الزام به تنظیم سند رسمی خودرو

۱
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
افراد نه تنها به آنچه که در قرارداد آمده است ملزم می‌شوند بلکه به آنچه در قانون و عرف آمده است نیز ملزم خواهند شد هرچند که در قرارداد ذکر نشده باشد. یکی از این مواردی که عرف مشخص کرده است تنظیم سند رسمی است.
الزام به تنظیم سند رسمی خودرو

در تمامی معاملات خودرو به محض انعقاد عقد بیع، خریدار مالک خودرو و فروشنده مالک ثمن معامله می‌شود و در صورت عدم ایفای تعهدات از سوی هر یک از طرفین، هریک از آنها جهت بدست آوردن حقوق خود می‌تواند اقامه دعوا نماید. یکی از مهم‌ترین دعاوی مطرح شده در این زمینه دعوای الزام به تنظیم سند رسمی خودرو است، در این مطلب از مجله دلتا به این موضوع می‌پردازیم.

الزام به تنظیم سند رسمی خودرو

جهت معامله خودرو و نقل و انتقال ماشین طرفین به چند طریق می‌توانند اقدام کنند.

مثل اینکه هم‌زمان با معامله، خریدار و فروشنده، به اتفاق به مرکز شماره گذاری یا فک پلاک و پس از آن به دفترخانه اسناد رسمی جهت تنظیم سند انتقال قطعی یا همان بنچاق مراجعه نمایند که در این فرض مشکلی وجود ندارد و همه چیز به خوبی پیش می‌رود.

مشکل در جایی به وجود می‌آید که معامله با مبایعه‌نامه عادی یا به طور شفاهی انجام شده باشد.

در این مورد فروشنده به بهانه‌های مختلف جهت اعطای وکالت نقل و انتقال قطعی و فک پلاک یا جهت انتقال قطعی و طی تشریفات لازم در مرکز شماره گذاری پلیس راهور حاضر نمی‌شود که در این صورت برای خریدار راهی جز مراجعه به دادگاه حقوقی و طرح دعوای الزام به تنظیم سند رسمی خودرو، باقی نمی‌ماند.

تنظیم سند رسمی خودرو

تفاوت‌ برگ سبز خودرو و سند مالکیت

در برگ سبز اطللاعات کاملی از مالک خودرو و مشخصات وسیله نقلیه قید شده، اما این برگ سند قانونی خودرو محسوب نمی‌شود و فقط سند مالکیت پلاکی است که روی خودرو نصب شده است.

اما طبق قانون سند رسمی خودرو، سند مالکیت وسیله نقلیه محسوب می‌شود. در واقع موضوع سند مالکیت خودرو، فراتر از خرید و فروش خودروهای شخصی است.

به طور مثال مالکیت وسایل نقلیه عمومی، مانند کامیون‌ و اتوبوس‌… مثل یک ملک، به صورت اشتراکی بوده و می‌توان با خرید یک یا چند دانگ از یک اتوبوس یا کامیون، در مالکیت آن شریک شد. همین امر اهمیت ثبت سند رسمی از سوی مالکان را دو چندان می‌کند.

نظرات متفاوت پیرامون سند رسمی و برگ سبز خودرو

دیوان عدالت اداری: برگ سبز کافی است

هیئت عمومی دیوان عدالت اداری بیان کرده است: نیازی به تنظیم سند در دفاتر اسناد رسمی برای خودرو نیست و “برگ سبز” صادره از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی در هنگام تعویض پلاک، همان حکم سند رسمی را دارد.

کانون سردفتران نظری مخالف دارد

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران به‌صورت رسمی اعلام کرد: “تنظیم سند همچنان در دفاتر انجام می‌شود.”

بالاخره برگ سبز کافی است یا سند رسمی تنظیم کنیم؟

آنچه مرور شد، اختلافی است که  ۱۰ سال از شروع آن می‌گذرد و زیان آن برای مردمی است که نمی‌دانند به کدام نهاد رسمی در کشور اعتماد کنند. بنابراین لازم است پیرامون این موضوع تصمیم قطعی گرفته شود.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با مطالب حقوقی مطلب اقدامات فوری و مهم هنگام سرقت خودرو و لوازم آن” را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ در ۵:۱۲ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …