با ساده‌ترین خوراکی ها سیستم ایمنی خود را قوی کنید!

۱۲
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
آیا خوراکی‌ها می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کنند؟ اگر می‌توانند، چه خوراکی‌هایی را باید مصرف کنیم تا با ضعف سیستم ایمنی مبارزه کنیم؟
تقویت سیستم ایمنی بدن با خوراکی ها

تقویت سیستم ایمنی بدن با خوراکی‌ها ممکن است؟! همه ما شنیده‌ایم که وقتی بیمار هستیم، سوپ مرغ و چای داغ کلید شکست دادن بیماری هستند. اما آیا واقعاً غذا می‌تواند شما را بهتر کند؟ و شاید مهم‌تر از آن، آیا غذا می‌تواند در وهله اول شما را از بیمار شدن باز دارد؟ مجله اینترنتی دلتا به شما می‌گوید که چه غذاهایی و چطور به تقویت سیستم ایمنی شما کمک می‌کنند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

آیا مصرف برخی غذاها واقعاً برای تقویت سیستم ایمنی بدن شما خوب است؟

در حالی که هیچ غذایی به تنهایی یک درمان جادویی در هنگام بیماری نیست، داشتن یک رژیم غذایی سالم پر از ویتامین‌ها و مواد معدنی که از سیستم ایمنی بدن شما حمایت کند، می‌تواند ایمنی شما را تقویت کند. بنابراین، می‌تواند از بیماری جلوگیری و به شما کمک کند در صورت مریض شدن، زودتر به حالت اولیه برگردید.

شکی وجود ندارد که یک رژیم غذایی سالم، ایمنی شما را در برابر بیماری‌ها افزایش می‌دهد. آنچه به بدن خود وارد می‌کنید، برای سلامت کلی شما، از جمله سیستم ایمنی بدنتان مهم است.

از آنجا که سیستم ایمنی بدن، دفاع بدن شما در برابر مهاجمانی مانند آنفلوانزا است، باید گفت که تغذیه خوب بسیار اهمیت دارد. در اینجا یک نکته مثبت وجود دارد: بهترین غذاها برای تقویت سیستم ایمنی بدن در فروشگاه‌های مواد غذایی موجود است و نیازی به رژیم غذایی جدی نیست!

فهرست بهترین غذاها برای تقویت سیستم ایمنی بدن

ماهی‌های چرب:

چربی‌های امگا ۳ بیشتری مصرف کنید تا سیستم ایمنی بدن خود را سالم نگه دارید. ماهی‌های چرب منبع خوبی از این چربی ضد التهابی هستند:

  • ماهی تن
  • شاه ماهی
  • ماهی خال مخالی
  • ماهی سالمون
  • ساردین
  • ماهی قزل آلا

برخی از ماهی‌ها حاوی جیوه و سایر آلاینده‌ها هستند که می‌توانند برای جنین یا کودکان مضر باشند. به همبن دلیل، زنان باردار یا شیرده و والدین کودکان کوچک باید در مورد مصرف ماهی با پزشک مشورت کنند.

چگونه سیستم ایمنی بدن را تقویت کنیم؟

میوه‌های خانواده مرکبات:

احتمالاً زمانی که مریض بودید، آب پرتقال می‌نوشیدید؛ به این امید که ویتامین C روی هر میکروبی که در بدن شماست، تأثیر بگذارد. ویتامین C که با تقویت عملکرد سلول‌های ایمنی از عفونت‌ها جلوگیری یا آنها را کوتاه‌تر می‌کند، در بیشتر مرکبات وجود دارد:

  • پرتقال
  • لیمو
  • لیموترش سبز
  • گریپ فروت

سیر:

مصرف سیر فواید زیادی برای سلامتی مانند بهبود سلامت قلب و تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. سیر همچنین، به لطف آلیسین که با ویروس‌های آنفلوانزا یا سرماخوردگی مبارزه می‌کند، عملکرد ایمنی شما را تقویت می‌کند. سعی کنید سیر را به سس سالاد خود اضافه کنید یا با کدو سبز و گوجه فرنگی تفت دهید.

زنجبیل:

این ادویه اصلی در غذاهای آسیایی و هندی، قرن‌ها در طب شرقی نیز مورد استفاده قرار می‌گرفته است و این دلیل خوبی دارد: زنجبیل حاوی ویتامین C، منیزیم و پتاسیم است. در حالی که از زنجبیل در پخت و پز و لاته یا چای زمستانی خود استفاده می‌کنید، بدانید که این ماده علاوه بر افزایش طعم، به کاهش التهاب و حالت تهوع و تقویت سیستم ایمنی بدن نیز کمک می‌کند.

زردچوبه:

از کاری گرفته تا لاته طلایی، زردچوبه یک عنصر اصلی در نحوه غذا خوردن ما بوده است. این ادویه به دلیل توانایی آن در تقویت سیستم ایمنی بدن و عمل به عنوان یک ضد ویروس مورد توجه قرار گرفته است. این به دلیل سطح بالای کورکومین موجود در ادویه است که به کاهش التهاب و مبارزه با رادیکال‌های آزاد و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

کلم بروکلی:

حتماً مشاجره‌های دوران کودکی با مادرتان را در مورد خوردن کلم بروکلی به خاطر می‌آورید. این سبزی سرشار از ویتامین‌های A ،C و E و به علاوه، منبع خوبی از فیبر است. اما وقتی نوبت به تقویت سیستم ایمنی بدن می‌رسد، باید از ترکیبات گوگردی آن که به تولید گلوتاتیون کمک می‌کند، تشکر کنید.

تحقیقات نشان می دهد که گلوتاتیون با خاصیت آنتی اکسیدانی خود، به رادیکال‌های آزاد حمله می‌کند و آسیب آنها به سیستم ایمنی بدن شما را کاهش می‌دهد.

فلفل دلمه‌ای:

علاوه بر مرکبات، فلفل دلمه‌ای (به دنبال انواع زرد یا قرمز آن بگردید) به طرز شگفت‌انگیزی سرشار از ویتامین C است؛ حدود ۳ برابر پرتقال. برای اینکه بیشتر مواد غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن را در رژیم غذایی خود قرار دهید، سعی کنید فلفل دلمه‌ای را در سالادتان بریزید یا آن را با گوجه‌فرنگی و تربچه بپزید.

سبزیجات برای رفع ضعف سیستم ایمنی بدن

اسفناج:

برگ سبز منبع عالی ویتامین A (به ویژه بتاکاروتن) است که به عنوان یک مبارزه کننده عفونت شناخته می‌شود. اسفناج همچنین، حاوی دوز خوبی از فولات است که تحقیقات نشان می‌دهد ممکن است به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک کند.

علاوه بر اضافه کردن اسفناج به سالادهایتان، می‌توانید یک مشت اسفناج را به اسموتی‌هایتان بیفزایید یا با آرتیشو و اسفناج یک غذای سالم برای قلبتان و تقویت سیستم ایمنی بدن درست کنید.

ماست:

وقتی به این فکر می‌کنید که چگونه ماست و پروبیوتیک‌های آن به سلامت روده شما کمک می‌کند (پر از باکتری‌های خوب است)، منطقی است که خوردن این ماده غذایی بر پایه لبنیات می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک کند.

تحقیقات نشان می‌دهد که بین وضعیت سیستم ایمنی بدن و میکروبیوم روده شما ارتباط مستقیم وجود دارد: آنها در کنار یکدیگر برای به حداقل رساندن پاتوژن‌ها و افزایش پاسخ‌های ایمنی کار می‌کنند.

مست و رفع ضعغ سیستم ایمنی بدن

پیشنهاد مطالعه: ۸ روش خانگی برای زمانی که سرفه شما را کلافه می‌کند! را بخوانید.

۱۲ دیدگاه

  1. ابول

    ۲۵ تیر ۱۴۰۲ در ۱۱:۵۸ ب٫ظ

    برنامه

    پاسخ

  2. عباس آقا

    ۹ تیر ۱۴۰۲ در ۷:۴۹ ق٫ظ

    بسیار جالب و مفید 🙏

    پاسخ

  3. عاطفه

    ۵ تیر ۱۴۰۲ در ۳:۵۶ ب٫ظ

    سپاسگزارم ازشما گلبانوو🙏مطالب عالی وآموزنده هستن. هرچند که امروزه شرایط اقتصادی سخت شده برای اکثریت

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۶ تیر ۱۴۰۲ در ۲:۰۸ ب٫ظ

      بله درسته و دقیقا همینطوره

      پاسخ

  4. ناشناس

    ۳ تیر ۱۴۰۱ در ۹:۴۷ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۲ تیر ۱۴۰۱ در ۷:۳۰ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۲ تیر ۱۴۰۱ در ۷:۲۰ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۱۷ آبان ۱۴۰۰ در ۸:۳۶ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ در ۱۱:۱۱ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۳۰ تیر ۱۴۰۰ در ۷:۰۹ ب٫ظ

  10. ناشناس

    ۲۵ تیر ۱۴۰۰ در ۸:۲۲ ب٫ظ

  11. ناشناس

    ۲۵ تیر ۱۴۰۰ در ۶:۵۳ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…