ویتامین K، از سلامت قلب تا استحکام استخوان‌ها

۵
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
دو نوع ویتامین K وجود دارد. ویتامین K1 که در سبزیجات دارای برگ سبز مثل اسفناج و کلم‌پیچ یافت می‌شود و ویتامین K2 که به‌طور طبیعی در روده وجود دارد.
فواید ویتامین K

ویتامین K نقش مهمی در لخته‌ شدن خون دارد. این فرآیند به جلوگیری از خونریزی در داخل و خارج بدن کمک می‌کند. بدن برای تولید پروتئین لازم هنگام لخته شدن خون، به ویتامین K نیاز دارد. محققان همچنین باور دارند که ویتامین K به رشد استخوان‌ها و حفظ سلامتی بدن کمک می‌کند. در این مطلب از مجله دلتا تصمیم داریم درباره‌ فواید ویتامین K به شما اطلاعاتی دهیم. تا پایان مطلب ما را همراهی کنید.

ویتامین K چیست؟

ویتامین K یک ماده‌ مغذی مهم است که در همه چیز از متابولیسم استخوان‌ها تا کنترل قند‌خون نقش دارد. این ویتامین دو نوع اصلی به نام‌های ویتامین K1 و ویتامین K2 دارد. ویتامین K1 در مواد غذایی گیاهی و ویتامین K2 هم در محصولات حیوانی و مواد غذایی تخمیر شده یافت می‌شود. با ما همراه باشید تا فواید ویتامین K را با هم بررسی کنیم.

با سرطان مبارزه می‌کند

بعضی از شواهد به این نتیجه رسیده‌اند که ویتامین K1 و K2 می‌توانند به از بین بردن سلول‌های سرطانی کمک کنند. ممکن است این ویتامین ها خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهند.

سلامت قلب را تقویت می‌کند

از دیگر فواید ویتامین K حفظ سلامت قلب است. مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین K به مقدار زیاد نه تنها در شکل‌گیری لخته‌‌خون مفید است، بلکه ممکن است عملکرد قلب را هم به روش‌های دیگر بهبود ببخشد.

به ایجاد استخوان‌های مستحکم کمک می‌کند

ویتامین K در متابولیسم استخوان‌ها و افزایش میزان پروتئین لازم برای حفظ کلسیم در استخوان‌ها نقش مهمی دارد. چندین مطالعه به این نتیجه رسیده‌اند که افزایش مصرف ویتامین K که یک ویتامین محلول در چربی است، می‌تواند احتمال شکستگی استخوان‌ها را کاهش دهد.

علائم کمبود ویتامین K

در تشکیل لخته‌ خون مفید است

شاید شناخته شده‌ترین عملکرد ویتامین K، کمک به شکل‌گیری لخته‌خون است. لخته‌خون فرآیند مهمی بوده که به جلوگیری از خونریزی شدید پس از جراحت کمک می‌کند. در حقیقت یکی از نشانه‌های هشداردهنده‌ کمبود ویتامین K، خونریزی از لثه‌ها یا بینی و زود کبود شدن بدن است.

مقاومت به انسولین را بهبود می‌بخشد

انسولین هورمونی است که مسئول انتقال قند از رگ‌های خونی به بافت‌ها است. اگر در رژیم‌غذایی‌ خود قند و کربوهیدرات زیادی مصرف کنید، بدن شما تلاش می‌کند انسولین بیشتری تولید کند. متأسفانه حفظ سطح بالای انسولین می‌تواند منجر به عارضه‌ای به نام مقاومت به انسولین شود که سطح بالای قند خون را به دنبال دارد.

عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد

ویتامین K نقش مهمی در سیستم عصبی دارد. باور بر این است که این ویتامین در تقویت عملکرد مغز هم فوایدی دارد. ویتامین K خواص ضدالتهابی دارد و از مغز در برابر استرس اکسیداتیو ناشی از آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. استرس اکسیداتیو می‌تواند به سلول‌ها آسیب برساند و حتی ممکن است منجر به شکل‌گیری بیماری‌هایی مثل آلزایمر و پارکینسون شود.

 

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند با ویتامینD به جنگ کرونا بروید!

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۷ آبان ۱۴۰۰ در ۸:۳۳ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۴ مرداد ۱۴۰۰ در ۱۲:۳۰ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۳۰ تیر ۱۴۰۰ در ۷:۰۹ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۶ تیر ۱۴۰۰ در ۱۰:۱۹ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۶ تیر ۱۴۰۰ در ۳:۰۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…