چه کنیم که از مدارک گم شده، سوءاستفاده نشود؟

۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مدارک گمشده از پردردسرترین چالش‌های زندگی هر شخصی است و در برخی موارد ممکن است عواقب زیان‌باری برای صاحب آن به دنبال داشته باشد.
جلوگیری از سوء استفاده از مدارک

گمشدن مدارک همواره عاملی برای ایجاد دردسرهای تازه است و صاحبان مدارک گمشده بایستی برای گرفتن المثنی به ادارات مختلف مراجعه کنند و این پروسه در برخی موارد بسیار زمان‌بر است. در این مطلب از مجله دلتا به جلوگیری از سوء استفاده از مدارک می پردازیم.

مراقب سوء استفاده از مدارک مفقودی خود باشید!

افراد سودجو و بزهکار با یافتن مدارک گمشده به هر روش‌ ممکنی از آنها سوءاستفاده می‌کنند.

در دادگاه‌ها و دادسراها پرونده‌های زیادی در خصوص سوءاستفاده از مدارک مفقود شده وجود دارد که عمدتا اثبات بی‌گناهی صاحبان اصلی آن‌ها بسیار سخت و پیچیده است.

چه کنیم که از مدارک گم شده، سوءاستفاده نشود؟

افراد در صورت اطمینان از مفقود شدن مدارک شناسایی و هویتی خود برای جلوگیری از هر گونه سوء‌استفاده، درخواست صدور مدارک المثنی از ادارات ثبت‌احوال محل سکونت خود و یا دفاتر خدمات پستی که از سوی ثبت‌احوال مجوز لازم را دریافت کرده‌اند داشته باشند تا با ثبت در سیستم، امکان سودجویی از مدارک گم شده آن‌ها وجود نداشته باشد.

هم‌چنین به دلیل اینکه در سامانه ثبت‌احوال فعلاً امکان اعلام مفقودی وجود ندارد با این کار و از زمانی که فرد درخواست مدرک شناسایی المثنی کرده است به‌عنوان مفقودی محسوب شده و فرد مسئولیتی در برابر مدارک مفقود شده ندارد.

طبق قانون در صورت پیدا شدن مدارک اصلی تا یک سال مدارک المثنی ابطال شده و فرد از مدارک اصلی خود می‌تواند استفاده کند.

افراد در زمان درخواست مدارک المثنی به‌ویژه شناسنامه، باید مشخصات کامل خود را ارائه دهند و همه مشخصات سجلی افراد و وقایع حیاتی، از جمله طلاق و ازدواج، تعداد فرزندان و سایر مشخصات درج شده در شناسنامه قبلی مطابق با سندی که در سامانه ثبت‌احوال وجود دارد در شناسنامه المثنی درج خواهد شد.

سوء استفاده از مدارک

ثبت اطلاعات مدارک پیدا شده در پست یافته

شرکت ملی پست با طراحی سرویسی به نام «پست یافته» ضمن ثبت اطلاعات مدارک پیدا شده در سامانه مربوطه، شرایطی ایجاد کرده تا افراد بتوانند با مراجعه به سایت http://postyafteh.post.ir این شرکت مدارک گمشده خود را جستجو نمایند.

 در حال حاضر با توجه به تعریف لینک مدارک پیدا شده در سامانه سازمان ثبت‌احوال و اداره‌ کل، افراد می‌توانند پیگیر مدارک مفقودی خود بوده و در صورت اعلام در این سامانه با مراجعه به ثبت‌احوال محل سکونت خود و درخواست تحویل، مدارک را در اختیار بگیرند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر، مطلب اگر مدارک شناسایی‌‌ گم یا دزدیده شد چه کار کنیم؟  را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۱ دی ۱۴۰۰ در ۱۱:۰۰ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲ مرداد ۱۴۰۰ در ۱:۵۶ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲ مرداد ۱۴۰۰ در ۱۰:۱۹ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۲ مرداد ۱۴۰۰ در ۱:۳۶ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …