حقایقی شگفت‌آور درباره قلب انسان!

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
معمولا همه فکر می‌کنند قلب فقط وظیفه کنترل خون رسانی به اعضا بدن را بر عهده دارد، اما بهتر است بدانید، قلب اسرار زیادی دارد که شنیدن آن‌ها ممکن است شما را شگفت زده کند.

قلب انسان ارگانی است که روزانه حدود ۱۰۰ هزار بار تپش دارد و بدن را با خون غنی از اکسیژن پر می‌کند. همه می‌دانیم که قلب تقریبا به اندازه یک مشت است و قلب زنان سریع تر از قلب مردان می‌تپد. اما در ادامه با دلتامگ همراه باشید تا  دیگر حقایق عجیب قلب را بدانید.

قلب می‌تواند پس از جدا شدن از بدن هم بتپد

قلب سیستم الکتریکی خود را دارد و توسط مغز تنظیم نمی‌شود. بنابراین، تپش می‌تواند حتی در صورت جدا شدن قلب از بدن و تا زمانی که منبع کافی اکسیژن داشته باشد، انجام شود.

حقایق عجیب قلب

سرطان قلب به ندرت اتفاق می‌افتد

یکی از حقایق عجیب قلب این است که سلول‌های قلب در اوایل زندگی، تقسیم خود را متوقف می‌کنند. جهش‌های ایجاد کننده سرطان در آن‌ها بسیار نادر است. با این وجود انواع دیگر سرطان‌ها می‌توانند به قلب هم سرایت کنند و شیمی درمانی می‌تواند به بافت آن آسیب برساند.

قرنیه تنها قسمت بدن است که از قلب خون دریافت نمی‌کند

بیشتر بافت‌های بدن حاوی رگ‌های خونی برای تغذیه و محافظت در برابر عفونت هستند. اما قرنیه‌ها تنها قسمت بدن هستند که فاقد رگ‌های خونی هستند و به همین دلیل خون دریافت نمی‌کنند. بنابراین به روش‌های دیگری مانند مایع اشکی تغذیه می‌شوند.

میزان پمپاژ خون توسط قلب شگفت انگیز است

یکی دیگر از حقایق عجیب قلب این خصوصیت آن است که هر فرد سالمی حدود ۶ لیتر خون در بدن خود دارد. در طول یک عمر، قلب حدود یک میلیون بشکه خون را پمپاژ می‌کند.

بالا رفتن سایز کفش می‌تواند نشان دهنده یک مشکل قلبی باشد

اگر قلب شما به درستی پمپاژ نکند، بدن شما آب را در خود حفظ می‌کند و این باعث ایجاد تورم در پا‌ها می‌شود. همین امر باعث می‌شود کفش‌های شما برایتان دیگر اندازه نباشند. اگر متوجه تورم شدید و احساس کردید به کفش‌های بزرگ تری احتیاج دارید، به پزشک خود مراجعه کنید.

مطلب پیشنهادی:  خانه‌ای جن‌زده در دل پایتخت

آیا قلب هم می‌تواند اندوهگین شود؟

هر اتفاق عاطفی ناگهانی می‌تواند باعث مشکلی به نام سندروم قلب شکسته شود که به آن کاردیومیوپاتی ناشی از استرس هم می‌گویند.

قلب بزرگ‌تر می‌تواند نشانه یک مشکل جسمی باشد

بعضی افراد نسبت به دیگران قلب بزرگ تری دارند و از نظر جسمی، این چیز خوبی نیست و می‌تواند نشان دهنده بیماری قلبی یا فشار خون بالا باشد که هر دو می‌توانند منجر به نارسایی قلبی و ضربان قلب غیر طبیعی شوند.

حقایق عجیب قلب

قلب بر خلاف سایر اندام ها، خودش را ترمیم نمی‌کند

بر خلاف دیگر اندام‌ها و بافت‌های بدن، قلب آسیب دیده نمی‌تواند خود به خود بهبود پیدا کند، اما اندام‌ها و بخش‌هایی مانند پوست و استخوان بعد از بریدگی یا شکستگی برای ترمیم خود تلاش می‌کنند. به همین دلیل درمان فوری یک حمله‌ قلبی ضروری است و هر یک دقیقه پس از آن، ترمیم قلب را دشوارتر می‌کند.

ضربان قلب شما بر اساس موسیقی تغییر می‌کند

آیا متوجه شده اید که اگر استرس دارید موسیقی می‌تواند شما را آرام کند؟ مطالعات نشان داده اند که گوش دادن به موسیقی با سرعت زیاد می‌تواند ضربان قلب شما را افزایش دهد، در حالی که موسیقی آهسته سرعت آن را کاهش می‌دهد.

حقایق عجیب قلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی

همچنین بخوانید

در این کشور باید چاق شوید تا ازدواج کنید!

مقیاس‌های زیبایی از منطقه‌ای به منطقه دیگر و از فرهنگی به فرهنگ دیگر متفاوت است. در حالی ک…