بازار اجاره ملک با رکود خرید و فروش ، تهدید می‌ شود

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بازار اجاره ملک متاثر از رکود تورمی حاکم بر خرید و فروش املاک دچار التهاباتی شده که بیش از همه مستاجر ها را تحت فشار قرار داده است. از این رو اتخاذ سیاست کارشناسی در سطح کلان برای مقابله با این تهدیدها امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.
بازار اجاره ملک

رکود تورمی حاکم بر بازار ملک باعث شده است تا متقاضیان مصرفی در عمل ناچار به ادامه اجاره نشینی شده و از خرید خانه منصرف شوند افزایش تعداد خانه‌های خالی و قیمت‌گذاری‌های دستوری  علاوه بر تشدید رکود تورمی، آینده بازار اجاره ملک را تهدید می‌کند.

به گزارش مجله دلتا، هرچند که سابقه رکود در بازار املاک به بیش از ۴ سال می‌رسد اما تورم ۹ ماه گذشته در بخش مسکن، که در برخی مناطق تهران منجر به افزایش ۲ تا ۳ برابری قیمت ملک شد، رکود تورمی را پدید آورده و به تبع آن بخش رهن و اجاره نیز دچار بحران قیمت گذاری غیر کارشناسی شده است.

 زوج های جوان بازار اجاره ملک را تهدید می کنند؟

تهدید آینده بازار اجاره ملک به این شکل که عرضه واحدهای جدید برای اجاره را کمتر از قبل خواهد کرد ناشی از ناتوان شدن خریداران مصرفی خانه یا کسانی است که قصد سرمایه‌گذاری دارند. دلیل این امر هم ناتوانی آنها  در تامین مالی متناسب برای خرید خانه است.

بنا بر تجربه و شرایط بازار، برخی خریداران، قسمتی از سرمایه خرید خانه را از محل رهن و اجاره آپارتمان خریداری شده تامین می‌کنند، و اگر خریدار نتواند در قدم اول نقدینگی متناسب با خانه مورد نظر را تامین کند، در عمل از هدف خود که خرید خانه و اجاره آن برای تامین نقدینگی است باز می ماند.

تهدید دیگری که بازار اجاره ملک را هدف قرار داده، لزوم تامین واحد های جدید اجاره‌ای برای زوج‌های جوان است، درحالی که سالانه ۵۰۰ هزار ازدواج در کشور ثبت می‌شود، واحد های مسکونی اجاره‎ای متناسب با تقاضا افزایش ندارند.

اجاره خانه

اجاره نشین‎ها مجبور به تحمل فشارها هستند

معین صفایی، مدیر بخش اجاره آژانس املاک دلتا ۵ در گفت و گو با مجله دلتا با بیان این که وضعیت بازار اجاره نشین ها با بازار خرید و فروش متفاوت است گفت: وجود این تهدیدها به خصوص طی چند سال گذشته اجتناب ناپذیر بوده اما واقعیت این است که نیاز به مسکن وقتی از طریق خرید تامین نشود، متقاضی ناگزیر به رهن و اجاره تن می دهد.

این کارشناس با سابقه بازار رهن و اجاره افزود: ارزش‌گذاری ملک برای اجاره از ساز و کار عرفی خود خارج شده و این مالک است که  تعیین قیمت می‌کند.

صفایی در پاسخ به این پرسش که زوج‌های جوان که اغلب متقاضی اجاره ملک هستند تا پیش از سال ۹۸ اقدام کنند یا نه گفت: اگر مقصود از این پرسش امکان کاهش یا ثبات قیمت‌ها در آینده است باید گفت که بازار، طی یک ماه اخیر از ثبات برخوردار بوده و تا پایان سال و ماه های ابتدایی سال ۹۸ این ثبات البته با شیب کم افزایش قیمت همراه است.

وی گفت: اگرچه تفاوت قیمت چندانی طی این مدت رخ نخواهد داد اما بدون شک افزایش قیمت ملک و در پی آن افزایش نرخ اجاره بها متاثر از قیمت ارز خواهد بود و آینده نرخ ارز قابل پیش بینی نیست ، اما واقعیت این است که به‎رغم کاهش قیمت ارز از ۱۷ هزارتومان به ۱۱ هزارتومان، تغییری در جهت کاهش قیمت ملک روی نداده است.

راه های فرار مالیاتی همچنان باز است

مدیر بخش اجاره آژانس املاک دلتا ۵ در پاسخ به این پرسش که برخی مسئولان از لزوم اجرای طرح  مالیات بر عایدی مسکن به صورت پلکانی سخن می گویند گفت: موضوع دریافت مالیات پلکانی در برگیرنده افرادی است که در اصطلاح چندین ملک به نام خود دارند و نسبت به فروش و اجاره آنها قرداد تنظیم  می‌کنند، حال آنکه برای دور زدن این مالیات، مالکان املاک را به نام نزدیکان خود ثبت می‌کنند. از این لحاظ به نظر می‌رسد اجرای این قانون چندان راهکار موفقیت آمیزی نخواهدبود.

به هر ترتیب، چشم امید مردم و فعالان بخش مسکن به سیاست‌های کلان در بخش مسکن است تا  راهی برای پیشگیری از تهدیدها و وعواقب آن بر آینده بازار ملک در بخش خرید و فروش و اجاره پیدا کنند. به‎طور قطع  برداشتن گام‌های اشتباه در این راه و استفاده نکردن از نظرات کارشناسان منجر به آشفته حالی بیشتر بازار و از بین رفتن منابع و سرمایه‌های اندک کنونی خواهد شد.

 

برای دیدن مطالب مرتبط پیرامون این گزارش  صفحه خبر و گزارش و گفت و گو  مجله دلتا را ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…