پدیده جادویی ظهور سه خورشید!

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اگر در سفر به هر نقطه‌ای از دنیا ناگهان سه خورشید را در کنار هم دیدید، خوشحال باشید چرا که شما در حال تماشای یکی از عجیب‌ترین پدیده‌های جوی هستید.
سه خورشید

سه خورشید در کنار هم! به نظر عجیب و باور نکردنی می‌آید اما پدیده‌ای است که هر‌از‌چندگاهی در نقاط مختلف دنیا دیده می‌شود. با مجله دلتا همراه باشید تا درباره این پدیده عجیب بیشتر بدانید.

پدیده سه خورشید ( Sun Dog )

حتما می‌گویید ما که فقط یک خورشید داریم! بله! یکی از این خورشیدها همان خورشید واقعی است و آن دو تای دیگر خورشید کاذب هستند. به این پدیده عجیب طبیعی، پدیده سه خورشید یا Sundog می‌گویند.

پدیده سه خورشید اسم‌های دیگری مثل خورشید مجازی، پیرا خورشید و خورشید کاذب هم دارد و ممکن است در هر زمانی در همه جای جهان دیده شود. منظورمان این است که این پدیده مخصوص کشورهای شمالی و یا جنوبی نیست و اگر شرایط شکل‌گیری‌اش آماده شود اتفاق می‌افتد.

علت شکل گیری پدیده سه خورشید

هنگام پدیده سه خورشید در دو طرف خورشید دو نقطه نور دیده می‌شود که به همان بزرگی و درخشانی خورشید هستند. به این نقاط پرنور، خورشیدهای کاذب می‌گویند که بیشتر وقت‌ها شکلی شبیه هاله نور و حلقه دارند.

در جو زمین تعداد زیادی کریستال‌های یخی شش ضلعی وجود دارد که نقشی شبیه منشور دارند و نور را می‌شکنند. در واقع آن‌ها باعث شکسته شدن نور خورشید در میدان دید ما می‌شوند و همزمان سه خورشید را در آسمان به وجود می‌آورند.

سه خورشید

 چرا همیشه این اتفاق رخ نمی‌دهد؟

این پدیده مخصوص زمان‌هایی است که خورشید نزدیک افق باشد و نور خورشید با گذر از ابرهای سیروس و شکستن توسط بلورهای یخ به چشمان ما برسد. اینکه این بلورها در چه جهتی قرار داشته باشند هم در به وجود آمدن خورشیدهای کاذب نقش دارد.

در شرایطی که کریستال‌ها به صورت کاملا منظم حرکتی به سمت پایین داشته باشند، طراحی ۶ ضلعی آن‌ها حالتی افقی دارد. بخاطر همین پراکنده شدن نور خورشید، بطور افقی است و باعث شکل گیری دو نقطه پر نور دیگر در سمت راست و چپ خورشید می‌شود.

اسم علمی این پدیده parhelion است که به زبان یونانی «کنار خورشید» ترجمه می‌شود. اما به آن  Sundog می‌گویند. دانشمندان به درستی نمی‌دانند که اسم Sundog از کجا آمده است، اما این اسم برای بیش از یک قرن گذشته است.

سه خورشید

خورشیدهای کاذب محیط‌های رنگارنگ نور هستند که در سمت راست و چپ خورشید، در فاصله ۲۲ درجه از افق ظاهر می‌شوند. آن‌ها معمولا بر روی یک هاله یا حلقه نور به دور خورشید دیده می‌شوند و نکته جالب درباره آن‌ها این است که هیچ وقت در بالا یا پایین همدیگر نیستند و همیشه در کنار همند.

این اتفاق فقط برای خورشید نمی‌افتد و ماه هم از این پدیده بی‌نصیب نمانده است. در واقع به غیر از Sundog پدیده دیگری به اسم Moondog هم داریم که برای ماه اتفاق می‌افتد. برای به وجود آمدن ماه کاذب هم احتیاج به کریستال‌های شش ضلعی یخی هست تا نقش منشور گونه خود را اجرا کنند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب موجودی عجیب که مرگ را دور می‌زند! را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۴ آذر ۱۴۰۰ در ۹:۵۳ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۴ تیر ۱۴۰۰ در ۱۱:۳۵ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…