این فرش‌ها دکور خانه را بی‌نظیر می‌کنند

۷
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
فرش ایرانی در دکوراسیون امروزی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. فرش ایرانی گرمابخش خانه‌های مدرن امروزی است و با نقش و طرح‌های منحصر به فرد خود، انرژی زیادی به فضا می‌بخشد.
فرش ایرانی در دکوراسیون منزل

فرش یکی از مشخصه‌های بارز طراحی داخلی خانه ایرانی است. حتی حالا که مبل وسیله و جایگاه اصلی برای نشستن در بسیاری از این خانه‌ها است، فرش با زینت‌بخشی کف خانه، آن را دلپذیرتر کرده است. در این مطلب از مجله دلتا به معرفی ۳ نقش از انواع فرش‌های سنتی ایرانی می‌پردازیم. پس از آن به شما خواهیم گفت که چگونه از فرش ایرانی در دکوراسیون منزل خود استفاده کنید.

انواع طرح و نقش در فرش ایرانی

لچک ترنج

 این طرح دارای حاشیه‌های پهنی بوده که دور تا دور فرش را احاطه کرده است. نقش اصلی این طرح در قالب شکل هندسی، دایره‌ای و یا بیضی در میان آن قرار دارد که به آن ترنج می‌گویند. تصویر زیر نمونه‌ای از طرح لچک ترنج است.

فرش ایرانی در دکوراسیون منزل

طرح افشان

در این طرح ترنج برداشته شده است و با حفظ همان حاشیه‌های اصلی در فضای میان حاشیه‌ها نقش‌هایی از انواع گل، ساقه و برگ دیده می‌شود. در تصویر زیر نمونه‌ای از طرح افشان را می‌بینیم.

فرش ایرانی در دکوراسیون منزل

طرح خشتی (گلستان)

در این طرح تمام سطح داخلی بین حاشیه‌ها به مستطیل‌های مساوی تقسیم شده و در داخل هر یک نقشه‌ای بافته می‌شود که ممکن است این نقشه‌ها در خشت‌های مختلف تکرار شود. این طرح در شهرهای دیگر ایران به گلستان معروف است. تصویر زیر نمونه‌ای از فرش با طرح خشتی است.

طرح خشتی (گلستان)

پیشنهاداتی برای انتخاب فرش های ایرانی

با پیشنهادات زیر همراه شوید. فرش پهن کردن هم قوانینی دارد. با رعایت این موارد می‌توانید در خانه خود احساس بهتری داشته باشید و از هماهنگی فرشی که انتخاب کرده‌اید در کنار دیگر مبلمان خانه خود لذت ببرید.

فضای کوچک

در فضاهایی با وسعت کم، پهن کردن فرش با نقش و نگارهای فشرده به شلوغی فضا و در نهایت کوچک‌تر به نظر آمدن آن کمک می‌کند. بنابراین برای این نوع فضاها از فرش‌هایی با طرح و رنگ کمتر استفاده کنید تا فضای شما بزرگ‌تر به‌نظر برسد. برای آوردن رنگ به فضا می‌توانید از مبلمان و وسایل تزئینی استفاده کنید.

فرش ایرانی در دکوراسیون

استفاده از فرش طرح افشان

دکوراتورها و طراحان دکوراسیون داخلی همیشه استفاده از طرح افشان را توصیه می‌کنند. در فضای نشیمنی که در تصویر زیر می‌بینید طراح به کمک فرشی با طرح افشان چیدمان اتاق را تکمیل کرده است. برای اینکه خانه خود را زیبا کنید به مطلب هرگز خانه خود را اینگونه چیدمان نکنید سر بزنید.

استفاده از فرش طرح افشان

استفاده از فرش لچک ترنج

انتخاب فرش‌های لچک ترنج برای فضاهای معمولی و نسبتا بزرگ مناسب هستند. در تصویر زیر نمونه‌ای از فضای نشیمن با اندازه معمول خانه‌های امروزه را می‌بینید که به کمک فرش با طرح لچک و ترنج فضایی زیبا را به وجود آورده است. هماهنگی رنگ صورتی غالب در فضا با رنگ فرش حس وحدت در فضا را تقویت می‌کند.

استفاده از فرش لچک ترنج

کفپوش طرح‌دار

هنگامی که کفپوش ثابت فضای مورد نظر شما طرح‌دار است، فرشی با طرح خلوت انتخاب کنید. فرش ایرانی در دکوراسیون منزل امروزی قطعا زیباتر خواهد شد. می‌توان در چیدمان نشیمن به کمک فرش ایرانی که متناسب با مبلمان است، فضایی آرامش بخش را به‌وجود آورد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب این روتختی‌ها زیبایی اتاق خواب را دوچندان می‌کنند! را بخوانید.

۷ دیدگاه

  1. فرش افرند

    ۲۱ تیر ۱۴۰۱ در ۶:۵۰ ب٫ظ

    سلام مطلب بسیار جالبی بود و اطلاعات اموزنده ای در اخیار مخاطب گذاشته شد.

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۲۷ تیر ۱۴۰۱ در ۱۰:۴۶ ق٫ظ

      درود بر شما دوست عزیز

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۱۴ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۳۱ ب٫ظ

  3. ناصرغفوری

    ۲۶ تیر ۱۴۰۰ در ۴:۳۲ ب٫ظ

    واقعا.بجا.است.این.طرح

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      ۲۶ تیر ۱۴۰۰ در ۵:۵۱ ب٫ظ

      با سپاس از شما کاربر عزیز.

      پاسخ

  4. ناشناس

    ۲۵ تیر ۱۴۰۰ در ۹:۱۲ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۵ تیر ۱۴۰۰ در ۳:۵۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…