نیلوفر آبی، مادر معابد زیبای هندوستان

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
معبد لوتوس یا نیلوفر آبی یکی از جاهای دیدنی دهلی و به عنوان مادر معابد شبه قاره هند شناخته شده‌ است.

معبد نیلوفر آبی که با نام‌ معبد لوتوس نیز شناخته می‌شود، توسط معماری ایرانی و به‌طور کامل از سنگ مرمر سفید ساخته شده است. شکل ظاهری بنا به گل نیلوفر شباهت دارد که در کشور هند با عبادت و دین پیوند خورده است. برای آشنایی بیشتر با معبد نیلوفر آبی با دلتامگ همراه باشید.

معبد نیلوفر آبی

مشرق‌الاذکار یا معبد نیلوفر آبی هند

معبد لوتوس، یکی از هشت معبد قاره‌ای در شهر دهلی‌نو پایتخت هندوستان است که از معروف‌ترین بناهای مدرن هند به‌شمار می‌آید. به معماری این بنا که به شکل گل نیلوفر است، جوایز معتبر بین‌المللی بسیاری تعلق گرفته و مقالات بی‌شماری در نشریات معتبر جهانی درباره آن نوشته‌اند. معبد لوتوس یکی از پربازدیدترین ساختمان‌های جهان است.

مشرق‌الاذکار

در این بنا هر فرد با هر اعتقادی می‌تواند در سکوت به تفکر و مناجات بپردازد. انجام مراسم مذهبی و سخنرانی در سالن اصلی ممنوع است و اغلب مردم هندوستان از هر مذهب و طایفه‌ای آن را محترم می‌شمارند.

فریبرز صهبا معمار مشرق‌الاذکار نیلوفر آبی هند

فریبرز صهبا معمار معبد لوتوس، متولد ۱۹۴۸ در مشهد، ایرانی مقیم کانادا است. او فارغ‌التحصیل رشته معماری از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است که در طرح این بنای زیبا از گل نیلوفر آبی الهام گرفته ‌است.

مشرق‌الاذکار یا معبد نیلوفر آبی هند

معماری این معبد جوایز بین‌المللی فراوانی کسب کرده است. معبد زیبای نیلوفر آبی جایزه انجمن ساختمان‌های بتونی آمریکا، به عنوان ظریف‌ترین ساختمان بتونی جهان را کسب کرده است.

معبد لوتوس

بنای معبد مشرق‌الاذکار

ساختمان معبد لوتوس شامل ۲۷ گلبرگ است و از بتن سفید ساخته شده و با سنگ مرمر سفید پوشیده شده است. هر یک از ۹ طرف ساختمان سه گلبرگ دارد و ۹ درب بزرگ به تالار مرکزی باز می‌شود و نورگیری این بنا که از لابلای گلبرگ‌های لوتوس انجام می‌شود و تهویه آن که با الهام از بادگیرهای ایرانی و به کمک ۹ استخر آب در اطراف بنا انجام می‌شود، از دیگر موارد بسیار جالب آن است.

مطلب پیشنهادی:  راهنمای خرید بهترین کفش طبی

بنای معبد مشرق‌الاذکار

ارتفاع بنا از کف تا بالای ساختمان ۲۷ متر و قطر ساختمان ۷۰ متر است و در زمینی به‌ مساحت ۶۴ هکتار در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری هندوستان قرار دارد.

درون معبد نیلوفر آبی یا لوتوس شهر دهلی کشور هندوستان هیچ تزئینی که یادآور دین خاصی باشد وجود ندارد و در نهایت سادگی است. معماری بی‌نظیر این معبد زیبا در سال ۱۹۸۶ تکمیل شد. این بنا یکی از جاذبه‌‌های توریستی پایتخت هندوستان است.

معبد نیلوفر آبی یا لوتوس

تاریخچه این بنای عظیم

این بنای عظیم جدیدترین مشرق الاذکار بوده که در جهان ساخته شده است. زمین آن در سال ۱۹۵۳ خریداری شده و ساخت آن در سال ۱۹۸۰ شروع و پس از ۶ سال، در سال ۱۹۸۶ به‌ اتمام رسیده‌ است.

در طی بیش از ۲۰ سالی که از عمر این بنا می‌گذرد بیش از ۵۰ میلیون نفر از آن دیدن کرده‌اند. هندوستان با جاذبه های معماری دیدنی، در زمره برترین های جهان است.

جدیدترین مشرق الاذکار بهائیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

درباره بیماری کیت میدلتون، عروس خاندان‌سلطنتی، بریتانیا چه‌می‌دانیم؟

کمتر دو ماه پس از آنکه چارلز سوم، پادشاه بریتانیا از ابتلای خود به سرطان خبر داد، کیت میدل…