پاوه، تنها شهر بدون چراغ قرمز ایران!

۱۴
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
پاوه شهری دوست‌داشتنی با آب‌وهوای معتدل و کوهستانی محسوب می‌شود که دارای چشمه‌های فراوان، آبشارهای افسانه‌ای، جنگل‌ها، مراتع و باغ‌های سرسبز است.
شهرستان پاوه

شهر پاوه، در مرکز شهرستان پاوه در استان کرمانشاه واقع شده است. این شهر با حدود ۲۶ هزار نفر جمعیت در نزدیکی مرز ایران و عراق قرار گرفته و به دلیل ساختار پلکانی‌اش، به شهر هزار ماسوله معروف شده است. برای آشنایی بیشتر با این شهر زیبا با مجله دلتا همراه باشید.

شهرستان پاوه کرمانشاه

درباره شهرستان پاوه

پاوه در منطقه‌ای به نام اورامانات و در یک ناحیه جغرافیایی بسیار خوش‌آب‌وهوا قرار گرفته است. این شهر که در میان دو کوه شاهو و آتشگاه واقع شده، دارای آب‌وهوای نسبتا سرد، رو به معتدل و نیمه مرطوب است. پاوه و مناطق اطرافش با دارا بودن جنگل‌ها، مراتع سرسبز، باغات، چشمه‌ها، آبشارها و رودخانه‌ها جذابیت‌ طبیعی خاصی دارد.

شهر هزار ماسوله

مردم این شهر به زبان کردی و گویش هورامی تکلم می‌کنند و بیشتر آن‌ها مسلمان و سنی مذهب هستند.

پاوه شهر بدون چراغ قرمز

شهرستان پاوه از جمله شهرهایی است که با وجود ترافیک زیاد، چراغ راهنمایی و رانندگی در آن وجود ندارد. شاید یکی از دلایل اصلی عدم نصب چراغ راهنمایی و رانندگی، نبود زمین مسطح در تقاطع خیابان‌های این شهر است که آن‌هم به ویژگی خاص جغرافیایی این منطقه و شیب زیاد دامنه کوه‌های آن برمی‌گردد.

شهر پلکانی پاوه

در شهر هزار ماسوله پاوه، تاکنون هیچ راننده خودرو و یا عابر پیاده‌ای در پشت چراغ قرمز توقف نکرده است و با وجود ترافیک شدیدی که در این شهر وجود دارد تنها از دو چراغ راهنمایی و رانندگی در این شهر استفاده شده است که آن‌ها نیز چراغ‌های چشمک‌زنی هستند که بدون استفاده به‌نظر می‌رسند.

شهر بدون چراغ قرمز پاوه

یکی از نکات مثبتی که نداشتن چراغ قرمز در شهرستان پاوه داشته، رعایت‌کردن حق تقدم در رانندگی است که باعث شده آمار تصادف در این شهر خیلی پایین باشد.

شغل مردم این شهر پلکانی

بسیاری از مردم پاوه به کشاورزی و دامپروری مشغول هستند. از محصولات کشاورزی عمده شهر پاوه می‌توان به گردو، انگور، بادام، انجیر، آلوچه، توتون و سقز اشاره کرد.

علاوه بر این ساخت صنایع دستی نیز در شهر پاوه و روستاهای اطراف آن بسیار رواج دارد و یکی از سوغاتی‌های خوب این شهر نیز می‌تواند همین صنایع دستی باشد. اگر به دیدنی‌های ایران علاقه دارید، دری به سوی بهشت تنکابن را بخوانید.

گیوه بافی در پاوه

معروف‌ترین صنایع دستی این منطقه شامل گیوه بافی، شال‌بافی، سبدبافی، قالی‌بافی، پشم‌ریسی و جاجیم است. البته دوخت لباس‌های محلی را نیز باید به این لیست اضافه کنیم.

جاذبه‌های گردشگری پاوه

پاوه دارای جاذبه‌های طبیعی بسیاری از جمله غار قوری قلعه، بزرگ‌ترین غار آبی آسیا است. رودخانه سیروان و چشم‌اندازهای زیبای آن جزو یکی از زیباترین مناطق گردشگری این شهر است.

کرمانشاه

آبشار دشه در نزدیکی روستایی به همین نام، آبشار نودشه در امتداد رودخانه سیروان، روستای ساتیاری با مناظر بکر و شگفت‌انگیز، چشمه آب معدنی بل منسوب به یکی از خدایان آب بابلی‌ها و روستای هجیج که یکی از جالب‌ترین روستاهای ایران است، از زیباترین و بی‌نظیرترین مناطق دیدنی شهرستان است.

از جمله شاخص‌ترین غذاهای محلی که در شهر پاوه پخته می‌شوند و امتحان کردن آن‌ها توصیه می‌شود، کلانه، خورشت هلو و خورشت خلال است.

نان کلانه کرمانشاه

پیشنهاد مطالعه: مطلب گشت‌وگذار در بنفش‌تزین نقطه ایران را بخوانید.

۱۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۲:۵۳ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ در ۳:۴۳ ب٫ظ

  3. بهلکه

    ۴ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۵۹ ب٫ظ

    با سلام بنده شهروند شهر گنبد کاووس هستم مطلب تهیه شده توسط عزیزان زحمتکش و کوشا چنان مینماید که فرد یکبار از نزدیک آنجا را دیده و تجربه سفر نموده است حالا اگر مسافرت فیزیکی هم بنامید چون در ذهنش زمینه قبلی دارد انگار بار دوم مسافرت انجام میدهد پیش زمینه قبلی فرد مسافر را یاری میکند

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۵ مرداد ۱۴۰۱ در ۹:۰۸ ق٫ظ

      ممنون از لطف شما که نظرتون رو نوشتید🌹

      پاسخ

  4. ناشناس

    ۳ مرداد ۱۴۰۱ در ۹:۰۹ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۲ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۰:۲۸ ب٫ظ

    بی نظیره

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۴ مرداد ۱۴۰۱ در ۹:۵۶ ق٫ظ

      🌹🌹🌹

      پاسخ

  6. ناشناس

    ۲۹ تیر ۱۴۰۰ در ۷:۱۳ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۲۶ تیر ۱۴۰۰ در ۹:۱۸ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۲۴ تیر ۱۴۰۰ در ۱:۰۲ ق٫ظ

  9. ناشناس

    ۲۳ تیر ۱۴۰۰ در ۱۰:۱۸ ب٫ظ

  10. ناشناس

    ۲۳ تیر ۱۴۰۰ در ۸:۴۳ ب٫ظ

  11. ناشناس

    ۲۳ تیر ۱۴۰۰ در ۴:۲۳ ب٫ظ

  12. ناشناس

    ۲۳ تیر ۱۴۰۰ در ۱۰:۵۲ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…