بازار ملک از نگاه مطبوعات

۰
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بازار ملک از نگاه مطبوعات

روزنامه عصر اقتصاد- رهن کامل نایاب شد

با این‌که از اوایل مهرماه سال جاری فشار بازار اجاره مقداری کاهش پیدا کرده، خانه‌های رهن کامل برای مستاجران نایاب شده است؛ این در حالی است که کارشناسان می‌گویند شرایط اقتصاد کلان آمادگی تغییر نرخ ودیعه نسبت به اجاره را ندارد.

با کاهش سود بانکی به ۱۵ درصد به تدریج فشار به مستاجران افزایش یافته است. با این‌که متوسط افزایش اجاره بها در شهر تهران طی شهریورماه سال جاری ۸.۶ درصد اعلام شد، تابستان امسال اجاره بها در برخی مناطق تهران تا ۴۰ درصد بالا رفت و گزارش‌های میدانی در بعضی مناطق رشد ۵۰ درصدی را نیز نشان می‌داد.

تجربه نشان داده هر زمان سود سپرده‌های بانکی کاهش می‌یابد موجران برای پوشش‌دهی هزینه‌های خود اجاره بها را بالا می‌برند.

روزنامه دنیای اقتصاد- بازار آپارتمان‌های لوکس‌ در شمال تهران

در حالی که جنب‌وجوش در بازار آپارتمان‌های مصرفی و میان‌متراژ مشهود است، بنگاه‌های املاک معتقدند بازار آپارتمان‌های لوکس‌متراژ در شمال تهران هنوز رخت رکود را از تن به در نکرده‌اند.

موتورهای جست‌وجو تعداد قابل توجهی آپارتمان لوکس‌متراژ با مساحت بیش از ۲۰۰ مترمربع را فایل و به بازار عرضه کرده‌اند که ظاهرا همچنان مشتری زیادی در بازار ندارد.

هر چند به‌طور کلی آپارتمان‌های لوکس تهران مشتری‌های خاص خود را دارند و طبیعی است که رونق بازار آنها در مقایسه با آپارتمان‌های مصرفی کمتر باشد؛ اما در عین حال انتظار می‌رود به همان نسبتی که تحرک در بازار املاک مصرفی بیشتر شده، مراجعه برای خرید آپارتمان‌های لوکس‌مناطق یک، دو و سه در شمال پایتخت نیز نسبت به گذشته افزایش یابد.

با این حال به گفته مشاوران املاک فعال در این مناطق، این انتظار هنوز به شکل محسوسی محقق نشده و اگر هم تماس و مراجعه به بنگاه‌ها برای خرید املاک لوکس تکانی خورده باشد، اغلب تنها با هدف جویا شدن قیمت بوده و قصد خریدشان جدی به نظر نمی‌رسد.

به این ترتیب به نظر می‌رسد خروج از رکود خانه‌های گران‌قیمت و لوکس‌متراژ طولانی‌تر از املاک مصرفی بوده و حتی با وجود نزدیک شدن قیمت پیشنهادی این املاک به قیمت‌های عرف منطقه، دمای بازار این آپارتمان‌ها افزایش چندانی پیدا نمی‌کند.

روزنامه اعتماد- وام مسکن چند؟

هر برگ از اوراق تسهیلات مسکن را در این روزها می‌توان در محدوده ۷۵ هزار تومان تا ۷۸ هزار تومان خریداری کرد.

در حال حاضر چیزی به سررسید اوراق ۷۵ هزار تومانی باقی نمانده و اگر اوراق ۷۸ هزار تومانی را مرجع قیمتی قرار دهیم تهرانی‌ها باید ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان هزینه وام ۱۰۰ میلیونی مسکن کنند.

در هفته‌های گذشته قیمت اوراق تسهیلات مسکن با نوسان‌های چندان زیادی همراه نبوده و قیمت هر برگ از این اوراق حدود ۷۷ تا ۷۸ هزار تومان بوده است.

در معاملات فرابورس ایران در این روزها قیمت امتیاز تسهیلات مسکن تیر، مرداد و شهریور حدود ۷۷ هزار و ۲۰۰ تومان است و قیمت هر برگ از اوراق فروردین ماه ۱۳۹۵ به ۷۸ هزار تومان می‌رسد.

همچنین اوراق آبان ماه سال ۱۳۹۴ که نزدیک به سررسید شدنش است و منقضی خواهد شد به قیمت ۷۴ هزار و ۸۰۰ تومان داد و ستد می‌ شود.

برای مشخص شدن هزینه انواع وام‌های مسکن قیمت هر ورق از اوراق تسهیلات مسکن را تقریبا حدود ۷۸ هزار تومان در نظر می‌گیریم و با توجه به اینکه زوج‌های تهرانی برای دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی مسکن باید ۲۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند، آنها باید ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان صرف خرید این ۲۰۰ برگ کنند.

این مبلغ با احتساب ۱۰ میلیون تومان وام جعاله که بابتش باید ۲۰ برگ بهادار به قیمت یک میلیون و ۵۶۰ هزار تومان از اوراق تسهیلات مسکن را خریداری کنند، در مجموع برای دریافت وام ۱۱۰ میلیون تومانی مسکن حدود ۱۷ میلیون و ۱۶۰ هزار تومان‌ می‌شود.

روزنامه جهان صنعت – زمان‌بندی اتمام مسکن مهر به زودی اعلام می شود

مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی وزارت راه ‌وشهرسازی در اطلاعیه‌ای با تکذیب خبر منتشر شده از بخش خبری ۲۰:۳۰ در شامگاه یکم آبان‌ماه ۱۳۹۶، اعلام کرد: تعیین‌تکلیف ۱۱۰ هزار واحد مسکن مهر فاقد متقاضی به سازمان‌های تابعه این وزارتخانه واگذار شده است و برنامه زمان‌بندی استان‌ها برای اتمام مسکن مهر به زودی اعلام می‌شود.

مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی وزارت راه وشهرسازی در واکنش به بخش خبری ۲۰:۳۰ سیما تاکید کرد که محتوای مصاحبه انجام شده خبرگزاری صدا و سیما با قائم‌مقام وزیر راه‌و‌شهرسازی در طرح مسکن مهر با خبر منتشره تطابق ندارد.

بر همین اساس احمد اصغری‌مهرآبادی به فارس گفت: در نامه‌ای به ادارات کل راه‌و‌ شهرسازی استان‌ها، بنیاد مسکن، سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت عمران شهرسازی جدید خواستار ارائه برنامه زمان‌بندی اتمام مسکن مهر و تعیین‌تکلیف واحد‌های فاقد متقاضی شده‌ایم.

وی افزود: در این نامه تاکید شده است که پروژه‌های فاقد متقاضی ضمن جداسازی از پروژه‌های باقی‌مانده و اعمال آن در سامانه مسکن مهر، نسبت به تعیین‌تکلیف آنها به صورت جداگانه توسط سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت‌عمران شهرسازی جدد اقدام شود.


delta.ir – مجله خبری دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…