ساده‌ترین روش تهیه گوجه خشک در خانه

۱۶
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
چه اهل غذاهای ایتالیایی باشید و چه عاشق غذاهای سنتی مثل املت، آبگوشت و ته‌چین، گوجه‌فرنگی خشک‌شده می‌تواند خوشمزگی غذاهای شما را دو چندان کند.
گوجه خشک

تابستان فصل درست کردن رب‌ گوجه‌فرنگی و گوجه خشک است. در مجموع در تمام غذاهایی که رب یا گوجه‌فرنگی نیاز دارند، از انواع خورشت و تاس‌کباب تا لوبیا‌پلو و دلمه و انواع پاستا و پیتزا و حتی انواع آش مثل آش‌‌گوجه و آش‌‌ترخینه می‌توانید گوجه‌خشک را جایگزین کنید. در ادامه این مطلب در مجله دلتا روش آماده‌سازی گوجه‌خشک در فر، در آفتاب و پودر گوجه‌خشک و همچنین گوجه‌خشک در روغن زیتون را مطالعه می‌کنید.

طرز تهیه گوجه خشک در آفتاب

مرحله اول

برای درست کردن گوجه‌خشک در آفتاب قسمت سبز رنگ گوجه‌فرنگی را جدا کنید. سپس به‌صورت افقی هر گوجه‌فرنگی را سه یا چهار برش بزنید (ضخامت هر برش ۱ سانتی‌متر باشد). به ورقه‌های گوجه‌فرنگی نمک نزنید، چون آب می‌اندازد و گوجه‌فرنگی خشک نمی‌شود.

گوجه خشک خانگی

مرحله دوم

کف سینی یک پارچه ضخیم پهن کنید و گوجه‌فرنگی‌ها را روی آن بچینید و در آفتاب بگذارید تا خشک شوند. یک یا دو روز صبر کنید و سپس گوجه‌فرنگی‌ها را زیر و رو کنید. معمولا چهار روز زمان در صورت آفتابی بودن هوا کافی است. اگر گوجه فرنگی بعد از چهار روز خشک نشده بود بیشتر در آفتاب نگه‌ دارید.

نکته مهم

  • شب سینی را به داخل منزل بیاورید که رطوبت و شبنم و خنکی هوا گوجه‌ها را مرطوب نکند. وقتی هر دو طرف گوجه‌فرنگی‌ها کاملا خشک شد آن‌ها را در کیسه پارچه‌ای یا پلاستیکی فریزر بریزید و در تمام طول سال استفاده کنید. گوجه‌خشک را روی شوفاژ هم می‌توانید درست کنید.
  • یادتان باشد گوجه‌خشک آفتابی بعد از خشک‌شدن کمی سیاه و تیره می‌شود که مشکلی ندارد.
  • اگر هم قصد دارید پودر گوجه‌فرنگی آماده کنید، گوجه‌فرنگی‌های خشک‌شده را آسیاب کنید. پودر گوجه‌فرنگی برای درست‌کردن انواع پاستا، ساندویچ، پیتزا، ماکارونی و حتی املت گوجه‌فرنگی و انواع خورشت و آبگوشت و … بسیار لذیذ است. برای نگهداری پودر گوجه‌فرنگی می‌توانید به آن کمی نمک اضافه و مخلوط کنید که کپک نزند.

گوجه

طرز تهیه گوجه خشک در فر

گوجه‌فرنگی‌های برش زده را روی سینی مشبک و توری فر با فاصله بچینید. فر را را روی دمای ۱۰۰ الی ۱۲۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید و ۸ الی ۱۰ ساعت صبر کنید تا گوجه‌فرنگی‌ها آماده شوند. اگر گوجه‌فرنگی را دو‌نیم کرده‌اید قسمت داخل گوجه‌فرنگی را ابتدا رو به بالا بگذارید. صبر کنید خشک شوند و سپس گوجه‌خشک را با روغن زیتون مزه‌دار کنید، در آسیاب پودر کنید و پودر گوجه‌خشک درست کنید یا آن‌ها را فریز نمایید.گوجه

طرز تهیه گوجه خشک در روغن زیتون

گوجه‌خشک با روغن زیتون هم یکی از چاشنی‌های غذای سنتی و کلاسیک ایتالیایی برای انواع غذا مانند نان سیر، اسنک، پاستا و پیتزا است. برای درست کردن این چاشنی خوشمزه و بی‌نظیر گوجه‌فرنگی خشک‌شده را به همراه چند حبه سیر، یک شاخه نعناع یا یک شاخه رزماری و کمی فلفل دلمه‌ قرمز خشک یا پودر فلفل پاپریکا در یک شیشه روغن زیتون بریزید و در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

گوجه‌خشک شده در روغن زیتون

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی با طرز تهیه انواع غذاهای لذیذ مطلب سوفله بادمجان، یک شام خوشمزه و دلپذیر را مطالعه کنید.

۱۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۱ مهر ۱۴۰۱ در ۹:۱۲ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۴۰ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۵ مرداد ۱۴۰۱ در ۱:۳۹ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۴ تیر ۱۴۰۱ در ۸:۳۳ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۲ تیر ۱۴۰۱ در ۱۱:۰۳ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۲ تیر ۱۴۰۱ در ۱۰:۴۸ ق٫ظ

  7. ناشناس

    ۲۲ تیر ۱۴۰۱ در ۷:۲۴ ق٫ظ

  8. ناشناس

    ۲۱ تیر ۱۴۰۱ در ۳:۲۱ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۲۱ تیر ۱۴۰۱ در ۱:۲۸ ب٫ظ

  10. ناشناس

    ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ در ۵:۰۸ ب٫ظ

  11. ناشناس

    ۶ مرداد ۱۴۰۰ در ۱۱:۳۶ ب٫ظ

  12. ناشناس

    ۳۱ تیر ۱۴۰۰ در ۱:۳۹ ب٫ظ

  13. ناشناس

    ۳۱ تیر ۱۴۰۰ در ۱۱:۳۲ ق٫ظ

  14. ناشناس

    ۳۱ تیر ۱۴۰۰ در ۱۱:۰۶ ق٫ظ

  15. ناشناس

    ۳۰ تیر ۱۴۰۰ در ۱:۳۳ ب٫ظ

    عالی 😍

    پاسخ

    • مونا غریبی

      ۳۰ تیر ۱۴۰۰ در ۱:۵۳ ب٫ظ

      ممنون 🌹

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در آشپزی

همچنین بخوانید

طرز تهیه لیمو عمانی خانگی + ویدئو

درست کردن بعضی از چاشنی‌ها مانند رب گوجه فرنگی یا لیمو عمانی در خانه می‌تواند برای ما بسیا…