الزام به تهیه مسکن مستقل توسط شوهر

۳
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از اولین نیازهای آغاز زندگی مشترک، تهیه یک مسکن مستقل است. زوجین برای تشکیل خانواده به منزل مسکونی مستقلی نیاز دارند که وظیفه تهیه آن به عهده شوهر است.
الزام به تهیه مسکن مستقل

بر طبق قانون پس از ازدواج زن و شوهر هردو تعهداتی دارند که تهیه مسکن، البسه، اثاث منزل و هزینه‌های درمانی همه به عهده مرد است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع الزام به تهیه مسکن مستقل می‌پردازیم.

چنانچه مرد از تهیه مسکن مستقل سرباز زده و یا زن را اجبار به زندگی در محیطی نامناسب نماید زن می‌تواند با توسل به قانون و تنظیم دادخواست الزام به تهیه مسکن جداگانه توسط مرد نماید. اهمیت این بحث در حدی است که گاهی طلاق به دلیل عدم تهیه مسکن رخ می‌دهد.

شرایط منزل مستقل برای زن

مهم‌ترین شرط در تهیه مسکن مستقل برای زن در نظر گرفتن شان زن و شرایط زندگی پیشین برای او است.

موارد بی‌شماری دیده شده که مرد برای شانه خالی کردن از بار قانون اقدام به تهیه منزل در شهری دیگر و یا مسکن فاقد وسایل ضروری زندگی می‌نماید.

در این‌گونه موارد زن می‌تواند به قانون تمسک جسته و دادگاه با فرستادن مددکار و بررسی شرایط از نزدیک حکم لازم را صادر می‌نماید.

مجازات تهیه نکردن مسکن

چنانچه مرد حتی از اجرای حکم قانونی سرپیچی نموده و با وجود صدور حکم الزام به تهیه مسکن از سوی دادگاه منزل درخوری برای زن تهیه نکند، زن می‌تواند درخواست کیفری نفقه مطرح نموده و گواهی عدم امکان تمکین بگیرد. در این مورد حتی امکان محکومیت به حبس برای مرد نیز دور از انتظار نیست.

تهیه مسکن مستقل

دادخواست الزام به تهیه مسکن

دادخواست الزام به تهیه مسکن تنها راه قانونی ارائه خواسته خود به دادگاه است. شما می‌توانید با تهیه فرم الزام به تهیه منزل و تکمیل آن، شخصا آن را تقدیم دادگاه کنید. توجه داشته باشید بخشی از کار، در دفتر خدمات الکترونیک قضایی انجام می‌شود.

طلاق به دلیل عدم تهیه مسکن

مطابق ماده ۱۱۰۷، پرداخت نفقه از وظایف شوهر می‌باشد که یکی از موارد پرداخت نفقه، تهیه مسکن است. در نتیجه اگر شوهر از پرداخت نفقه امتناع کند زن می‌تواند به دادگاه مراجعه و شوهر را محکوم به پرداخت نفقه کند.

اگر شوهر از پرداخت نفقه خودداری کند و مسکن را تهیه نکند، زن می‌تواند از دادگاه حکم طلاق با توجه به عدم پرداخت نفقه که از شروط دوازده‌گانه زمان عقد است را بگیرد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب، مطالبات مالی زن از ارث شوهر را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۷ تیر ۱۴۰۰ در ۷:۳۳ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۷ تیر ۱۴۰۰ در ۴:۵۷ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۷ تیر ۱۴۰۰ در ۴:۲۶ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …