توقیف اموال برای مطالبه مهریه

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مهریه، مالی است که به مناسبت عقد نکاح، مرد ملزم به پرداخت آن به زن می‌شود.
توقیف اموال برای مطالبه مهریه

اولین مرجعی که زن می‌تواند در آن‌جا مهریه خود را درخواست کند دادگاه خانواده است. او می‌تواند با ارائه دادخواست حقوقی به دادگاه خانواده، مهریه خود، هزینه ابطال تمبر و حق الوکاله وکیل را مطالبه و هم‌زمان توقیف اموال همسرش برای مطالبه مهریه را نیز تقاضا کند. در این مطلب از مجله دلتا به بررسی مطلب توقیف اموال برای مطالبه مهریه می‌پردازیم.

آخرین مراحل توقیف اموال برای مهریه در سال ۱۴۰۰

  •  در توقیف مال منقول و غیرمنقول بابت مهریه، ۱۱۰ سکه ملاک عمل نیست و تمام مهریه مندرج در عقدنامه مهم است.
  • مطابق بخشنامه‌های قوه‌قضائیه و به استناد ماده ۱۱۳ قانون برنامه سوم توسعه برای گرفتن مهریه در سندرسمی، ابتدا باید از اداره ثبت اسناد شروع کرد و در صورت نبود مال می‌توان به دادگاه رفت.
  • برای شروع اولیه، باید برای درخواست صدور اجرائیه به دفتر ازدواج ثبت‌کننده عقد نکاح مراجعه کرد.

قانون این اجازه را داده است که زن یا وکیل او، با دادخواست مطالبه مهریه یا قبل از دادخواست اصلی؛ با دادن دادخواست تامین‌خواسته از طریق دفاتر خدمات قضایی توقیف اموال برای مهریه را درخواست کند.

چطور اموال شوهر را توقیف می کنند؟

در صورتی که شوهر مهریه همسر خود را نپردازد، زن می‌تواند با معرفی اموال و دارایی مرد تقاضا کند که اموال وی را توقیف کنند.

زن همچنین می‌تواند تقاضای توقیف حقوق مرد را از سازمان‌ها و موسسه‌های دولتی یا خصوصی داشته باشد و میزان یک چهارم حقوق، مادامی که شوهر متاهل است و نیز یک سوم آن را در صورتی که زن و شوهر از هم جدا شوند و تا زمانی که شوهر زن دیگری را اختیار نکرده باشد برای مهریه توقیف کند.

اگر مرد، مالی داشته باشد و زن احتمال دهد در طول مدتی که دادگاه تشکیل می‌شود مرد آن مال را می‌فروشد یا جابه‌جا می‌کند، از دادگاه می‌خواهد قرار تامین خواسته صادر کند.

با این درخواست، قرار تامین صادر می‌شود و مال تا صدور حکم دادگاه توقیف می‌شود، از این مال توقیف شده می‌توان مهریه را برداشت کرد.

توقیف اموال

تامین خواسته از سوی دادگاه

پس از توقیف اموال باید توجه داشت که ظرف ۱۰ روز پس از صدور قرار تامین خواسته از سوی دادگاه، باید دادخواست مطالبه مهریه از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به ثبت برسد. در غیر این صورت شوهر می‌تواند با مراجعه به شعبه، تقاضای رفع توقیف نماید.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب توقیف حساب بانکی بابت مهریه را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. انسان پاک

    ۲۳ تیر ۱۴۰۰ در ۶:۵۵ ب٫ظ

    دلیلی ندارد مرد مهریه بدهد و اصلا ازدواج دلیلی ندارد که برای زن مهریه تخصیص دهد. چون تمام خرج و مخارج با مرد است و زن فقط مفت خوری می کند و هیچ کارایی ندارد. بهتر است کلا اگر مهریه ای در نظر گرفته شده است، زن به همان مقدار سفته به مرد بدهد که در صورت اجرا گذاشتن مرد بتواند سفته ها را اجرا بگذارد و جفتشان به زندان بروند. یکی به زندان بند زنان و دیگری بند مردان. اینجوری با خوبی و خوشی جفتشان در زندان می پوسند. کلا مگر مغز خر خورده اید که از دواج کنید. قانون ازدواج کلا چرنده. اگه به حرف مرد اعتماد نیست و مهریه قرار می دهند آن هم سند رسمی محضری، شما آقایان هم که اصل خرج و مخارج با شماست از زن طلب سفته کنید یا ازش معادل مهریه جهیزیه بخواهید. فراموش نکنید که بیش از یک سوم ازدواج ها به طلاق منجر شده است طبق آمار. پس تا می توانید ازدواج نکنید که به زندان نروید. زن هیچ فایده ای ندارد، جز اینکه مختو میخوره.

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      ۲۶ تیر ۱۴۰۰ در ۵:۵۷ ب٫ظ

      با سپاس از شما کاربر عزیز.
      از اظهار نظر شما سپاس گزارم .
      زندگی صحنه جنگ نیست و چه خوب است زن و مرد مکمل هم شوند و زندگی را به کام هم شیرین کنند.
      آرزوی خوشبختی و سلامتی برایتان داریم.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …