۹ پروتئین که گوشت نیستند!

۱۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
پروتئین یکی از موادی است که برای سلامت بدن بسیار مهم است. با بالا رفتن قیمت منابع گوشتی، موادی را به شما معرفی می‌کنیم که گوشت نیستند اما پروتئین دارند!
پروتئین گیاهی

افراد گیاه‌خوار باید تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم بدن خود را از طریق خوردن خوراکی‌های مختلف و مغذی تامین کنند. پروتئین یکی از این مواد مغذی است که در صورتی که آن را به میزان کافی دریافت نکنید، بدن شما دچار مشکلات مختلفی می‌شود. پروتئین در کم کردن کلسترول خون، مبارزه با دیابت به دلیل تنظیم قند خون و کمک به برطرف کردن مشکلات مغز و افسردگی مفید است. در این مطلب از مجله دلتا به معرفی مواد غذایی که منبع پروتئین گیاهی هستند، می‌پردازیم.

لوبیا

لوبیاها انواع مختلفی دارند. لوبیاها سرشار از پروتئین و فیبر هستند. هر ۸۴ گرم لوبیای سیاه، ۷ گرم پروتئین دارد.

منابع پروتئین گیاهی

عدس

یک فنجان عدس پخته شده حاوی ۱۸ گرم پروتئین است، به همین دلیل عدس جزو بهترین منابع پروتئین گیاهی محسوب می‌شود. عدس همچنین کربوهیدرات کند هضم دارد. فقط یک فنجان از عدس تقریبا ۵۰ درصد از فیبر لازم بدن را در طول روز برطرف می‌کند.

شاهدانه

شاهدانه یک دانه‌ فوق‌العاده مغذی است که اگرچه به اندازه‌ سایر دانه‌ها شناخته شده نیست، اما مانند دانه‌ چیا از منابع پروتئین گیاهی به شمار می‌رود. این دانه منبع خوبی از ویتامین E و چندین ماده‌ معدنی مثل فسفر، پتاسیم، سلنیوم، سدیم، منیزیم، روی، آهن، سولفور و کلسیم است.

نخود سبز

یک فنجان نخود سبز پخته شده حاوی ۹ گرم پروتئین است. علاوه بر این، ۲۵ درصد از نیاز روزانه‌ بدن شما به فیبر، ویتامین A و ویتامین C را تأمین می‌کند که همگی برای سلامتی بدن مفید هستند.

منابع مهم پروتئین

بادام‌زمینی

بادام‌زمینی سرشار از پروتئین و چربی‌های سالم است و ممکن است سلامت قلب را بهبود ببخشد. هر نصف فنجان بادام‌زمینی حاوی ۲۰٫۵ گرم پروتئین گیاهی است.

سبزیجات دارای برگ سبز

بسیاری از سبزیجات دارای برگ سبز حاوی پروتئین گیاهی هستند. یکی از این سبزیجات کلم‌پیچ است که خواص زیادی برای سلامتی دارد. کلم‌پیچ حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی از جمله بتاکاروتن و لوتئین است که خطر بیماری‌های ناشی از استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهند.

اسفناج هم که جزو سبزیجات دارای برگ سبز محسوب می‌شود که حاوی ویتامین A، ویتامین K و منگنز است. اسفناج همچنین سرشار از فولات است، که  نقش مهمی در تولید سلول‌های خونی دارد.

پروتئین گیاهی پر کاربرد: نخود

نخود یکی دیگر از حبوبات است که مقدار زیادی پروتئین گیاهی دارد. نخود علاوه بر پروتئین حاوی کربوهیدرات پیچیده، فیبر، آهن، فولات، فسفر، پتاسیم، منگنز و بسیاری ترکیبات گیاهی دیگر است.

گندم سیاه

هر ۱۰۰ گرم گندم سیاه حاوی ۱۳٫۵ گرم پروتئین است. گندم سیاه به غیر از پروتئین، مواد معدنی مختلفی از جمله منگنز، مس، منیزیم، فسفر، فیبر و آهن هم دارد. اگر به مطالب سلامتی علاقه‌مند هستید مطلب ۷ مشکلی که ایستاده غذا خوردن بر سر شما می‌آورد را بخوانید.

حبوبات با پروتئین بالا

تخم کدوحلوایی

در هر ۶۴ گرم تخم کدوحلوایی، ۱۲ گرم پروتئین وجود دارد. تخم ‌کدوحلوایی حاوی ویتامین K، منگنز، آهن، روی، مس، فسفر و منیزیم است. همچنین آنتی‌اکسیدان زیاد و مقداری اسیدهای چرب غیراشباع، پتاسیم، ویتامین B2 (ریبوفلاوین) و فولات دارد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب با این سبزی دیابت را رایگان کنترل کنید را بخوانید.

۱۰ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۰ مهر ۱۴۰۱ در ۱۰:۰۷ ب٫ظ

  2. اویستا

    ۸ مهر ۱۴۰۱ در ۷:۳۴ ب٫ظ

    خیلی عالی ومفید بود ممنون از اطلاعات کاربردی، لطفا بیشتر درمورد گیاهخواری مطلب بذارید، موفق باشید

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۱۰ مهر ۱۴۰۱ در ۴:۵۴ ب٫ظ

      ممنون از حضورتون. بله حتما

      پاسخ

  3. فاطیما بیاتی

    ۵ مهر ۱۴۰۱ در ۶:۳۸ ب٫ظ

    عالی بود🌷🌷

    پاسخ

  4. ناشناس

    ۱۸ آبان ۱۴۰۰ در ۱۰:۱۳ ب٫ظ

  5. مصی

    ۲۱ تیر ۱۴۰۰ در ۱:۱۷ ب٫ظ

    در.باره.دانه.چیا.و.خواص.آن.بنویسید

    پاسخ

    • ملیکا وحیدی فر

      ۲۱ تیر ۱۴۰۰ در ۱:۵۵ ب٫ظ

      چشم، ممنون از پیشنهادتون.

      پاسخ

  6. ناشناس

    ۱۹ تیر ۱۴۰۰ در ۱۲:۵۰ ب٫ظ

    بسیار عالی

    پاسخ

  7. ناشناس

    ۱۸ تیر ۱۴۰۰ در ۶:۳۸ ب٫ظ

    چقدر این مطلب خوب و مفید بود.واقعا ازتون ممنونم😍

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      ۱۹ تیر ۱۴۰۰ در ۸:۵۴ ق٫ظ

      سپاس از همراهی مهربانانه شما.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…