شروط ازدواج را با علم امضاء کنید

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بر اساس قانون مدنی، هر یک از طرفین می‌توانند شروط خود را در عقد ذکر نموده و بر سر آن توافق نمایند، عقد نکاح هم از این امر مستثنی نیست.
توافق بر روی شروط ازدواج

کارکرد شروط ضمن عقد برای زمانی است که اگر مرد نسبت احقاق حقوق زن عمل نکرد. یا شروط را زیر پا گذاشت، زن بتواند با اثبات ادعای خود، از حق طلاق استفاده کند. در این مطلب از مجله دلتا موضوع توافق بر روی شروط ازدواج را بررسی می‌کنیم.

شرایط ضمن عقد

یک‌سری شروط در قباله نکاح نوشته شده و زمان عقد، طرفین با امضای دفترچه ازدواج متعهد به اجرای آن‌ها می‌شوند. یک‌سری هم توسط زن درخواست می‌شود که در سند ازدواج وجود ندارد. این شروط باید قابلیت اجرا داشته باشند و نمی‌شود شروط باطل را برای ازدواج در نظر گرفت.

شروط ضمن عقد متداول در سند ازدواج

  • شرط تحصیل: مرد، زن را در ادامه تحصیل تا هر مرحله که زن لازم بداند و در هر کجا که شرایط ایجاب کند، مخیر می‌سازد.
  • حق اشتغال: مطابق قانون، اگر شغل زن منافی با مصالح خانواده یا حیثیت شوهر یا زن باشد، مرد می‌تواند همسر خود را از آن شغل منع کند.
  • شرط وکالت زن در صدور جواز خروج از کشور: مطابق قانون گذرنامه، زنان متاهل فقط با اجاره‌ کتبی همسر خود می‌توانند از کشور خارج شوند. این عبارت به منزله‌ شرط هنگام عقد ازدواج است. مرد به زن، وکالت بلاعزل می‌دهد با همه اختیارات قانونی بدون نیاز به اجازه شفاهی یا کتبی مجدد شوهر از کشور خارج شود.
  • تقسیم اموال موجود میان شوهر و زن پس از جدایی: شوهر متعهد می‌شود هنگام جدایی اعم از آن‌که به درخواست مرد باشد یا به درخواست زن نیمی از دارایی موجود خود را، اعم از منقول و غیرمنقول که طی مدت ازدواج به دست آورده است، به زن منتقل کند.
  • حضانت فرزندان پس از طلاق: زوجین توافق ‌کنند اولویت در حضانت فرزند یا فرزندان مشترک در صورت طلاق با کدام یک از والدین باشد. تعیین مصلحت طفل برعهده کارشناس خواهد بود.
  • شرط وکالت زن در طلاق: شوهر به زن وکالت بلاعزل با حق توکیل به غیر می‌دهد تا زن در هر زمان و تحت هر شرایطی از جانب شوهر به مطلقه‌کردن خود از قید زوجیت شوهر به هر طریق اعم از گرفتن یا بخشیدن مهریه اقدام کند.

شروط ضمن عقد ازدواج

توافق واقعی بر روی شروط

هرچند درج شروط فوق در عقدنامه‌ها در ظاهر آثار خوبی دارد، اما پیشنهاد می‌شود در ابتدا زنان جامعه به اثرات شرط ضمن عقد و تأمین حقوق خویش آگاه باشند. به گونه‌ای که زوجین قبل از ازدواج بر شروطی که مدنظر دارند توافق واقعی کنند تا نتیجه معقول‌تری بدست آید.

همچنین پیشنهاد می‌شود سردفتران ازدواج در تفهیم شروط مندرج در عقدنامه‌ها به زوجین قبل از امضا گرفتن آنان دقت کنند تا این شروط با آگاهی بیشتر آنان امضا شود.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلبآیا مطالبات مالی زن از ارث شوهر امکان‌پذیر است؟ را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ در ۷:۵۱ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ در ۵:۰۶ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ در ۴:۲۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …