کریسمس در ایران

۳
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
کریسمس در ایران در اکثر کلیساها برگزار می‌شود. حتی در کوچک‌ترین و دورافتاده‌ترین کلیساها این جشن باید برگزار شود و همین مسئله اهمیت این جشن را می‌رساند.
کریسمس در ایران

کریسمس سالروز میلاد حضرت عیسی مسیح است که هموطنان مسیحی‌ مانند مسیحیان دنیا در آستانه فرارسیدن سال نو میلادی جشن می گیرند.کریسمس در ایران نیز حال و هوای خاص خود را دارد. حال و هوای کریسمس در ایران را در مجله دلتا ببینید .

crismas dar Iran کریسمس در ایران

درختان همیشه سبز کاج که ستاره‌ای درخشان و زیبا بر آن نورافشانی می‌کند، هدایای پیچیده شده در کاغذکادوهایی که غالباً قرمز رنگند، بابانوئل مهربان با کیسه‌ای پر از هدیه بر دوش، دینگ دینگ زنگوله‌های طلایی که به گردن گوزن‌ها آویخته شده است و هزاران نماد دیگری که مختص کریسمس است، در کوی و برزن به چشم می‌خورد.

کریسمس در ایران در اکثر کلیساها برگزار می‌شود. حتی در  کوچک‌ترین و دورافتاده‌ترین کلیساها این جشن باید برگزار شود و همین مسئله اهمیت این جشن را می‌رساند.

درخت کاج یکی از اصلی‌ترین اجزای برگزاری این جشن است. این درخت همیشه سبز، از آن نظر حائز اهمیت است که نماد زندگی است. مسیحیان خوش ذوق با آویختن گوی‌های شیشه‌ای رنگی، ستاره‌های کوچک و بزرگ طلایی، شکلات و آب نبات، این درخت را به زیبایی می‌آرایند.

درخت کاج کریسمس

شخصیت دوست‌داشتنی بابانوئل که غالباً پیرمردی مهربان با ریشی بلند و ملبس در جامه‌ای سرخ و چکمه‌های مشکی است، برگرفته از یک شخصیت واقعی است. در قرن چهارم میلادی کشیشی به نام سن نیکولاس در بیزانس زندگی می‌کرد. او که در کودکی والدین خود را از دست داده بود ،ثروت قابل توجهی داشت. سن نیکولاس همیشه به فقیران و نیازمندان هدایای فراوانی می‎داد و جوراب آنها را پر از کادوهای مختلف می‎کرد. آویختن جوراب به لبه شومینه نیز از همین داستان نشئت گرفته است.

بابانوئل امروزی از لحاظ ظاهری با سن نیکولاس کاملاً متفاوت است. در سال ۱۸۲۲ دکتر مور نویسنده کتاب کودکان ، بابانوئل را در یکی از کتاب‌هایش با این شکل ظاهری خلق کرد. کریسمس در ایران نیز با حضور بابانوئل برگزار می‌شود و کودکان از دست بابانوئل هدایای خود را دریافت می‌کنند.

بابانوئل در ایران

یکی از خوراکی‌های مخصوص کریسمس، کیک کریسمس است. این کیک هم از لحاظ طرز تهیه و هم از نظر تزئین با سایر کیک‌هایی که در طول سال پخته می‌شود، متفاوت است.

مردم در این ایام به بازارها می‌روند و هدایایی را که قرار است به عزیزان خود بدهند، تهیه می‌کنند. این هدایا در زیر درخت کریسمس گذاشته می‌شود و صبح روز اول سال هر یک از اعضای خانواده هدیه خود را از آنجا برمی‌دارد.

در تهران عمده‌ترین مکان‌هایی که آیین کریسمس در آن برگزار می‌شود، میدان ونک، خیابان جمهوری، نارمک، و میرزای شیرازی است. شاید به این دلیل که در این مناطق  مسیحیان بیشتری ساکن هستند.

جشن کریسمس ایرانی ها

آرارات مهم‌ترین محفل گردهمایی مسیحیان است.همیشه تعداد زیادی از مسیحیان مقیم ایران در آرارات جمع می‌شوند و به جشن و پایکوبی می‌پردازند.

یکی از اصلی‌ترین کلیساهایی که مسیحیان ایران در آن جشن سال نوی میلادی را برگزار می‌کنند، کلیسای سرکیس مقدس، واقع در خیابان ویلا است. هر سال جمع کثیری از هموطنان مسیحی ما در این کلیسا گرد هم  می‌آیند و آداب ویژه این مراسم را به جا می‌آورند.

شهر دیگری که مراسم باشکوه کریسمس در آن برگزار می‌شود، شهر اصفهان است. سه کلیسای وانک، مریم و بیت‌لحم در میدان جلفای اصفهان قرار دارد. هر سال تمام کوچه‌ها و خیابانی که به این میدان منتهی می‌شوند آراسته می‌شوند تا پذیرای مردمی باشند که میلاد حضرت مسیح (ع) را گرامی می‌دارند.

کریسمس در اصفهان

آنچه که کریسمس و سایر جشن‌های عمومی را زیبا و دلنشین می‌کند، با هم بودن و همدلی افراد با یکدیگر است. امید است این جشن‌ها، بهانه‌ای باشد برای شادی روز‌افزون شما.

از شما دعوت می‌شود با مجله دلتا همراه شوید.

۳ دیدگاه

  1. ناربه

    ۶ دی ۱۳۹۷ در ۱۱:۵۹ ق٫ظ

    ممنون از تهیه خبر خوبتون

    پاسخ

    • زهرا نوری درخشان

      ۶ دی ۱۳۹۷ در ۱۲:۱۰ ب٫ظ

      از توجه شما به مجله دلتا سپاسگزاریم.

      پاسخ

      • ناربه

        ۶ دی ۱۳۹۷ در ۱۲:۳۵ ب٫ظ

        موفق باشید

        پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…