دانستنی‌های جالب و ناشناخته درباره هواپیما!

۲
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
از زمانی که برادان رایت با هواپیمای پرنده‌شان پرواز می‌کردند تاکنون زمان زیادی گذشته است و طی 100 سال گذشته هواپیماها پیشرفت چشمگیری داشته‌اند. در این مطلب با چند دانستنی جالب درباره هواپیماها که شما روحتان هم از آن خبر ندارد آشنا می‌شوید.
کابین داخل هواپیما

احتمالا هر بار که با هواپیما سفر می‌کنید از خودتان می‌پرسید غذای هواپیما چرا اینقدر بدمزه است. اما دلیلش نه پایین بودن کیفیت غذای هواپیما است، نه مهم نبودن غذای مسافران برای شرکت‌های هواپیمایی. در حقیقت یک توضیح ساده برای این مساله و همینطور چند پرسش دیگر در رابطه با هواپیماها وجود دارد که ممکن است ذهن مردم را به خود مشغول کرده باشد. با مجله دلتا همراه باشید تا درباره کابین داخل هواپیما بیشتر بدانید.

چرا پنجره هواپیماها گرد است؟

اهمیت شکل پنجره‌ها در کابین داخل هواپیما از جهت امنیت ما است. پنجره‌های مربع به خاطر نوک تیز بودن گوشه‌هایشان خطرناک‌اند. اگر گوشه‌ پنجره‌ها نوک تیز بود فشار هوا باعث شکستن پنجره‌ها می‌شد. گرد بودن گوشه پنجره‌ها به پخش شدن این فشار کمک می‌کند، در نتیجه ریسک شکستن پنجره‌ها کمتر می‌شود. علاوه بر این، تغییراتی که در فشار هوا رخ می‌دهد می‌تواند باعث تغییر شکل پنجره‌ها شود. اما گرد بودن گوشه‌ها مقاومت پنجره را در برابر این تغییر شکل بیشتر می‌کند.

 

کابین هواپیمای مسافربری

چرا هوای هواپیما همیشه سرد است؟

هوای کابین داخل هواپیما به عمد سرد است. این امر به یک مشکل پزشکی به نام هیپوکسی یا کم اکسیژنی ربط دارد. این مشکل زمانی رخ می‌دهد که بدن اکسیژن کافی دریافت نکند. این مشکل اگر با گرمای هوا همراه شود می‌تواند ریسک از هوش رفتن را بالا ببرد. جدا از آن، ممکن است به خاطر پایین بودن رطوبت هوای هواپیما، هوا از چیزی که واقعا هست سرد‌تر به نظر برسد.

هوای کابین هواپیما

چرا مزه غذای هواپیما اینقدر بد است؟

غذاهای هواپیما از قبل آماده می‌شوند. و برای جلوگیری از خشک شدن غذا، آب زیادی مثلا به شکل سس به آن اضافه می‌کنند که می‌تواند مزه عجیبی به غذا بدهد. بعلاوه، خشکی هوای درون هواپیما حس بویایی و چشایی ما را سرکوب می‌کند. پایین بودن فشار هوا و سر و صدای محیط هم از شدت مزه‌های شور و شیرین می‌کاهد. این بدان معنی است که غذای هواپیما روی زمین مزه‌ خوبی دارد اما در آسمان طور دیگری به نظر می‌رسد.

غذاهای هواپیما

چرا در پنجره هواپیماها یک سوراخ وجود دارد؟

پنجره هواپیماها سه لایه است. لایه‌‌های میانی و بیرونی از همه مهم‌ترند چون برای مهار فشار هوای کابین داخل هواپیما و بیرون لازم هستند. در لایه میانی یک سوراخ وجود دارد که به آن «سوراخ تنفسی» گفته می‌شود.

این سوراخ به متعادل شدن تفاوتی که در فشار هوای کابین مسافرین و شکاف میان لایه‌های پنجره وجود دارد کمک می‌کند. در نتیجه، لایه بیرونی بیش‌ترین فشار را متحمل می‌شود. بنابراین اگر چیزی فشار اضافه‌ای وارد کند این لایه بیرونی پنجره‌ها است که می‌شکند و شما می‌توانید به لطف دو لایه دیگر که سالم باقی مانده‌اند کماکان نفس بکشید.

این سوراخ رطوبتی که در شکاف بین لایه‌های پنجره وجود دارد را هم تخلیه می‌کند، امری که مانع از بخار کردن یا کدر شدن پنجره‌ها می‌شود.

هوای کابین داخل هواپیما

پیشنهاد مطالعه: مطلب بزرگترین هواپیماهای مسافربری دنیا کدامند؟ را در مجله دلتا بخوانید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ در ۹:۴۹ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۸ تیر ۱۴۰۰ در ۱:۱۰ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…