شهری در ایران که غسالخانه ندارد!

0
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
ایوان شهری در بخش مرکزی استان ایلام است که مردمان آن رسم عجیبی دارند. آن‌ها مردگان خود را در خانه غسل می‌دهند.

شهر ایوان یکی از زیباترین شهرها در شمال استان ایلام است که از شمال به استان کرمانشاه و از غرب به کشور عراق منتهی می‌شود. مردم آن کرد کلهر بوده و شیعه هستند. برای آشنایی بیشتر با این شهر زیبا با دلتامگ همراه باشید.

ایوان به جایگاهی بلندتر از زمین اطراف خود گفته می‌شود که معمولا در بخش بیرونی بناها ساخته می‌شود. شرق ایران به ویژه خراسان جایگاه ایوان‌هاست. ایوان‌های بزرگ از دوره اشکانی در ایران باقیمانده ‌است.

شهر ایوان نگین سبز ایلام

شهر ایوان غسالخانه ندارد!

رسم مردم شهر ایوان در ایلام بسیار عجیب است. از سالیان گذشته تا به امروز مردم ایوان، مردگان خود را در خانه غسل می‌دهند و بعد از به‌جا آوردن مراسم سوگواری در خانه، میت را روانه منزل ابدی می‌کنند.

حتی اگر فرد در ساعات پایانی روز فوت کند، میت شب را در خانه می‌گذراند تا صبح روز بعد مراسم تشییع و تدفین را انجام دهند.
به گفته رئیس شورای اسلامی شهر ایوان، از ۸ سال پیش غسالخانه قدیمی این شهر بارها و بارها بازسازی شده است، اما باز هم مردم این شهر رغبت نشان نمی‌دهند که میت خود را در غسالخانه غسل بدهند.

ایوان نگین سبز ایلام

غسل دادن میت در خانه‌ها، در این شهر به عادت همیشگی برای مردم تبدیل شده و افراد کهنسال و بزرگان خانواده در ایوان بر این عقیده هستند که فاصله ۱۵ کیلومتری تا قبرستان ممکن است باعث هزاران اتفاق باشد. همان بهتر که میت را در منزل غسل دهند.

طبق رسم مردم این شهر، حتما باید میت را بعد از غسل دادن برای اقامه عزای محلی به خانه برگردانند. به همین خاطر ترجیح می‌دهند اموات خود را در حیاط خانه غسل بدهند.

زیبایی‌های شهر ایوان نگین سبز ایلام

ایوان آب‌وهوای کوهستانی دارد و پوشیده از جنگل‌های انبوه بلوط، بنه، زالزالک و بادام کوهی است. انواعی از گیاهان دارویی و گل‌ها در طبیعت آن یافت می‌شوند. همچنین دارای چشمه‌ها و رودخانه‌‌های فراوان است. بهاری دل‌انگیز دارد و دارای آثار باستانی مربوط به دوره ساسانیان و اسلامی است.

مطلب پیشنهادی:  با 7 مورد از مکان های ممنوعه و مخفی جهان آشنا شوید + ویدیو

شهر ایوان

آبشار پلیه ایوان

یکی از جاذبه‌های طبیعی ایوان، آبشارهای هفت قلوی پلیه است که همواره بسان هفت برادر افسانه‌ای دست در دست هم در برابر دیدگان گردشگران به هنرنمایی رقص آب می‌پردازند.

آبشار پلیه ایوان

روستای ساتیان

ساتیان یکی از روستاهای استان ایلام است که در دهستان نبوت بخش مرکزی شهرستان ایوان واقع شده ‌است. این روستا در ۷ کیلومتری شهرستان ایوان واقع شده و بافتی بسیار زیبا دارد. می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین مهارت‌های صنایع دستی در این روستا، بافتن فرش‌های ابریشمی است.

روستای ساتیان ایوان

آتشکده سیاهگل

آتشکده سیاهگل در مسیر رودخانه خروشان کنگیر شهرستان ایوان قرار دارد. این آتشکده دوره ساسانی که بر روی چهار پایه بنا شده، یکی از سالم‌ترین آتشکده‌های دوران قبل از اسلام در این استان است.

در مجاورت این بنا، معدن زغال‌سنگی وجود داشته که سبب رنگ سیاه خاک این منطقه است و به‌همین دلیل این منطقه سیاهگل نامیده شده است.

آتشکده سیاهگل

طاق شیرین و فرهاد

طاق شیرین و فرهاد برای دوست‌داران تاریخ، یادآور افسانه‌های ایران باستان، نماد فداکاری و آرامش‌خواهی فرهاد برای شیرین لقب گرفته است.

طبق روایات شفاهی مردم محلی، بنای طاق در موقع گذر شیرین و فرهاد از این منطقه بنا شده است. نقل است که فرهاد در کمتر از یک نیم‌روز، برای استراحت شیرین این بنا را برپا کرد. بیشتر باستان‌شناسان نیز معتقدند این بنا برای نگهبانی از راه ابریشم بوده است.

شهر ایوان جاذبه‌های زیبای فراوانی دارد که به‌همین علت به نگین سبز ایلام معروف شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

خشم والدین چه تأثیری بر کودکان دارد؟

عصبانیت و خشم والدین می تواند تأثیرات شدیدی بر فرزندان داشته باشد. گاهی اوقات، والدین خشم …