پدیده حیرت‌انگیز نا‌همرنگ بودن چشم‌ها با یکدیگر!

۵
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
۳ درصد از مردم جهان، دارای چشم‌هایی هستند که دارای رنگ‌های متفاوت با یکدیگر هستند.
نا هم رنگی عنبیه

 افرادی هستند که به دلیل داشتن چشم‌هایی با رنگ‌های مختلف، به این معنی که رنگ هر چشم کاملا با رنگ چشم دیگر متفاوت است، به نوعی پدیده متفاوتی محسوب می‌شوند. با مجله دلتا همراه باشید تا درباره پدیده عجیب نا هم رنگی عنبیه بیشتر بدانید.

بطور کلی، رنگ چشم بستگی به مقدار ماده‌ای به‌نام ملانین دارد. ملانین، ماده قهوه‌ای تیره‌ای است که در عنبیه افراد وجود دارد. چشم آبی نشان‌دهنده میزان کم ملانین است. در حالی که چشم قهوه‌ای حاوی مقدار زیادی از این ماده است. در نتیجه انسان‌هایی که پوست و موی تیره دارند، دارای مقدار زیادی از این ماده می‌باشند.

نا هم رنگی عنبیه

ولی افرادی که مو و پوست روشن دارند مقدار کمی از این رنگدانه را دارا می‌باشند و رنگ چشم اکثر آن‌ها روشن است. به همین دلیل است که بیشتر نوزادانی که با چشم‌های روشن متولد می‌شوند، به مرور زمان و با افزایش ملانین، رنگ چشم‌های آن‌ها نیز تغییر می‌کند.

هتروکرومیا (Heterochromia)

 پدیده نا هم رنگی عنبیه اشاره به تفاوت رنگ چشم‌ها دارد که می‌تواند به غلظت و توزیع ملانین در عنبیه بستگی داشته باشد. به عبارتی، وقتی که یک انسان مقدار متفاوتی ملانین در هر یک از عنبیه‌های خود دارد، رنگ دو چشم او متفاوت خواهد بود. این خصوصیت می‌تواند در نتیجه تغییرات در یکی از ژن‌هایی باشد که چشم را کنترل می‌کند و یا به‌صورت ارثی باشد.

نا هم رنگی عنبیه

اگر رنگ چشم فرد، بعد از دوران نوزادی به یکباره تغییر کند، به آن هتروکرومیا اکتسابی گفته می‌شود. در صورت بروز چنین اتفاقی، فرد باید حتما به پزشک مراجعه کند زیرا این تغییر رنگ ناگهانی عنبیه چشم، ممکن است نشان‌دهنده یک بیماری زمینه‌ای باشد.

البته، پدیده نا هم رنگی عنبیه دارای انواع مختلفی بوده و در همه موارد نیاز به درمان نخواهد داشت.

نا هم رنگی عنبیه

سندرم فوکس یووئیت

یووئیت هتروکرومی فوکس که بیشتر به‌نام سندروم یووئیت فوکس شناخته می‌شود، وضعیت دیگری است که فرد دارای دو رنگ چشم متفاوت است؛ اما برخلاف هتروکرومی، در اینجا یک چشم آسیب دیده است و کاملا بی‌خطر نیست. در حقیقت، این عارضه، می‌تواند باعث ایجاد التهاب در یووآ (ناحیه‌ای در وسط چشم) شود.

این عارضه بطور معمول منجر به روشن شدن عنبیه چشم آسیب دیده می‌شود، اگرچه در بعضی موارد هم این حالت ممکن است سبب تیره شدن عنبیه شود ولی به هر حال نتیجه‌ نهایی تفاوت رنگ بین دو چشم یا هتروکرومی است.
تغییر رنگ چشم، ممکن است در اثر ابتلا به کاتاراکت (آب مروارید) یا گلوکوم (آب سیاه) باشد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب واکنش‌های عجیب بدن انسان! را مطالعه کنید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ در ۵:۴۳ ب٫ظ

    🙏🏻🌹

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ در ۱۲:۱۱ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۴ مرداد ۱۴۰۰ در ۴:۲۱ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲ مرداد ۱۴۰۰ در ۲:۲۵ ب٫ظ

    چقدر زیبا

    پاسخ

  5. ناشناس

    ۲ مرداد ۱۴۰۰ در ۱:۵۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…