندیدند. بسیاری از مدرسه‌ها بسته شدند. خیلی‌ها از شدت خندیدن به اشک ریختن می‌افتادند، غش می‌کردند و حتی دچار خارش‌های شدید بدنی می‌شدند. به عقیده روانشناسان، این خنده نمونه‌ای از بیماری روانی فراگیر بود.

اپیدمی‌ های عجیب

اپیدمی‌ آوازخوان‌های خیابانی

جولای ۱۵۱۸ زنی فرانسوی، بی‌دلیل وارد خیابان شد و شروع به آواز خواندن کرد. در طی یک هفته ۳۴ نفر به این زن پیوستند و در خیابان‌های شهر شروع به آوازخوانی کردند.

در ابتدا تصور می‌شد، آن‌ها به دلیل استفاده از نوشیدنی‌های غیرمجاز به خیابان‌ها ریخته‌اند. اما هیچ کدام از آن‌ها چیزی ننوشیده بودند. این خوشحالی اپیدمیک، در مدت یک ماه به ۴۰۰ نفر رسید. این شادی غیرعادی آنقدر ادامه داشت که بعضی‌ها دچار حمله قلبی شدند.

جمعیت شادی کننده‌ها آنقدر زیاد بود که رفت و آمد با مشکلاتی مواجه شده بود. برای همین، همه آن‌ها را به منطقه کوهستانی و دور افتاده‌ای منتقل کردند. شرایط سخت آب و هوایی باعث شد تا این جمعیت شاد به خودشان بیایند و درخواست کمک کنند.

در آن زمان، علت این شادی را به نفرین شیطانی، به‌نام ویتوس که مردم از آن هراس داشتند نسبت دادند. اما تاریخدان‌های امروزی معتقدند، استرس بیش از حد در آن زمان، چنین بیماری همه‌گیری را رقم زده بود.

آنسفالیت، مرض خواب

یکی دیگر از اپیدمی‌‌های عجیب بین سال‌های ۱۹۱۸ تا ۱۹۲۰ در اسپانیا شیوع پیدا کرد. همزمان با آنفولانزا، بیماری دیگری به‌نام آنسفالیت یا التهاب حاد بافت مغز نیز فراگیر شده بود. اما به دلیل شیوع شدید آنفولانزا، هیچ کس به آن توجه‌ای نمی‌کرد.

این بیماری در آن زمان، جان نزدیک به یک میلیون نفر را گرفت و میلیون‌ها نفر دیگر را فلج و از کار‌افتاده کرد. نام این بیماری مهلک را مرض خواب گذاشتند.
بعضی از مبتلایان، دچار زخم در گلو و بعضی دیگر، دچار تشنج می‌شدند. همه مبتلایان، در آخر به کما می‌رفتند، که با احتمال مرگ چهل درصدی همراه بود.

این بیماری همانطور که به‌طرز اسرارآمیزی شیوع پیدا کرد، سال ۱۹۲۶ به‌طرز باورنکردنی‌ای متوقف شد. اینکه چه چیزی باعث شیوع بیماری شد و چگونه متوقف شد، هنوز معلوم نیست.

اپیدمی‌ های عجیب

اپیدمی جنباندن سر

این اپیدمی‌ عجیب، کودکان بین ۵ تا ۱۵ سال را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از هنگام دچار شدن کودک به این بیماری، رشد جسمی و ذهنی او متوقف می‌شود.

مبتلایان، سر خود را مرتبا تکان می‌دهند و دچار تشنج می‌شوند. آن‌ها به هیچ عنوان صحبت نمی‌کنند و در حالت حواس‌پرتی کامل به سر می‌برند. مبتلایان به جنباندن سر، ۳۰ سال بیش‌تر عمر نمی‌کنند.

طبق آمارهای موجود، بیماری سر جنباندن، سه هزار نفر را درگیر کرده است و هنوز درمانی برای آن پیدا نشده است.

پیشنهاد مطالعه: مطلب پدیده حیرت‌انگیز نا‌همرنگ بودن چشم‌ها با یکدیگر! را مطالعه کنید.

۶ دیدگاه

  1. زهرا مشتاقی

    ۶ مرداد ۱۴۰۰ در ۱۱:۰۹ ق٫ظ

    با سلام : لطفا درمورد بوق زدن گاز دادن به موتور بیش از حد و آسیبهای صوتی به مغز ایجاد التهاب هم بنویسید

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      ۶ مرداد ۱۴۰۰ در ۱۱:۱۷ ق٫ظ

      با سپاس از همراهی شما
      حتما از نظرات و پیشنهادات سازنده شما استفاده می کنیم.

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۴ مرداد ۱۴۰۰ در ۹:۳۵ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۴ مرداد ۱۴۰۰ در ۴:۱۷ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۴ مرداد ۱۴۰۰ در ۱۰:۳۱ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۳ مرداد ۱۴۰۰ در ۳:۵۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…