تنها گنبد نمکی متقارن جهان در ایران!

۷
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
گنبد نمکی طغرود قم، یکی از منحصر به فردترین جاذبه‌های ایران است. معمولا وقتی گردشگران می‌خواهند اسمی برای این منطقه بگذارند به آن مریخ ایران می‌گویند. مریخی که به راحتی می‌توانید به آن سفر کنید و به راحتی هم باز گردید.
گنبد نمکی طغرود

یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین گنبدهای نمکی ایران، گنبد نمکی طغرود قم است. این گنبد نمکی بزرگ که از سمت شمال تا ۳ کیلومتر گسترش یافته است، تنها گنبد نمکی متقارن جهان شناخته شده است و تقریباً دایره‌ای شکل می‌باشد. اشکال مختلف، زیبا و منحصر به فرد کوه نمک از جاذبه‌های توریستی این منطقه می باشد. با مجله دلتا در این سفر هیجان‌انگیز همراه باشید.

گنبد نمکی متقارن

گنبد نمکی طغرود قم، تنها گنبد نمکی متقارن است که در دنیا وجود دارد و با داشتن دریاچه‌ای در دل خود، یکی از شاهکارهای طبیعت را خلق کرده است. در ایران به سبب پهناوری کشورمان با جاذبه های مختلفی رو به رو می‌شویم که هر کدام زیبایی خاص خود را دارا می‌باشند.

گنبدهای نمکی ایران اغلب در استان‌های فارس، هرمزگان، سمنان و قم دیده می‌شوند. یکی از مهم‌ترین گنبدهای نمکی ایران، گنبد نمکی قم است که به گنبد نمکی طغرود معروف است.

گنبدهای نمکی ایران‌

گنبد نمکی طغرود

طغرود که امروزه به یکی از جاذبه‌های ژئوتوریسمی شهر قم تبدیل شده است، در ۱۵ کیلومتری جاده قم به سمت جعفریه قرار گرفته است. کارشناسان سن زمین‌شناسی آن را شصت میلیون سال می‌دانند.

این گنبد نمکی حاصل چین‌خوردگی‌های زمین‌شناختی است که از فشار دائمی به لایه‌های نمک شکل گرفته‌اند. لایه نمک در این گنبد، یکپارچه بوده و ضخامت آن‌ها بین ۵ الی ۱۸ متر است.

جاذبه های شهر قم

طغرود در منطقه گرمسیری قرار دارد. همین امر باعث می‌شود که در فصل بارش، به علت تبخیر بالای آب باران، بلورهای تیغه‌ای و کنگره‌ای از جنس نمک در سطح خاک دیده شوند.

سفر به مریخ

گنبد نمکی طغرود تنها گنبد نمکی متقارن در جهان شناخته می‌شود. این گنبد نمکی تقریبا به شکل دایره‌ است. رنگ‌بندی کلی منطقه به رنگ سرخ بوده که در نگاه اول سیاره مریخ را در ذهن بازدیدکننده تداعی می‌کند.

علاوه بر رنگ خاک، اشکال موجود در گنبد نمکی باعث می‌شود بیننده تصور کند پا در سیاره‌ای دیگر گذاشته است. همچنین در این گنبد زیبا، نمک‌هایی به رنگ سفید، قرمز، کرم قهوه‌ای، بنفش و آبی به چشم می‌خورد که منظره بی‌نظیری را ایجاد کرده‌اند.

بلورهای تیغه‌ای و کنگره‌ای گنبد نمکی طغرود

دریاچه‌ای در گنبد نمکی طغرود

در میان گنبد نمکی، دریاچه‌ای با آب شور وجود دارد. دریاچه توسط کوه‌ها و صخره‌های نمکی احاطه شده و آب آن زلال و البته تلخ است. در نیمه دوم سال حجم آب افزایش می‌یابد و در فصل خشک دریاچه تقریبا (بجز گودالی کوچک در میان دریاچه) خشک می‌شود.

به دلیل شوری زیاد آب، کسی در آب دریاچه گنبد نمکی طغرود غرق نمی‌شود. اما در میان دریاچه، لکه سیاهی دیده می‌شود که یک گودال عمیق است.

دریاچه‌ای در گنبد نمکی طغرود

سخن پایانی

این گنبد نمکی متقارن، یکی از بزرگ‌ترین گنبدهای نمکی ایران است که شصت میلیون سال قدمت دارد که در سال‌های اخیر مورد توجه تورهای گردشگری قرار گرفته و باعث شده، زباله‌های گردشگران نیز به این منطقه وارد شود.

بزرگ‌ترین گنبدهای نمکی ایران

رها کردن ته‌سیگار، پوست میوه و پلاستیک؛ نه تنها به این منبع طبیعی آسیب وارد می‌کند بلکه از نظر بصری نیز بسیار تاثیر منفی دارد. بنابراین در سفرتان به سیاره مریخ تنها رد‌پا از خود برجای بگذارید و تنها عکس با خود به خانه ببرید.

پیشنهاد مطالعه: مطلب آفریقای ایران کجاست را بخوانید.

۷ دیدگاه

  1. علی

    ۲۹ تیر ۱۴۰۰ در ۲:۲۱ ب٫ظ

    دوستان عزیز سلام من به این منطقه رفتم..کوههای نمکی ودریاچه رو دیدم قشنگ بود..ولی گنبدنمکی به این شکلی که تو تصویر اول.سوم. وچهارم هست وجود نداره احتمالا تزیینی هستش…متاسفانه این منطقه بدلیل نزدیک بودن به دامشهر پر از مگس بود.شاید باورتان نشود من به عمرم اینقدر مگس ندیده بودم .بسیار الوده بود..نمی شد چیزی بخوری یا حتی شیشه ماشین رو یه لحظه بدی پایین…باید برید ببینید…

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      ۵ مرداد ۱۴۰۰ در ۱۱:۱۹ ق٫ظ

      سپاس از شما کاربر گرامی.
      با مطالب بعدی ما همراه باشید.
      به امید روزهایی زیباتر برای محیط زیست کشورمان.

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۱۷ تیر ۱۴۰۰ در ۵:۲۶ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۶ تیر ۱۴۰۰ در ۸:۱۷ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۶ تیر ۱۴۰۰ در ۶:۵۵ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۶ تیر ۱۴۰۰ در ۶:۲۸ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۱۶ تیر ۱۴۰۰ در ۵:۰۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…