نکته‌ عجیبی که همه باید درباره چای کیسه‌ای بدانند

۶
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
پژوهشی تازه می‌‌گوید، بسته‌‌بندی پلاستیکی چای‌‌های کیسه‌‌ای موجب آزادشدن مقادیر بالایی پلاستیک در آب داغ می‌‌شود.
چای‌های کیسه‌ای

میکروپلاستیک‌ها در همه جا هستند، از اقیانوس‌ها گرفته تا خاک، هوا، برف و حتی در یک استکان چای. محققان در دانشگاه مک‌گیل واقع در کانادا، در جدیدترین تحقیقات خود سراغ چای‌های کیسه‌ای رفته‌اند و تاثیر تی‌بگ در آب جوش را مورد آزمایش قرار داده‌اند. با مجله دلتا همراه باشید تا در رابطه با این آزمایش بیشتر بدانید.

تحقیقات جدید دانشگاه مک‌گیل نشان داده است، برخی از چای‌های کیسه‌ای که در تولید کیسه‌های توری و کوچک آن‌ها از مواد اولیه پلاستیکی استفاده می‌شود ممکن است میلیاردها ذره میکروپلاستیک را در فنجان شما بر جای بگذارند.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) می‌گوید، چنین ذراتِ موجود در آب آشامیدنی خطری به همراه ندارند اما به گفته همین سازمان این یافته‌ها مبتنی بر اطلاعات محدود بوده و به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

در این مطالعه محققانِ کانادایی چهار نوع تی‌بگ با برندهای مختلف را تهیه کردند. بیشتر چای‌های کیسه‌ای از کیسه‌های کاغذی تهیه شده‌اند. اما برخی از برندهای چای به تازگی به کیسه‌های پلاستیکی توری برای تهیه این چای‌ها روی آورده‌اند.

محققان نیز می‌گویند، بسیاری از کارخانه‌های تولید چای کیسه‌ای برای بستن کیسه‌ها از پلی پروپیلن استفاده می‌کنند. از آنجا که پلاستیک کیسه‌های چای در معرض آب جوش قرار دارد نه دمای اتاق، در نتیجه احتمال آزاد شدن ذرات ریز پلاستیکی در آن‌ها بیشتر است.

کاغذ چای کیسه ای

نتیجه آزمایش

محققان چای‌های برندهای مختلف چای کیسه‌ای را تخلیه کرده و کیسه‌های خالی را در آبی با دمای ۹۵ درجه سانتی‌گراد قرار داده تا عمل دم کشیدن چای را با کیسه‌های خالی شبیه‌سازی کنند.

نتایج نشان داد هر یک از کیسه‌های پلاستیکی خالی از چای به تنهایی ۱۱.۶ میلیارد ذره میکروپلاستیک و ۳.۱ میلیارد ذره نانو پلاستیک کوچک‌تر را درون آب داغ آزاد می‌کنند. این ذرات با چشم غیر مسلح کاملاً نامرئی هستند.

براساس این مطالعه، سطوح پلاستیک آزاد شده از بسته بندی چای‌های کیسه‌ای چندین مرتبه بالاتر از میزان پلاستیک موجود در سایر مواد غذایی یا آب‌های بطری‌های پلاستیکی است.

ذرات میکروپلاستیک به طور گسترده در محیط، آب‌ها و بعضی از غذاها یافت می‌شوند. اما محققان هم‌چنین خواستار تحقیقات بیشتر در مورد اثرات سلامتی میکروپلاستیک ها شده‌اند.  این مواد بعنوان ذرات کوچک با طول کمتر از پنج میلی‌متر از هر نوع مواد زاید پلاستیکی خارج می‌شوند.

این مطالعه را فرصتی برای مصرف‌کنندگان است تا خریدهای آگاهانه‌تری داشته باشند و به دنبال کاهش هر چه بیشتر استفاده از پلاستیک باشند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب راز حباب‌های رنگی را می‌دانید؟ را در مجله دلتا بخوانید.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲ مرداد ۱۴۰۰ در ۱:۰۶ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۱ تیر ۱۴۰۰ در ۶:۳۴ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۱ تیر ۱۴۰۰ در ۱۲:۰۸ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۱ تیر ۱۴۰۰ در ۱۱:۵۵ ق٫ظ

  5. مرتضی مختاری

    ۱۱ تیر ۱۴۰۰ در ۱۰:۵۱ ق٫ظ

    جدید و آگاه کننده…درمجموع به نظر من مجله دلتا کامل و همه چی تمومه_ با سپاس از کلیه دست اندرکاران مجله دلتا 🙏خسته نباشید.

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      ۱۱ تیر ۱۴۰۰ در ۱۱:۳۰ ب٫ظ

      از همراهی همیشگی شما سپاس گزارم. آرزوی قلبی ما شادی و سلامتی شماست.💐

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…