اختلالات روانی عجیب اما واقعی!

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
ذهن انسان یکی از شگفت‌انگیزترین پدیده‌های عالم است. بررسی این پدیده و بیماری‌های روانی عجیب، یکی از جالب‌ترین شاخه‌های علم پزشکی است.

نظریه‌ها حاکی از آن هستند که معمولا اختلالات روانی، ناشی از عوامل رفتاری، احساسی، ادراکی و ذهنی هستند. از جمله متداول‌ترین بیماری‌‌های روانی؛ افسردگی، اختلال دوقطبی، زوال عقل و شیزوفرنی است، اما در کنار این اختلالات، سندروم‌های عجیب و غریب دیگری نیز وجود دارند. در این مقاله از دلتامگ چند تا از عجیب‌ترین بیماری‌های روانی دنیا را بررسی خواهیم کرد.

سندروم لهجه‌ خارجی

هنوز روان‌‌پزشکان موفق به کشف دلایل بروز این اختلال نشده‌اند. به نظر می‌رسد که اتفاقاتی چون ضربه محکم به سر، سکته و تومورهای مغزی از عوامل ظاهر شدن آن در افراد باشند. فرد مبتلا به سندروم لهجه خارجی توانایی صحبت به زبان مادری خود را حفظ می‌کند، اما نحوه ادای کلمات آن‌ها تغییر کرده و این تصور را به وجود می‌آورد که گویی لهجه او عوض شده است.

عجیب‌ترین بیماری‌های روانی

سندورم انفجار ذهنی

سندروم انفجار ذهنی حالتی متداول است که در آن فرد بیمار صداهایی انفجاری شنیده و چشمانش سیاهی می‌روند. این بیماری ابتدا با صداهای نه چندان آزاردهنده آغاز می‌شود. این صداها به مرور بلندتر و آزاردهنده‌تر شده و سرانجام به انفجار تبدیل می‌شوند. در این زمان چشمان بیماران که گویی به نوری شدید واکنش می‌دهند، سیاهی می‌روند.

سندروم انفجار ذهنی یکی از عجیب‌ترین بیماری‌های روانی بوده و عموما در افرادی که به استرس و بی‌خوابی مبتلا هستند ظاهر می‌شود. دانشمندان دلیل بروز این اختلال روانی را فعالیت نامناسب بخش‌های عصبی مغز که مسئول صدا هستند می‌دانند.

عجیب‌ترین بیماری‌های روانی

سندروم بوی ماهی

سندروم بوی ماهی یکی از عجیب‌ترین بیماری‌های روانی در افراد است که نشانه‌های منفی از خود نشان می‌دهد. این بیماری منجر می‌شود تا فرد بویی مشابه با بوی ماهی از خود منتشر کند. بدترین بخش این بیماری این است که افراد دیگر توانایی احساس این بو را دارند. این سندروم در بسیاری از مواقع منجر به بروز مشکلات روانی و اجتماعی برای بیماران می‌شود.

مطلب پیشنهادی:  درخشان‌ترین ستاره آسمان امروز ناپدید شد!

متاسفانه تاکنون روش‌های مناسبی برای درمان این بیماری متفاوت ارائه نشده‌اند. براساس یافته‌های برخی محققان، استفاده از رژیم غذایی مخصوصی غنی از کربن و کلوروفیلین منجر به کاهش این بوی بد خواهد شد.

عجیب‌ترین بیماری‌های روانی

سندروم خواب

این حالت نوعی خواب آلودگی است که در آن قدرت صحبت کردن، حرکت ارادی، و درک واقعیت، کُند می‌شود. البته کاملا با بی‌خوابی تفاوت دارد. پزشکان معتقد هستند که این بیماری، ویروسی است. اما هنوز نتوانسته‌اند عامل ویروسی آن را شناسایی کنند.

از جمله علائم این اختلال روانی می‌توان به تب شدید، گلوی دردناک، سر درد، ضعف، لرز و امکان به خواب رفتن در هر زمان و مکانی اشاره کرد. هنوز درمانی قطعی برای این بیماری روانی عجیب پیدا نشده است. بنابراین یا اشخاص به صورت خودکار درمان می‌شوند یا ناچارند برای مدتی طولانی با آن زندگی کنند.

سندروم اورباخ ویته

مغز افرادی که از این سندروم روانی رنج می‌برند، فاقد آمیگدال است. آمیگدال یا بادامه قسمتی از مغز انسان است که نقش فراوانی در یادگیری و یادآوری ایفا می‌کند. این بخش در بروز احساسات و درک آن‌ها نیز موثر بوده و مسئولیت کنترل درد را بر عهده دارد. از جمله دیگر نقش‌های آمیگدال می‌توان به کنترل هیجاناتی که نمود خارجی دارند، چون خوشحالی و ترس اشاره کرد.

افراد مبتلا به بیماری اورباخ ویته به هیچ عنوان ترس را احساس نمی‌کنند. تنها عاملی که ممکن است تا حدی منجر به احساسی مشابه با ترس در آن‌ها شود، تنفس مقادیر بالایی کربن‌دی‌اکسید است. بیماری اورباخ ویته معمولا کشنده نبوده و تاثیری در طول عمر افراد ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

چند ترفند ساده که شما را لاغرتر نشان می‌دهد

ترفندهای لاغری بسیاری وجود دارد که افراد می‌توانند از آن استفاده کنند. دانستن این ترفندها …