چرا همه چیز را زود فراموش می‌کنیم؟

۱۱
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
حتما برای شما هم پیش آمده که اسم کسی را به خاطر نیاورید. یا غذایی که دیشب برای شام میل کردید، را به یاد نیاورید. علت آن را ما به شما می‌گوییم!
فراموشی ناگهانی و موقت

طبیعی است هر‌از‌گاهی یک کلمه را فراموش کنید، کلیدهای خانه را جا بگذارید یا برخی مسیرها را به یاد نیاورید. این نوع از فراموشی‌ها با افزایش سن بیشتر هم می‌شوند. امروز در مجله دلتا به موضوع فراموشی ناگهانی و موقت می‌پردازیم.

علت فراموشی لحظه‌ای و ناگهانی

اغلب مردم فکر می‌کنند تنها دلیل فراموشی ناگهانی ابتلا به آلزایمر و زوال عقل است. بر خلاف باور عموم فراموشی لحظه‌ای و ناگهانی می‌تواند دلایل متعدد داشته باشد. در ادامه به بررسی این دلایل و راه‌های مقابله آنان می‌پردازیم.

فراموشی لحظه ای

داروها

استفاده مداوم از برخی داروها مانند مورفین می‌تواند بر روی عملکر حافظه شما تاثیر بگذارد.

کمبود ویتامین B12

کم بودن ویتامین B12 در رژیم غذایی می‌تواند روی حافظه تاثیر بگذارد و علت فراموشی باشد. بدن شما با کمک این ویتامین می‌تواند انرژی مواد غذایی را به خوبی جذب کرده و از سلول‌های عصبی محافظت کند.

افسردگی

در بسیاری از مواقع افرادی که دچار افسردگی و استرس هستند، فراموشی ناگهانی و لحظه‌ای را نیز تجربه می‌کنند. زیرا در این مواقع تمرکز افراد به شدت پایین است.

 کم‌خوابی

داشتن خواب نامناسب و با کیفیت کم می‌تواند تمرکز را برای افراد سخت کند. در نتیجه افراد دچار فراموشی ناگهانی و لحظه‌ای می‌شوند. خواب بسیار کم یا بیدار شدن مکرر در شب می‌تواند منجر به خستگی شده و قابلیت تثبیت و بازیابی اطلاعات در مغز را مختل سازد.

آلزایمر

سکته مغزی

سکته‌ مغزی هنگامی اتفاق می‌افتد که یک رگ خونی به علت گرفتگی یا نازک شدن، پاره و جریان خون بخشی از مغز قطع شود. بدون اکسیژنی که از طریق خون به مغز می‌رسد، سلول‌های مغز شروع به مردن می‌کنند.

مشکلات تیروئید

غده تیروئید در گردن شما قرار دارد. این غده هورمون‌هایی ترشح می‌کند که سرعت سوخت و ساز بدن شما را کنترل می‌کنند. هنگامی که تیروئید شما کمتر از میزانی که باید هورمون ترشح کند، یعنی تیروئید کم کار داشته باشید، عملکرد کل بدن شما آهسته‌تر می‌شود و احساس خستگی، افسردگی و حتی فراموشی به شما دست می‌دهد.

 مصرف الکل و دخانیات

مصرف زیاد الکل در مدت طولانی، به عنوان علت از دست دادن حافظه شناخته شده است. سیگار کشیدن با کاهش اکسیژن‌رسانی به مغز سبب کاهش حافظه می‌گردد. افرادی که سیگار می‌کشند، تطبیق چهره افراد با اسامی آن‌ها برایشان دشوارتر از افراد غیر سیگاری است. مواد مخدر می‌تواند مواد شیمیایی در مغز را تغییر دهد که این امر می‌تواند به یاد آوردن خاطرات را برای این افراد مشکل‌تر سازد.

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب بیماری خاموش ام اس را بشناسید.

۱۱ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۴ خرداد ۱۴۰۱ در ۰:۲۰ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۴:۵۵ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۵:۲۰ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱۲:۰۹ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱۲:۰۹ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ در ۹:۰۹ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ در ۹:۰۹ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۱۷ آبان ۱۴۰۰ در ۹:۴۱ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۲۲ تیر ۱۴۰۰ در ۰:۲۷ ق٫ظ

  10. ناشناس

    ۲۱ تیر ۱۴۰۰ در ۸:۵۶ ب٫ظ

  11. ناشناس

    ۲۱ تیر ۱۴۰۰ در ۶:۵۸ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…