تجزیه سریع پلاستیک‌ با میکروب‌ معده گاو!

۲
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
محققان اتریشی اظهار کرده‌اند، میکروب‌های موجود در معده گاو می‌توانند پلاستیک را تخریب کنند.
تجزیه پلاستیک

همه می‌دانند، تجزیه پلاستیک کار بسیار سختی است. اما محققان اتریشی در مطالعه اخیرشان دریافته‌اند که باکتری‌های شکمبه گاو (سیرابی) می‌توانند انواع خاصی از مواد موجود را هضم کنند که این می‌تواند یک روش پایدار برای کاهش بسترهای پلاستیکی باشد. با مجله دلتا همراه باشید تا درباره این فرآیند بیشتر بدانید.

سرپرست منابع طبیعی و علوم کشاورزی دانشگاه وین می‌گوید: یک جامعه بزرگ میکروبی در شکمبه گاو زندگی می‌کند و مسئول هضم غذا در حیوانات است، بنابراین ما تصور کردیم که برخی از فعالیت‌های بیولوژیکی می‌تواند برای هیدرولیز پلی استر (نوعی واکنش شیمیایی که منجر به تجزیه می‌شود) استفاده شود. دانشمندان احتمال می‌دهند که چنین باکتری‌هایی مفید هستند، زیرا رژیم غذایی گاوها از قبل تاکنون حاوی پلی استرهای گیاهی بوده است.

به عبارت دیگر، این میکروارگانیسم‌ها می‌توانند مواد مشابه را تجزیه کنند، بنابراین دانشمندان گمان می‌کنند که ممکن است آن‌ها بتوانند پلاستیک‌ها را نیز تجزیه کنند.

تجزیه پلاستیک

بررسی پلی استر‌ها

این محققان سه نوع پلی‌استر را به مدت سه روز در معرض مایع درون سیرابی گاو قرار دادند تا اثر آن بر این پلاستیک‌ها را بررسی کنند. این پلی‌استر‌ها عبارت بودند از پی‌ایی‌تی (PET- پلیمری مصنوعی که اغلب در بسته‌بندی غذا به کار می‌رود)، پی‌بی‌ای‌تی (PBAT- پلاستیکی زیست‌تجزیه‌پذیر که اغلب در ساک‌های پلاستیکی پوسیدنی به کار می‌رود) و پی‌ای‌اف (PEF- ماده‌ای مشتق از گیاهان یا سبزیجات) که به دو صورت پودری و ورقه‌ای آزمایش شدند.
نتیجه این آزمایش نشان داد، ریزجانداران درون معده گاو هر سه نوع این پلاستیک‌ها را تجزیه می‌کنند، اما بیشتر از همه، پی‌ای‌اف را تجزیه می‌کنند. شکل پودری پلاستیک‌ها نیز سریع‌تر از شکل ورقه‌ای تجزیه می‌شود.
این گروه محققان دی‌ان‌ای موجود در مایع سیرابی را نیز بررسی کردند تا مشخص کنند کدام میکروب‌ها عامل تجزیه پلاستیک هستند.
محققان با استفاده از این پژوهش می‌توانند باکتری عامل تجزیه مواد پلاستیکی را هم شناسایی کنند و دریابند آن‌ها چه آنزیم‌هایی تولید می‌کنند. سپس می‌توانند با مهندسی ژنتیک، در فرایند بازیافت از آن‌ها استفاده کنند.
این گروه تحقیق همچنین در پی شناسایی میکروب‌هایی‌ هستند که بتوانند پلاستیک‌های مقاوم‌تر مثل پلی‌اتیلن را تجزیه کنند و می‌کوشند تا دریابند آیا احتمال دارد چنین میکروب‌هایی هم در معده گاو وجود داشته باشند.
پیشنهاد مطالعه: مطلب خیال‌بافی، قسمتی از مغز شما را به خواب می‌برد! را بخوانید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱ مرداد ۱۴۰۰ در ۱۱:۲۴ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۲ تیر ۱۴۰۰ در ۶:۵۳ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…