دنباله دار جدید، با سرعت به سمت منظومه شمسی می‌آید!

۵
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
علم نجوم یکی از شگفت انگیزترین علوم طبیعت است و با تلاش دانشمندان، هر روزه دانش و اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست می‌آید.
دنباله دار جدید

اخترشناسان به تازگی یک جرم بزرگ را در آسمان شناسایی کرده‌اند که از نواحی دور دست منظومه شمسی به سمت مرکز آن در حرکت است. پیش بینی‌ها نشان می‌دهد، این دنباله دار جدید ظرف یک دهه آتی به مدار حرکت زحل که در مجاورت زمین است می‌رسد. با مجله دلتا همراه باشید تا بدانید سرنوشت این دنباله دار جدید چه می‌شود.

شناسایی دنباله دار

این دنباله دار که ۲۰۱۴ UN271 نام دارد نخستین بار توسط مرکز تحقیقات انرژی دارک شناسایی شد، که یک پروژه بین المللی مشترک است. این پروژه هدفش در ابتدا، ترسیم نقشه‌ای دقیق از کهکشان‌ها و کشف رمز و راز انرژی تاریک بود.

شناسایی جزئیات این جرم آسمانی عظیم در منظومه شمسی، نخستین بار در ۱۹ می امسال اعلام شد و در عملیات شناسایی آن از داده‌های ارسالی ناسا نیز کمک گرفته شد.

آخرین ستاره دنباله دار

طبق گفته دانشمندان و آنچه در شبکه های اجتماعی منتشر شده، این دنباله دار جدید از خاک و یخ تشکیل شده است. این دنباله دار قطری در حدود ۱۳۰ تا ۳۷۰ کیلومتر دارد و برخی حتی ابعاد آن را برابر با یک سیاره کوتوله کوچک تخمین زده‌‌اند.

ستاره شناسان دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا، تصویری از این جرم آسمانی را که در بازه سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ گرفته‌‌ شده بود را منتشر کردند. تصاویر مورد اشاره شی بزرگ و سفید رنگی را به تصویر می‌کشید که شبیه به یک لکه پیکسلی شده در عکس به نظر می‌آمد.

البته از سال ۲۰۱۴ تاکنون دانشمندان مرتبا مسیر حرکت این دنباله دار را به روز رسانی کرده‌اند. هرچند که این مسیر به شدت طولانی است (صدها میلیارد کیلومتر تا خورشید فاصله دارد) و مجموعا ۶۰۰ هزار سال طول می‌کشد تا این جرم آسمانی به مرکز منظومه شمسی برسد.

براساس آماری که از بزرگی این جرم در سال ۲۰۱۴ ارائه شده است، قطر آن برابر با ۱۳۰ تا ۳۷۰ کیلومتر تخمین زده می‌شود. در این صورت این جرم، بزرگترین شی ابر اورت در دنیا محسوب می‌شود.

اختر شناسان نیز می‌گویند، وقتی این دنباله دار به نزدیکی خورشید برسد دچار همان سرنوشتی می‌شود که سایر اجرام در مدار خورشید پیدا می‌کنند و بلافاصله نابود می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: مطلب آیا خورشید دوم منظومه شمسی را می‌شناسید؟ را در مجله دلتا بخوانید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۱ تیر ۱۴۰۰ در ۱۱:۵۶ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۱ تیر ۱۴۰۰ در ۱۱:۵۶ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۱ تیر ۱۴۰۰ در ۱۱:۵۶ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۱ تیر ۱۴۰۰ در ۱۱:۵۶ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۱ تیر ۱۴۰۰ در ۱۱:۵۶ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…