پارکت یا موکت، کدام بهتر است؟

۸
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اغلب افراد برای انتخاب کفپوش مناسب برای خانه بین موکت و پارکت تردید دارند. در این مطلب به بررسی معایب و مزایای هردو می‌پردازیم تا در نهایت بهترین انتخاب را داشته باشید.
ویژگی های موکت و پارکت

پارکت و موکت از متداول‌ترین متریال‌های کاربردی برای کفپوش محسوب می‌شوند. گرچه این دو کاملا متفاوت‌ از یکدیگر هستند اما هر دو نقش و جایگاه خود را به عنوان کفپوش در دکوراسیون هر فضایی ایفا می‌کنند. در این مطلب از مجله دلتا به معرفی ویژگی های موکت و پارکت می‌پردازیم.

موکت

موکت‌ها در بازار در دو نوع با نخ و الیاف مصنوعی مانند نایلون یا پلی‌استر و برخی از الیاف طبیعی یا عمدتا پنبه یا پشم، تشکیل می‌شوند. موکت‌ها عمدتا به صورت رولی یا در ابعاد مشخص مربعی برای مصرف کنندگان به مقدار مورد نیاز سفارش داده می‌شوند.

ویژگی های موکت و پارکت

پارکت

پارکت‌ها به طور کلی به دو شکل ارائه می‌شوند. کفپوش چوبی با استفاده از از الوار چوب طبیعی که از درختان چوب سخت و چوب خرد شده گرفته شده و آسیاب می‌شوند. این کفپوش‌ها روی سطح بالایی ظاهری صاف اما در قسمت پایین کمی خشن باقی می‌مانند.

ویژگی های موکت و پارکت

در ادامه به بررسی ویژگی های موکت و پارکت پرداخته می‌شود.

ظاهر

موکت یا پارکت

موکت

موکت‌ها از نظر رنگ و بافت، تنوع بیشتری را ارائه می‌دهند. در کل هم پارکت‌ها و لمینت‌ها و هم موکت‌های جدید با تنوع نامحدودی از رنگ، طرح و فرم در بازار موجود هستند تا تقریبا هر نوع نیاز و سلیقه طراحی را برآورده سازند.

پارکت

ظاهر کفپوش‌های چوبی برای هرکسی قابل تشخیص است. جذابیت اصلی آن به رنگ‌های طبیعی چوب و الگوی جذاب چوب است که بسته به نوع آن متفاوت است.

مقاومت در برابر آب و گرما

مقاومت در برابر آب و گرما

موکت

الیاف مصنوعی مورد استفاده در بیشتر موکت‌ها، آن‌ها را در برابر صدمه در برابر آب بسیار مقاوم می‌کنند. اما مهم است که از ریزش آب به داخل لایه پشتی یا در زیر آن جلوگیری کرد زیرا می‌تواند در زیر موکت فرو رود. به همین دلیل، موکت هرگز برای مناطق مرطوب مانند آشپزخانه‌ها، توصیه نمی‌شود.

علاوه بر آن موکت‌ها نیز به راحتی در اثر گرما آسیب می‌بینند و می‌توانند آتش‌سوزی جدی در خانه ایجاد کنند. همچنین بعضی از موکت‌ها، گازهای سمی را منتشر می‌کنند.

پارکت

کفپوش چوبی در هر مکانی که آب یا رطوبت حضور مداوم داشته باشد، توصیه نمی‌شود. گرچه اغلب در یک آشپزخانه خوب به‌نظر می‌رسد زیرا  می‌توان بلافاصله آن را پاک کرد اما برای آشپزخانه و برای نصب در زیرزمین توصیه نمی‌شود.

مراقبت و تمیز کردن

موکت

بعضی‌ از افراد احساس می‌کنند تمیز کردن موکت غیرممکن است زیرا لکه‌ها خیس می‌شوند و به طور دائمی باقی می‌مانند اما قطعا راهکارهایی برای لکه‌ها وجود دارد.

مراقبت و تمیز کردن موکت

همین‌طور وجود گرد و غبار و میکروباکتری‌ها که به راحتی در الیاف گیر می‌کنند، موکت را برای افرادی که از آلرژی رنج می‌برند یا دارای وسواس خاصی هستند، یک انتخاب ضعیف به‌شمار می‌آید.

پارکت

کفپوش‌های چوبی به راحتی تمیز می‌شوند. جاروبرقی ساده باعث حذف گرد و غبار و شستشوی دوره‌ای یا تمیز کردن با یک پاک‌کننده چوب باعث حذف بیشتر عمق و بیشتر لکه‌ها می‌شود.

مراقبت و تمیز کردن موکت

دوام و نگه‌داری

موکت

نگه‌داری روزمره یا تمیز کردن حرفه‌ای ممکن است عمر  آن را طولانی کند اما به‌ندرت موکت‌ها بیش از یک دهه یا بیشتر عمر می‌کنند.

پارکت

با نگه‌داری اصولی، کفپوش چوبی می‌تواند چندین دهه دوام داشته باشد و با به‌کارگیری برخی از مواد با سطح بالاتر می توانند برای نسل‌ها دوام بیاورند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب کدام کابینت مناسب آشپزخانه شماست؟ را بخوانید.

۸ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲ آذر ۱۴۰۰ در ۱۱:۳۷ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱ شهریور ۱۴۰۰ در ۱۲:۰۰ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۳ مرداد ۱۴۰۰ در ۱:۵۸ ق٫ظ

  4. اه ع

    ۲ مرداد ۱۴۰۰ در ۱۱:۴۱ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲ مرداد ۱۴۰۰ در ۶:۳۵ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۲ مرداد ۱۴۰۰ در ۳:۵۰ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۲ مرداد ۱۴۰۰ در ۳:۵۰ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۲ مرداد ۱۴۰۰ در ۱۱:۰۱ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…