موی سالم در بدن سالم

۰
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
افرادی که به زیبایی مو اهمیت می‌دهند و دغدغه‌ی زیباتر شدن دارند، پیش از هر کاری باید از سلامت جسم و موهایشان اطمینان حاصل کنند و بعد سراغ روش‌های دیگر بروند. موی سالم در اولویت زیبایی است.
99371977 jar with clay for styling brush and strand of brown hair on color background موی سالم در بدن سالم

چطور می‌توانیم موی سالم داشته باشیم؟ بنا بر قولی زیبایی مو نیمی از زیبایی هر فردی را تشکیل می‌دهد. اما زیبایی موها هم به نوبه‌ی خود در گروی تندرستی است. افرادی که به زیبایی مو اهمیت می‌دهند و دغدغه‌ی زیباتر شدن دارند، پیش از هر کاری باید از سلامت جسم و موهایشان اطمینان حاصل کنند و بعد سراغ روش‌های دیگر بروند. دکتر قدیر محمدی _متخصص طب سنتی_ از مهم‌ترین اصول نگهداری از مو در طب سنتی می‌گوید و شیوه صحیح پاسخ به نیازهای روز را ارائه می‌کند.

شست‌وشوی مو

شست‌ و شوی مو بر اساس مزاج

برای تامین سلامت مو باید نسبت به شست‌وشوی آن حساس باشید. اما منظور این نیست که هر چه موها بیشتر شسته شوند، سالم‌تر خواهند بود. بلکه باید پیش از هر چیز مزاج مو را تشخیص داد.

* کسانی که در حالت طبیعی موهایشان خشک است، نباید موهایشان را یک روز در میان بشویند. هر کسی خود بهتر می‌داند موهایش چه زمانی کثیف هستند، چه وقت تمیز! به‌طور معمول موهای خشک را دو بار در هفته بشویید. مدت زمان شست‌وشو را هم تا حد امکان کوتاه کنید.

* کسانی که مزاج موهایشان تَر است، در حالت تمیزی موهایشان خشک نیست و تری متعادلی دارد، می‌توانند موهایشان را یک روز در میان بشویند تا درخشندگی بیشتری پیدا کند. این دسته از افراد می‌توانند ‌زمان بیشتری را صرف شستن موهایشان کنند.

* در فصل بهار و تابستان برای کلیه مزاج‌ها شست‌وشوی بیشتر اشکالی ندارد. البته به شرطی که موهای خشک، خشک‌تر نشوند و افراط و تفریط صورت نگیرد.

* در فصل پاییز و زمستان تعداد دفعات شست‌وشو به‌طور طبیعی کمتر می‌شود. اما باز هم نیاز افراد است که تعداد دفعات را تعیین می‌کند.

شامپوی مناسب برای موی سالم

ماده‌ای که برای شست‌وشوی مو انتخاب می‌کنید تاثیر مستقیمی بر سلامت مو می‌گذارد. امروزه تنوع شامپوها بسیار زیاد است و همین مساله، انتخاب را سخت می‌کند. شامپویی برای مو مناسب به‌شمار می‌رود که با مزاج مو سازگاری داشته باشد. از طرفی هم واقعیت این است که تشخیص مزاج مو قدری دشوار است؛ چراکه در بسیاری موارد مزاج فرد با مزاج مویش متفاوت است. بهترین راه شناخت شامپوی خوب و مناسب این است که به نشانه‌ها توجه کنید. ببینید موهایتان با شامپو سازگار است یا خیر. شامپویی که روی مو خوب کف کند و باعث شود موها بعد از خشک شدن تمیز و براق باشند، شامپوی مناسب و سازگار با موهایتان است. به عبارت دیگر برای داشتن موی سالم باید در انتخاب شامپو دقت کنید.

ریزش مو

ریزش مو در چه شرایطی غیرطبیعی است؟

هر ریزش مویی الزاما دلیل بر وجود یک نقص یا مشکل نیست. موها روزانه و طبیعی می‌ریزند. اگر برآیند موهایی که یک روز پیش از شستن مو، در روز شستن موها و یک روز پس از آن می‌ریزند، تقریبا سیصد تار مو باشد، وضعیت طبیعی است. در غیر این صورت علامت یک بیماری یا کمبود محسوب می‌شود. تغذیه فرد در سلامت موها بسیار اهمیت دارد. علاوه بر این عوامل دیگری هم در ریزش موها دخیل هستند. از جمله بعضی بیماری‌ها باعث ریزش مو می‌شوند. مثلا افرادی که دچار سوء‌مزاج کلیه هستند یا سابقه سنگ کلیه دارند، موهایشان بیشتر می‌ریزد. در چنین حالتی راه درمان ریزش مو، علاج بیماری یا کمبود است. کسی که تغذیه درستی ندارد، باید الگوی تغذیه‌اش را اصلاح کند. کسی که دچار ناراحتی‌های کلیوی است، باید بیماریش را درمان کند تا ریزش مو بهبود پیدا کند.

تراشیدن موی سالم آن را پرپشت می‌ کند؟

قدیمی‌ها به تجربه دریافته بودند که تراشیدن کامل مو باعث می‌شود مو پرپشت شود. این کار شبیه وجین کردن گیاهان است. با چیده شدن برگ‌های ضعیف، غذای بیشتری به برگ‌های سالم می‌رسد و رشد گیاه بهتر می‌شود. مو نیز همین‌طور است؛ وقتی موها از ته تراشیده می‌شود، موهای ضعیف‌تر یا بیمار از بین می‌روند، اکسیژن بیشتری به ریشه مو می‌رسد و موی سالم رشد می‌کند. موهای جدید با قوت بیشتری رشد می‌کنند و این تصور به‌وجود می‌آید که موها پرپشت‌تر شده‌اند.

بافت موی سالم

بافتن مو از موخوره پیشگیری می‌ کند؟

موخوره یا دو شاخه شدن مو نشانه‌ی از بین رفتن سلامت مو محسوب می‌شود که پیش از این‌که تمام قسمت‌های مو را درگیر کند، باید به‌موقع درمان شود. خشک بودن موها علت اصلی به‌وجود آمدن موخوره است. برای پیشگیری از آن باید عواملی را که سبب بروز خشکی می‌شوند، از میان برد. مثلا گاهی خشکی بیش از حد مو و موخوره بر اثر استفاده از شامپوی نامناسب ایجاد می‌شود. شامپوهایی که مواد پاک‌کننده قوی دارند، برای موهای خشک مناسب نیستند. یا این‌که خشکی مو بر اثر تغذیه نامناسب پدید آمده است. اما بافتن مو به‌تنهایی نمی‌تواند راه‌حل قطعی مشکل باشد.

برای دیدن مطالب بیشتر درباره‌ی سلامتی از مجله دلتا بازدید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…