تصورات غلط پیرامون حق طلاق زنان

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اگر همه ما قبل از ازدواج آگاهی کاملی درخصوص حق و حقوقی که هر یک از طرفین نسبت به یکدیگر در زندگی مشترک دارند داشته باشیم، می‌توانیم از بروز مشکلات حقوقی در زندگی مشترک خود با همسرمان جلوگیری کنیم.
تصورات غلط پیرامون حق طلاق زنان

یکی از مهم‌ترین حقوقی که همیشه به دلیل عدم آگاهی و داشتن تصورات غلط بر سر آن دعورخ می‌دهد، حق طلاق زنان است. در این مطلب از مجله دلتا به تصورات غلط پیرامون حق طلاق زنان می‌پردازیم.

تصورات غلط پیرامون حق طلاق زنان

  • دادن حق طلاق به زنان، تمامی اختیارات را به آن‌ها می‌دهد

اولین تصور اشتباهی که در خصوص حق طلاق زنان در جامعه ما وجود دارد این است که اگر زن حق طلاق را بگیرد، تمامی اختیارات به ویژه مطالبه مهریه به صورت کامل به او داده می‌شود.

درواقع داشتن حق طلاق تنها حدودی از اختیارات را به زن می‌بخشد. زیرا مرد می‌تواند برای زن خود شرط بگذارد و به او بگوید که ” من تنها درصورتی حق طلاق را به تو می‌دهم که بخشی یا کل مهریه خود را ببخشی “.

در این صورت زن اگر می‌خواهد حق طلاق را بگیرد، باید از سردفتر تقاضا کند که در وکالتی که به او بابت دادن حق طلاق داده می‌شود، این مسئله قید شود که او در گرو بخشیدن بخشی از مهریه یا کل آن حاضر است حق طلاق را دریافت کند.

  •  زنان هر زمان که بخواهند، می‌توانند طلاق بگیرند

این مورد تنها مزیت آن نیست و علاوه بر آن دادن حق طلاق به زن مزایای دیگری هم برای او دارد. برای مثال زن می‌تواند بدون حضور شوهرش به دادگاه مراجعه کرده و طلاق توافقی همراه با وکیل دادگستری را بخواهد.

  • حق طلاق زنان دائمی است

تصور عمومی بر این است که حق طلاق زن دائمی است. اما این تصور اشتباه است و مرد امکان فسخ این وکالت‌نامه را دارد.

اگر شرطی در وکات‌نامه وجود داشته باشد و زن اقدام به طلاق کند، زن باید در دادگاه ثابت کند که شرط قید شده در وکالت انجام شده است تا بتواند از حق طلاقی که از سوی مرد دریافت نموده است استفاده کند.

حق طلاق زنان

اهمیت نوشتن وکالت نامه حق طلاق زنان به شیوه صحیح

در تنظیم شروط و متن وکالتنامه حق طلاق، باید دقت بسیار زیادی به خرج داده شود. توجه داشته باشید که وکالت نامه برای این منظور، باید ضمن عقد و بسیار دقیق و کامل تنظیم گردد.

  • گاهی عبارت حق طلاق به زن داده شد را مشاهده می‌کنیم که چنین جملاتی اشتباه بوده و امکان طرح آنها در دادگاه وجود ندارد. در نتیجه زن نمی‌تواند از هیچ اثر حقوقی در این مورد استفاده کند.
  • ذکر این مورد نیز که زن شرط کرده است، حق طلاق با او باشد و مرد هم قبول کرده است به تنهایی وجاهت قانونی ندارد. در این شرایط حق طلاق محسوب نمی‌شود و  چنین عبارت حق طلاقی، در دادگاه معتبر شناخته نشده و باطل خواهد بود.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب مهم‌ترین نکات و شرایط طلاق توافقی را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …