رکود مسکن در سال ۹۸ تورمی نیست (+ویدئو)

۰
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
رکود مسکن که از بهار سال 92 بازار ملک را تحت الشعاع قرارداده بود، از ابتدای سال 97 با تورم افسارگسیخته‌ای همراه شد که در 22 سال گذشته بی‌سابقه بود. سرعت رکود تورمی در بازار مسکن به حدی بود که طی 9 ماه قیمت مسکن تا 90 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت و به همان سرعت نیز از افزایش باز ایستاد. از این رو به نظر می‌رسد قطار مسکن در پایان سال 97 به ایستگاه ثبات برسد.
رکود زمستانی مسکن

رکود غیر تورمی مسکن ، مهمان سال ۹۸ خواهد بود.بررسی بازار املاک نشان می‌دهد که میزان معاملات به یک سوم زمان مشابه سال ۹۶ رسیده است. البته انتظار می‌رود که شرایط در سه ماهه پایانی سال ۹۷ به سمت ثبات پیش برود و خریداران در بازار ملک فعال‌تر باشند.

به گزارش مجله دلتا،خرید و فروش مسکن در تهران طی ۶ سال اخیر نوسان شدیدی داشته به نحوی که میزان معاملات در بهمن ۹۱ نسبت به آذرماه ۹۷ تقریبا شش برابر بوده است.

رکود غیر تومی مسن

بهمن جاویدان مشاوران املاک در سال ۹۱

بنگاه های  املاک تهران به عنوان یک رکورد موفق در خرید فروش بهمن ماه ۹۱  بیش از ۳۶ هزار معامله را ثبت کرده‎اند. از این تاریخ تا پنج سال بعد، بازار افت کرده و معدل ماهانه ۱۵ هزار معامله به صورت عرف بازار تلقی شده‎است .

از ابتدای سال ۹۶ به دلیل افت ارزش واقعی قیمت ملک نسبت به تورم و رسیدن مسکن به قیمت واقعی خود، تعداد معاملات بیشتر شد. به حدی که آذرماه ۹۶ بیشترین میزان معاملات ۵ سال اخیر با ۱۷ هزارو ۸۰۰ مورد در بنگاه های املاک به ثبت رسید. این عدد ۵۰ درصد بیشتر از میزان معاملات در آذرماه ۹۵ بود و از این حیث جهش خوبی در بازار محسوب می‌شد.

با آغاز زمستان سال ۹۶ سرما به بخش مسکن نیز رخنه کرد و تداوم آن به حدی بود که آذرماه امسال معاملات ثبت شده در بنگاه های املاک به ۶۸۰۰ مورد رسید. به عبارت دیگر کاهش میزان معاملات تا یک سوم نسبت به ماه مشابه سال قبل در اثر رکود در بازار پدیدار شد.

جای خریداران مصرف کننده در بازار ملک خالیست

واقعیت بازار این است که قیمت‎گذاری ملک هم اکنون تابع نظر کارشناسان نیست و این مالکان هستند که قیمت ملک را براساس سلیقه و تحلیل خود اعلام می‌کنند.

نکته قابل توجه اینکه به رغم کاهش قیمت ارز از ۱۷ هزار تومان به ۱۲ هزار تومان در ماه های گذشته، قیمت ملک روند صعودی خود را حفظ کرد و مالکان زیربار کاهش قمیت نرفته‎اند.

مطابق بررسی‌های میدانی، قیمت ملک در منطقه یک تهران، طی آذرماه ۱ تا ۴ میلیون در هر متر مربع افزایش یافت. حال آنکه تعداد واحدهای خالی نوساز و تا  ۵ سال  ساخت در این منطقه رو به افزایش گذاشته است.

رقیه تابش از سرپرستان فروش آژانس املاک دلتا ۵ از افزایش قیمت بیش از ۱۰ میلیون تومان در فاصله تقریبا ۵ ماهه تیرماه تا انتهای آبان‌ماه خبر داد ه و  گفته است « تا پایان امسال شاهد فعالیت بیشتر خریداران به سبب کاهش شیب تورم هستیم و در سال ۹۸ بازار با ثبات قیمت روبه رو می‌شود و به اصطلاح رکود غیر تورمی مهمان سال ۹۸ خواهدبود.

این کارشناس با تجربه بازار ملک معتقد است :برخلاف برخی اظهار نظرها که صرفاً سرمایه‌گذاران و سوداگران ارز در حال نقش آفرینی در بازار مسکن منطقه یک هستند، خریداران مصرف کننده یا همان متقاضیان واقعی مسکن نیز در این منطقه به خرید و فروش مبادرت می‌کنند.

  rokood رکود مسکن در سال 98 تورمی نیست (+ویدئو)

کاهش سرعت رشد تورم مسکن در آذرماه

رشد ۴ درصدی قیمت مسکن که در آذرماه، تحت تاثیر رفتار محتاطانه طرف عرضه، رشد قیمت در منطقه یک و برخی فعالیت‌های سوداگرانه ایجاد شد ، هرچند رقم بالایی است، اما نسبت به ماه‌های شهریور، مهر و آبان که به ترتیب ۹.۴، ۶.۴ و ۶.۶ درصد بود کاهش یافته است.

احتمال می‌رود که این کاهش قیمت تا پایان سال بازار را به سمت رشد صفر درصد تورم بخش مسکن در تهران پیش ببرد و مطابق پیش‌بینی کارشناسان در شرایط رکود غیر تورمی مسکن، تکاپوی خریداران را برای تهیه مسکن در پایان سال شاهد باشیم.

رکود غیر تورمی مسکن جایگزین رکود تورمی

شیب تند افزایش قیمت مسکن سبب شده است تا سهم واحدهای نوساز روز به روز در میزان معاملات کاهش یابد. اگرچه واحدهای تا ۵ سال ساخت با ۴۳ درصد بیشترین سهم از معاملات مسکن شهر تهران را در آذرماه ۹۷ به خود اختصاص داده‌اند اما این سهم در مقایسه با آذرماه ۹۶، ۵.۴ درصد کاهش یافته است.

از طرفی افزایش سهم واحدهای با عمر ۶ سال و بالاتر از آن به ۵.۵ درصد، نشان دهنده تغییر رویکرد خریداران دارد. این تغییر رویکرد در مورد انتخاب متراژهای پرفروش مطلوب نیز اتفاق افتاده و واحدهای ۵۰ تا ۶۰ متر با ۱۴.۸ درصد بیشترین سهم را از تعداد معاملات به خود اختصاص داده اند.

مجموع این گزاره‌ها به معنای رسیدن تورم قیمت مسکن به بالاترین حد ممکن  و طبیعی است که این حباب وارد مرحله تخلیه شود. بنابراین دور از ذهن نیست که بازار مسکن از این به بعد بجای رکود تورمی شرایط رکود غیر تورمی را تجربه خواهدکرد.

برای دیدن مطالب مرتبط پیرامون این گزارش  صفحه خبر و گزارش و گفت و گو  مجله دلتا را ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…