آدامس جویدن ممنوع!

۴
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
آدامس‌‌های اولیه از شیره‌ درختانی مانند صنوبر ساخته می‌شدند، اما بیشتر آدامس‌های امروزی از مواد مصنوعی ساخته می‌شوند. پس مضراتی بیشتر از گذشته دارند.
آدامس جویدن

برخلاف آنچه به نظر می‌رسد آدامس جویدن عادت جدیدی نیست. قدمت این کار به هزار سال قبل باز می‌گردد. امروزه این کار به ما در مراقبت از دندان‌ها و حتی مقداری کاهش وزن کمک می‌کند. اما حقیقت این است که سالم‌ترین چیز‌ها هم اگر به درستی استفاده نشوند، ضرر آن‌ها می‌تواند بیشتر از منفعت‌‌شان باشد. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید تا در رابطه با عوارض آدامس جویدن بیشتر بدانید.

جویدن بیش از اندازه آدامس می‌تواند ماهیچه‌های فک را بزرگ کند

متخصصان می‌گویند افراط در جویدن آدامس می‌تواند تغییرات غیر قابل پیش بینی در چهره ایجاد کند. مثلا ممکن است فک فرمی مربعی پیدا کند. علاوه بر این، استفاده بیش از اندازه از ماهیچه‌های جونده می‌تواند فشار زیادی به آن‌ها وارد کند و باعث سردرد به ویژه در نوجوان‌ها شود.

آدامس‌های بدون قند می‌توانند باعث نفخ شوند

این مساله ۲ دلیل دارد. اول اینکه، هنگام جویدن مقداری هوا هم می‌بلعید که می‌تواند باعث باد کردن شکم شود. دلیل دوم در الکل‌های قندی نهفته است که از آن‌ها در تولید آدامس‌های بدون قند استفاده می‌شود. این شیرین کننده‌‌ها با وجود غیر قابل هضم بودن، تا ابد درون دستگاه گوارش شما باقی نمی‌مانند. ممکن است بعد از اینکه توسط باکتری‌های درون روده‌ها تخمیر و تبدیل به گاز شدند، به شکل باد از بدن شما خارج شوند.

مضرات آدامس جویدن

شیرین کننده‌های مصنوعی ممکن است فلور روده را تغییر دهند

آدامس‌های بدون قند در میان افرادی که سعی دارند تناسب اندام خود را حفظ کنند طرفداران زیادی دارد. با این حال، برخی تحقیقات نشان داده است مصرف زیاد آدامس‌های حاوی شیرین کننده‌ مصنوعی می‌تواند باعث به هم ریختن توازن جمعیت باکتری‌ها شود.

بطور طبیعی درون روده‌‌های ما باکتری‌های زیادی زندگی می‌کنند. جمعیت این باکتری‌ها در بالا رفتن وزن ما نقش بسزایی دارند. اگرچه محققان می‌گویند این پیامدها فردی هستند و می‌توانند در هر شخصی به یک شکل باشند، اما ما را تشویق می‌کنند که بیشتر به فکر روده‌های خود باشیم.

 چه کنیم که دچار این مشکلات نشویم

  • آدامس‌های بدون قند به معنای واقعی کلمه یک شکلات هستند و باعث چاقی هم می‌شوند. بنابراین از آن‌ها برای جلوگیری از پوسیدگی دندان‌هایتان استفاده نکنید.
  • آدامس بدون قند را بعد از غذا و به مدت حداکثر ۲۰ دقیقه بجوید.
  • تعادل را فراموش نکنید. در روز اصلا بیشتر از ۷ عدد آدامس استیکی حاوی سوربیتول نباید بجوید.
  • اگر به شیرین کننده‌های مصنوعی حساسیت دارید سعی کنید از آدامس‌های حاوی زایلیتول استفاده کنید. زایلیتول یک الکل قند طبیعی است که معمولا کمتر اذیت می‌کند و به سرکوب باکتری‌های عامل پلاک دندانی کمک می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب مقابله با ویروس‌ها با نانوذراتی شبیه به ذرت بو داده را بخوانید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۳ مرداد ۱۴۰۰ در ۲:۵۷ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۳ مرداد ۱۴۰۰ در ۲:۵۷ ب٫ظ

  3. میسم

    ۱۳ تیر ۱۴۰۰ در ۷:۳۸ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۰ تیر ۱۴۰۰ در ۶:۴۸ ق٫ظ

    تا بحال نمیدونستم ادامس جویدن اینهمه مضرات داره ممنون یادآوری کردید

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…