وحشت جهانی از «کرونا دلتا»

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
ظهور جهش‌های جدید و خطرناک ویروس طبیعی است و توجیه علمی دارد، اما راه پیشگیری از ابتلا به تمام این جهش‌ها یکسان است.
کرونا دلتا

بیماری کووید ۱۹ با تمام عوارضی که از خود در سراسر دنیا برجای گذاشته است. هنوز به طور کامل مهار نشده و هر روز خبر‌های تازه‌ای از نوع جهش یافته این ویروس در جهان به گوش می‌رسد. سازمان جهانی بهداشت به تازگی اعلام کرد، نوع جهش یافته کرونا دلتا در بیش از ۷۰ کشور ثبت شده است. با مجله دلتا همراه باشید تا درباره این نوع کرونا جهش یافته بیشتر بدانید.

با توجه به نتایج تحقیقات، قدرت سرایت بیشتر کرونا دلتا موجب می‌شود تا تعداد بیشتری از افراد، مبتلا به بیماری کووید ۱۹ شوند. در این حالت زنجیره انتقال سریع‌‌‌تر پیش رفته و افرادی که مستعد فوت هستند را سریع‌تر به این سرنوشت دچار می‌کند. در نتیجه، بطور کلی آمار مرگ و میر نسبت به سایر انواع ویروس تغییر یافته و با شیب تندی مواجه می‌شود.

علائم کرونا دلتا

محققان حوزه ایمنی شناسی می‌گویند: تاکنون درمان اختصاصی برای درمان ویروس کرونا یافت نشده است. بنابر آخرین یافته‌های علمی و پزشکی برای نوع دلتا نیز درمان خاصی وجود نداشته و تفاوتی با نوع دیگر ویروس ندارد. همان داروهایی که برای انواع ویروس کرونا وجود دارد برای درمان نوع دلتا نیز استفاده می‌شود.

در خصوص علائم نوع دلتا نیز گفتند: طبق گزارشاتی که از این نوع بیماری دریافت شده است علائم این بیماری نسبت به گذشته کمی شدید‌‌تر است.

چرا کرونا این همه رنگ عوض می‌کند؟

پزشکان در پاسخ به این پرسش اظهار کردند: تمام موجودات و تمامی سلول‌ها، ویروس‌ها، میکروب‌ها همواره در حال جهش هستند. این رنگ عوض کردن صرفا مختص کرونا نیست و دامنه وسیعی را در حوزه ویروس‌ها در بر می‌گیرد.

بنابراین جهش کرونا خیلی عجیب نیست. اما در این خصوص که بازی کرونا چه زمانی تمام خواهد شد و چه زمان به نقطه پایان نزدیک می‌شویم باید گفت، برای پایان پاندمی تسریع در واکسیناسیون نیاز است. هر‌چقدر افراد بیشتری در برابر این ویروس واکسینه شوند، فرصت جهش برای ویروس کرونا کاهش می‌یابد.

آیا واکسن بر نوع کرونا دلتا اثر می‌کند؟

واکسن بر تمامی جهش‌های کرونا تاثیر دارد. تاکنون اطلاعاتی در خصوص عدم تاثیر واکسن بر نوع دلتا بدست نیامده است. در مجموع ثابت شده است که واکسن بر روی انواع جهش‌ها حتی کرونا دلتا موثر است. چرا که قطعه‌ای که برای واکسن انتخاب می‌شود معمولا اپیتوپ‌‌های زیادی را در بر می‌گیرد و صرفا یک نوع آنتی بادی تولید نمی‌شود.

نوع جهش یافته کرونا

اپیتوپ‌ها

اپیتوپ‌ها در واقع مولکول‌‌هایی هستند که سیستم ایمنی بدن را برای پاسخ دادن تحریک می‌کنند. در یک واکسن انواع اپیتوپ‌ها استفاده شده و بدیهی است که بر روی نوع دلتا نیز اثربخش است. اگرچه این احتمال وجود خواهد داشت که در نوع واکسنی که تزریق می‌شود، میزان اثربخشی متفاوت باشد.

اما در مجموع، واکسن بر روی انواع ویروس جهش یافته اثرگذار است. چرا که تزریق واکسن عامل مهمی در کاهش مرگ‌ و میرهای ناشی از ابتلا به ویروس کرونا است.

انسان نمی‌تواند جلوی جهش ویروس را بگیرد

محققان نیز اضافه کردند، انسان نمی‌تواند مانع از جهش ویروس شود. چرا که این یک فرآیند طبیعی است و یک میکروارگانیسم در قالب آن جهش پیدا می‌کند.

تنها حالتی که می‌توان جلوی جهش را گرفت تسریع در واکسیناسیون است. چرا که واکسن موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و مانع از ایجاد عفونت در بدن توسط ویروس خواهد شد. سپس کاری می‌کند که فرصت جهش از ویروس گرفته شود تا به فرد یا افراد دیگری منتقل نشود.

پیشنهاد مطالعه: مطلب آیا استفاده از دو ماسک، انتقال ویروس کرونا را کمتر می‌کند؟ را در مجله دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…