حقوق همسر اول در ازدواج مجدد شوهر

۱
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مرد در ازدواج مجدد اعم از عقد دائم یا موقت، باید شرایط قانونی را رعایت کند و اگر این شرایط رعایت نشود، زن می‌تواند با توجه به موارد ضمن عقد، اقدام قانونی برای طلاق انجام دهد.
حقوق همسر اول در ازدواج مجدد

گرچه برابر قانون و شرع، مرد اجازه اختیار همسر دوم را نیز دارد اما این مجوز بی‌حد و حصر نبوده و متضمن شرایطی است و هر یک از زوجین دارای حقوق و وظایفی هستند. در این مطلب از مجله دلتا به حقوق همسر اول در ازدواج مجدد می‌پردازیم.

ازدواج مجدد

  •  مرد نمی‌تواند با داشتن زن، همسر دوم اختیار کند مگر با اجازه دادگاه.
  •  عواملی چون رضایت همسر اول، عدم قدرت همسر اول به ایفای وظایف زناشویی، اعتیاد، ترک زندگی خانوادگی و … موجب می‌شوند تا دادگاه به مرد اجازه تجدید فراش و ازدواج مجدد را بدهد.

حقوق همسر در ازدواج مجدد

اگر در عقدنامه شرط شده باشد که در صورت ازدواج مجدد بدون رضایت همسر اول، زن اول از سوی شوهر وکیل است تا خود را طلاق دهد، در این صورت اگر شوهر بدون رضایت همسر اول ولی با اجازه دادگاه مبادرت به ازدواج کند آیا باز هم زن حق طلاق دارد؟

اجازه دادگاه برای ازدواج مجدد، لطمه‌ای به حق همسر اول که ناشی از عقد نکاح و شرطی که به نفع او شده است وارد نمی‌آورد و همسر اول برای طلاق گرفتن حق دارد از طریق دادگاه اقدام کند.

اگر شوهر بدون اجازه دادگاه، ازدواج مجدد کند، براساس حقوق همسر در ازدواج مجدد، آیا قابل مجازات است؟

دفاتر ازدواج حق ندارند تا بدون حکم دادگاه ازدواج مجدد را به ثبت برسانند، از طرفی عدم ثبت واقعه ازدواج جرم محسوب می‌شود و مرتکب به حبس تا یک سال محکوم خواهد شد.

حقوق همسر در ازدواج مجدد

مرد برای ازدواج مجدد چه اقدامات قانونی باید انجام دهد؟

متقاضی ازدواج مجدد باید دادخواستی به طرفیت همسر اول خود تنظیم کند و در آن خطاب به دادگاه دلایل و علل تقاضای خود را بیاورد.

دادگاه نیز با تعیین وقت رسیدگی یک نسخه از دادخواست را برای همسر اول ارسال می‌کند تا به آن پاسخ دهد و یا برای جلسه دادگاه خود را آماده کند.
دادگاه نیز با انجام اقدامات ضروری و تحقیق از زن اول و احراز موارد قانونی برای ازدواج مجدد، پس از احراز توانایی مالی مرد و اجرای عدالت بین همسران،  به شوهر اجازه ازدواج مجدد می‌دهد والا با درخواست او مخالفت خواهد کرد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب مهم‌ترین نکات و شرایط طلاق توافقی را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۱۰ تیر ۱۴۰۰ در ۵:۴۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …