مدیریت فضولی موقوف! (بخش چهارم)

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مدیریت فضولی ملکی یعنی کسی که بدون اجازه‎ی مالک، ملک اورا مدیریت کند که به اومدیر فضولی می گویند. چنین شخصی حق مطالبه‎ مخارجی را که کرده است ندارد. مگر در صورت وجود شرایطی.
فضولی ملکی

مدیریت فضولی ملکی موقوف! دراین بخش از فضولی ملکی می‎خواهیم درباره‎ی مدیریت فضولی ملک غیر به عنوان شکل دیگر از فضولی در ملک غیر( ما در مزاح آن را فضولی ملکی نامیده‎ایم) صحبت کنیم که در ابتدا به تعریف آن می‎پردازیم.

مدیریت فضولی ملک غیر؛ عبارت است از عملیاتی که شخص، با حسن نیت و انگیزه خیر خواهی، برای اداره اموال دیگری انجام می‌دهد که به این شخص  در قوانین حقوقی مدیر فضولی گفته شده است.

برای مثال: وقتی به مسافرت می‎رویم و کسی نیست باغچه‎های منزل‎مان را آبیاری کند و در نتیجه گلها و گیاهان موجود در باغچه در حال خشک شدن هستند، یکی از همسایگان برای این‎که گلها خشک نشوند هر روز باغچه‎ها را آبیاری می‎کند یا فرض کنید در فصل زمستان در منطقه‎ای که ویلای شما قراردارد، برف سنگینی آمده است و شما در ویلا نیستید برف به حدی سنگین است که اگر پارو نشود سنگینی آن باعث تخریب سقف ویلا می‎شود و در نتیجه هزینه‎های سنگینی روی دستتان  می‎گذارد.

همسایه‎ی شما که شاهد این منظره است برف را از روی پشت بام شما پارو می‎کند تا جلوی ضرری را که متوجه‎تان می‎شود بگیرد. پس از چندی که او را می‎بینید بابت کارهایی که کرده مبلغی مطالبه می‎کند.که البته چنین شخصی می‎تواند مطابق با شرایط قانونی هزینه‎هایی را که کرده است از شما بخواهد، هزینه‎های یاد شده جدای از اینکه ضروری بوده، باید روشن شود که اجازه‎ از مالک در آن زمان  مقدور نبوده است بنابراین چنانچه عمل او ضروری نبوده و یا اجازه از مالک برای او مقدور بوده و می‎توانست اجازه بگیردحق مطالبه هزینه را نخواهد داشت .

مدیریت فضولی

اقدام مدیرفضولی باید بدون وجود هیچ گونه قرارداد یا بدون این‎که به‎طور قانونی چنین اجازه‎ای را داشته باشد  صورت پذیرد تا بتوانیم آن را مدیریت  فضولی بگوییم . بنابراین اگر کسی به قصد اداره اموال دیگری، قراردادی با مالک اموال منعقد نماید و مالک به او  اجازه دهد، این اجازه، مدیر فضولی را در حکم وکیل قرار می‎دهد و دیگر اقدام او را مدیریت فضولی ملک غیر نمی‎دانیم. با این وصف اگر مدیر فضولی امکان گرفتن اجازه از مالک را داشته باشد، نمی‌تواند خودسرانه اموال او را اداره کند و در آن اموال دخالت کند، هرچند به قصد احسان و نیکی به او باشد.

بیشتر بخوانید:

فضولی ملکی موقوف !( بخش اول)

فضولی ملکی موقوف! ( بخش دوم )

فضولی ملکی موقوف! ( بخش سوم )

برای مطالعه بیشتر به نکات حقوقی ملکی، دانستنی‎های حقوقی ملکی، مجله دلتا  مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…