یاقوت سرخ، جاذبه‌ حیرت‌انگیز خوزستان!

۲
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
شهر باستانی ایذه را پایتخت بختیار ایران می‌نامند زیرا در هزاره سوم قبل از میلاد مسیح، به عنوان مرکز ایالت شناخته می‌شده است. دشت سوسن ایذه، بهشتی است تمام و کمال برای مشتاقان طبیعت و یکی از گذرگاه‌های رودخانه خروشان کارون.
دشت سوسن

دشت سوسن با زیبایی‌های طبیعی شگرف و بسیار خیره‌کننده‌ای در خوزستان آرمیده. دشتی سرسبز و رویایی که در فصل بهار با طبیعتی خیره‌کننده و جذابیت‌های بی‌بدیلش از علاقه‌مندان به طبیعت دل‌ربایی می‌کند. با مجله دلتا همراه باشید تا به دشت زیبای سوسن برویم.

دشت سوسن ایذه

دشت سوسن

دشت سوسن ایذه در ۳۷ کیلومتری شمال‌غربی این شهرستان قرار گرفته و از دو دهستان سوسن شرقی و سوسن غربی تشکیل شده است. سوسن در شرقی‌ترین بخش استان خوزستان و در مجاورت استان چهارمحال و بختیاری قرار گرفته است.

سوسن، منطقه‌ای با طبیعت زیبا و منحصر به فرد است که می‌تواند دیدگان هر بیننده‌ای را محصور کند. دشتی سبز و سراسر شقایق قرمز که رود خروشان کارون آن را به دو‌ نیم تقسیم کرده است.

رود کارون

مردم منطقه ایذه بسیار خونگرم هستند و شما هنگام سفر به این دشت، احساس تنهایی و غربت نخواهید کرد.

اراضی حاصلخیز سوسن

این دشت یکی از گذرگاه‌های رودخانه خروشان کارون است و توسط این رود به دو بخش شرقی و غربی تقسیم می‌شود. زمین حاصلخیز، آب فراوان و اقلیم مناسب تمام شرایط را برای کشت و باغداری مردمان خون‌گرم بختیاری این دیار فراهم کرده است.

در واقع عبور رود کارون از میان دشت سوسن، موجب پیدایش اراضی حاصلخیز در این ناحیه شده است. مردم این منطقه علاوه بر دامپروری، به کشت برنج و دیگر محصولات کشاورزی اشتغال دارند.

کشت برنج در دشت سوسن

قدمت تاریخی این دشت

ایذه از شهرهای جنوب غربی ایران است که دارای پیشینه تاریخی کهن بوده و قدمت‌ آن به ۴۰۰۰ سال پیش برمی‌گردد و از آن به عنوان پایتخت بختیار یاد می‌شود. وجود دو عامل زمین‌های حاصلخیز و راه‌های ارتباطی با دیگر نقاط در گذشته، عامل مهمی در پیدایش آثار و اماکن متعدد در این ناحیه بوده است که اکنون در جای‌جای بخش سوسن دیده می‌شود.

استان خوزستان

در این شهرستان آثار و سنگ نوشته‌هایی پیدا شده که به دوره ایلامیان باز می‌گردد. علاوه بر طبیعت بسیار زیبا، دارای آثار تاریخی ارزشمندی همچون تپه‌های باستانی، پل و بَرد گوری‌ها می‌باشد.

جاذبه‌هایی که باید در دشت سوسن ببینید!

  • طبیعت گردی در دشت دل‌انگیز سوسن و گذر از رودخانه برای بازدید از ده ثریا در آن سوی رود
  • پیاده‌روی و پیمایش دره‌‌ای سرسبز و پر آب، از روستا تا آبشار شیوند
  • قایق‌سواری هیجان‌انگیز و گذر از طول دریاچه سد کارون ۳ تا روستای زیبای شیوند در آن سوی آب
  • طبیعت‌گردی و کوه‌پیمایی سبک در اطراف تالاب میانگران
  • دیدار از زیباترین آثار تمدن ایلامی و ماد همچون خونگ اژدر، قلعه کژدم، اشگفت سلمان و …
  • بازدید از تالاب بین‌المللی چغاخور و قلعه چالشتر در چهارمحال و بختیاری

طبیعت گردی در دشت سوسن

روستاهای قدیمی

روستاهای قدیمی متعددی در این منطقه وجود دارند که معروف‌‌ترین آنها «ثریا» است. خانه‌‌های ثریا با ساختاری پلکانی ساخته شده‌‌اند و به همین خاطر به نام ماسوله خوزستان شهرت دارند. جالب است بدانید قدمت این بناهای تاریخی در خوزستان به هزاران سال پیش بازمی‌گردد.

ده ثریا

پوشش گیاهی

انار، بلوط، انجیر، گلهای شقایق و سایر گیاهان بومی از پوشش گیاهی این منطقه محسوب می‌شوند. برنج سوسن نیز در این منطقه بعمل می‌آید که بسیار معروف است.

دشت سوسن در شب

پیشنهاد مطالعه: مطلب خنک‌ترین مکان‌های ایران در سفرهای تابستانی کدامند را بخوانید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۴ تیر ۱۴۰۰ در ۱۰:۲۰ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۴ تیر ۱۴۰۰ در ۳:۳۶ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…