آیا می‌دانید چرا پیری اول به سراغ زنان می‌آید؟

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که چروک‌های‌ صورت با سرعت بیشتری روی صورت زنان نقش می‌بندد و افتادگی پوستشان نسبت به مردان شتاب بیشتری دارد.
علت پیری زود‌تر زنان

سال‌های زیادی است که نظریه زنان بیشتر از مردان عمر می‌کنند به طور قطعی ثابت شده است. این، خبر خوبی برای خانم‌ها به نظر می‌رسد اما یک چیز دیگر هم هست که آن‌ها انتظارش را ندارند. تحقیقات نشان داده است زنان زود‌تر از مردان پیر می‌شوند. با مجله دلتا همراه باشید تا بدانیم علت پیری زود‌تر زنان چیست و مردان چطور جوانی خود را بیشتر حفظ می‌کنند.

زنان بیشتر از مردان دچار اضطراب می‌شوند

زنان بیشتر مستعد درگیر شدن با مشکلات روانی بویژه مشکلات روانی مرتبط با شغل و کار هستند. علاوه بر این، مساله تغییرات هورمونی همه چیز را به خوبی روشن می‌سازد. نوسانات هورمونی باعث افسردگی می‌شوند و یک علت پیری زود‌تر زنان نیز محسوب می‌شوند. بعلاوه، افسردگی فصلی (اختلال عاطفی فصلی) بیشتر زنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد تا مردان را. اضطراب مداوم به طور حتم منجر به پیری زودرس می‌شود.

زنانی که بچه‌دار شده‌‌‌‌اند زودتر پیر می‌شوند

تحقیقات نشان داده است، بارداری ۱۱ سال زنان را پیر‌تر می‌کند. نکته این است که، زنانی که زایمان کرده‌اند تلومرهای کوتاه‌تری دارند تا زنانی که هرگز بچه‌دار نشده‌اند. هر چه طول تلومرهایتان کوتاه‌تر باشد، پیر‌تر به نظر می‌رسید. علاوه بر این، اضطراب دوران بارداری اتفاق نامتعارفی نیست، امری که به روند پیری سرعت می‌بخشد.

مردان پوست ضخیم‌تری دارند

به گفته متخصصان، پوست مردان ۲۵ درصد ضخیم تر از پوست زنان است. این درصد ممکن است در هر فردی متفاوت باشد. اما فاصله کلی آن با میزان ضخامت پوست زنان ثابت است. با این حال، چین و چروک‌های روی صورت مردان گرچه کمتر است اما عمیق تر از چین و چروک‌های صورت زنان هستند.

سطح تستوسترون بدن زنان و مردان متفاوت است

خانم‌ها، جوانی چهره خود را از استروژن دارند. اما این وظیفه در بدن مردان بر عهده تستوسترون است. تستوسترون بالا باعث کاهش روند پیری می‌شود. گرچه استروژن هم یک هورمون ضد‌پیری است اما تولید آن زود‌تر از تستوسترون کاهش پیدا می‌کند. هورمون استروژن تاثیری گسترده روی پروتئین کلاژن دارد و خاصیت ارتجاعی پوست ناشی از آن است.

کاهش این هورمون همچنین باعث تحلیل رفتن استخوان‌های گونه و چانه می‌شود. به همین دلیل است که چهره زنان زودتر دچار چین و چروک می‌شود.

علت پیری زودرس پوست

یائسگی آسیب‌هایی دارد

فقدان هورمون‌ها در دوران یائسگی به روند پیری سرعت می‌بخشد. زنان وقتی یائسه می‌شوند، بدن آن‌ها دیگر به اندازه قبل کلاژن تولید نمی‌کند. این امر باعث از دست رفتن خاصیت ارتجاعی پوست می‌شود و بدین ترتیب خانم‌ها پیرتر به نظر می‌رسند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب جلبک خلیج فارس معجزه کرم‌های ضد آفتاب! را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۴ آذر ۱۴۰۰ در ۹:۵۳ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۱ تیر ۱۴۰۰ در ۱۲:۱۷ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۹ تیر ۱۴۰۰ در ۷:۱۲ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…