قصر شگفت انگیزی که روی آب شناور است!

۳
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
سفر به قصر آب‌ها تجربه‌ای نیست که به این زودی‌ها از یاد برود. کمی دورتر از خشکی، در شهر جیپور، در میانه دریاچه سان‌گار، قصر فوق‌العاده زیبایی قرار دارد به‌نام جال محل که به قصر آب‌ها مشهور است.
قصر جال محل

به جرات می‌توان گفت یکی از زیباترین و رویایی‌ترین قصرها در جهان، قصر جال محل در جیپور هند است که با روی آب‌بودن خود به یکی از بی‌نظیرترین جاذبه های دیدنی هند تبدیل شده است. برای آشنایی بیشتر با قصر شناور جال محل با مجله دلتا همراه باشید.

تاریخچه قصر جال محل

جال محل به فارسی به معنای قصر آب است. یک کاخ در بین دریاچه مان‌ساگار که در ایالت راجستان کشور هند و در شهر جیپور واقع شده است. این قصر در قرن هجدهم میلادی بنا شد. این کاخ از شهر جیبور در حدود ۴ کیلومتر فاصله دارد.

کاخ جال محل از معماری‌ها و آثار زیبای کشور هند است. قدمت این بنا به قرن ۱۸ میلادی برمی‌گردد. این مکان به‌عنوان یکی از کاخ‌ها و اماکن تابستانه برای مهاراجه‌ها و توسط حاکم جیپور بنا شد تا به این ترتیب، حاکم این شهر بتواند در این کاخ ساکن گردد و هم چنین خاطرات دوران کودکی خود را در این منطقه به‌یاد آورد.

کاخ جال محل

جالب است بدانید که برای ساخت این کاخ از سنگ‌ها و ماسه‌های قرمز رنگ استفاده شده است و روی آب بودن آن، از ویژگی‌های منحصر بفردی است که سبب شده تا معماران هندی برای ساخت این کاخ، چندین سال تلاش نمایند.

این مکان در طول ۲۰۰ سال قبل از سال ۲۰۰۰ میلادی، به مکانی متروک و بی‌توجه تبدیل گشته بود و پس از دو قرن مورد مرمت و بازسازی دوباره قرار گرفت.

معماری کاخ شناور روی آب

معماری کاخ جال محل نیز بسیار زیبا و برگرفته از سبک مغولی، معماری اسلامی و فارسی است. باید بدانید که این سبک از معماری در راجستان متداول بوده است.

قصر شناور روی آب

از جمله ویژگی‌های این سبک معماری می‌توان به استفاده از ماسه‌ها و سنگ‌های قرمز اشاره نمود. همچنین از دیگر طراحی‌های خاص این معماری می‌توان به تزئیناتی در دیواره‌ها و سقف آن اشاره کرد که به نقوش اسلیمی نزدیک است.

با توجه به اینکه سطح دریاچه مان‌ساگارا بالا آمده است، از بین پنج‌طبقه‌ای که در این مکان وجود دارد، تنها طبقه پنجم بالای سطح آب قابل مشاهده است.

قصر آبها

یکی از قسمت‌های جذاب در کاخ جال محل، بام آن است که مقصد از ساخت آن، نمایش جلوه‌ای از ثروت و قدرت پادشاه می‌باشد. در ساخت این بام از سبک کلاسیک و فانتزی استفاده شده است و روی آن کنده کاری‌های زیادی انجام شده است. جالب است بدانید که در داخل این قصر اتاقی وجود ندارد و تنها از یک عمارت و باغ پر از گل تشکیل شده است.

جاذبه‌های جال محل

شما می‌توانید در قسمت روبروی جال محل، مقبره‌ای از سنگ‌ مرمر که درمیان یک باغ بنا شده است را مشاهده نمایید. این مقبره توسط جای سینگ دوم ساخته شده و بر روی ستون‌‌های بلند آن حکاکی‌های زیبایی نقش بسته است.

جاذبه دیدنی هند

از دیگر جاذبه‌های این مکان می‌توان به دریاچه مان‌ساگار مصنوعی اشاره نمود که در گذشته برای آبیاری مزارع و تامین آب آشامیدنی بنا شده بود. این دریاچه امروزه به عنوان زیستگاهی برای پرندگان مختلف می‌باشد.

جنگل محافظت شده کنار دریاچه که شامل گونه‌های مختلف حیات‌وحش است، قایق‌رانی و دیدن منظره زیبای غروب در کنار این قصر، از دیگر جذابیت‌های این منطقه می‌باشند.

دریاچه مان‌ساگار

پیشنهاد مطالعه: مطلب رفتن به این جزیره عجیب و غریب، جسارت می‌خواهد را بخوانید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۰ تیر ۱۴۰۰ در ۶:۴۹ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۰ تیر ۱۴۰۰ در ۴:۲۷ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۰ تیر ۱۴۰۰ در ۱۲:۴۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…