نحوه محاسبه خسارت تصادف با خودروهای لوکس

۳
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
خودروهایی که در بازار وجود دارند از لحاظ قیمت با یکدیگر یکسان نیستند و با یک‌دیگر تفاوت‌هایی دارند و به عبارت دیگر این خودروها از نظر قیمت به دو دسته متعارف و نامتعارف تقسیم می‌شوند.
خسارت تصادف با خودروهای لوکس

در صورت تصادف با خودروهای گران قیمت و به اصطلاح غیرمتعارف پرداخت خسارت متفاوت می‌باشد. در این مطلب از مجله دلتا به ‌خسارت تصادف با خودرو های لوکس می‌پردازیم.

خودروی متعارف

خودرویی که در زمان وقوع حادثه رانندگی، ارزشی برابر یا کمتر از سقف تعهدات جانی یا ۵۰% دیه مرد مسلمان در ماه حرام داشته باشد.

خودروی نامتعارف(خودرو لوکس)

خودرویی است که ارزش و قیمت آن بیش از ۵۰ درصد تعهدات بیمه در قبال خسارات جانی است. برحسب این تعریف، در سال ۱۴۰۰ اگر ارزش خودرویی بیش از ۳۲۰ میلیون تومان باشد، خودروی نامتعارف یا خودرو گران‌ قیمت محسوب خواهد شد.

نحوه پرداخت خسارت خودرو متعارف چگونه است؟

طبق قوانین بیمه‌، خسارت خودروهای متعارف به صورت کامل پرداخت می‌شود. در بازار خودرو، ارزش روز رنو تندر ۹۰ دنده‌ای تقریبا ۳۲۰ میلیون تومان است. این خودرو می‌تواند به عنوان یک خودروی متعارف دارای بالاترین قیمت در نظر گرفته شود.

خسارت تصادف با خودروهای لوکس چگونه پرداخت می‌شود؟

میزان تعهد مقصر حادثه = خسارت مالی وارد به خودروی نامتعارف ضرب در قیمت روز گران‌ترین خودروی متعارف تقسیم بر قیمت خودروی نامتعارف زیان‌دیده

طبق این فرمول اگر به عنوان مثال دارنده خودروی پراید با خودرو نامتعارف یا خودرو گران‌ قیمت نظیر لکسوز با ارزش بیش از یک میلیارد تومان تصادف می‌کرد و کارشناس ارزیاب بیمه، میزان خسارت را به عنوان مثال ۱۰ میلیون تعیین می‌کرد، حداکثر خسارت که با بیمه شخص ثالث راننده پراید پرداخت می‌شد، ۳ میلیون و دویست هزار تومان بود و مابقی خسارت یعنی ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به عهده مالک لکسوز بود.

تصادف با خودروهای لوکس

تبصره ۳ ماده ۸ قانون جدید بیمه شخص ثالث برای محاسبه و پرداخت خسارت خودروی نامتعارف

  • حداکثر تعهد مقصر حادثه در خسارت‌های مالی نصف دیه در ماه‌های حرام خواهد بود. نصف میزان دیه در ماه‌های حرام سال ۱۴۰۰، ۳۲۰ میلیون تومان است.
  •  اگر مقصر حادثه بیمه شخص ثالث نداشته باشد، قانون خودروی غیرمتعارف همانند قبل اجرا خواهد شد.
  • اگر راننده مقصر، بیمه شخص ثالث داشته باشد، شرکت‌های بیمه در پرداخت خسارت مالی خودروهای گران‎‌قیمت، بالاترین میزان خسارت وارد به گران‌ترین خودروی متعارف را مدنظر قرار می‌دهند.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی مجازات راننده بدون گواهینامه هنگام تصادف را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۶ تیر ۱۴۰۰ در ۶:۱۱ ب٫ظ

  2. میثم

    ۱۶ تیر ۱۴۰۰ در ۵:۴۴ ب٫ظ

    احسنت ، خیلی خوب هست

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۱۷ تیر ۱۴۰۰ در ۸:۵۴ ق٫ظ

      ممنون از همراهی شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …