ایمنی ساختمان در پیشگیری از حوادث ، ضرورتی انکار ناپذیر

۰
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
ایمنی ساختمان‎ها به طور قطع به عنوان مهم‎ترین بخش ساختمان سازی بسیار جدی است که نباید از آن غفلت کرد.
0 6 ایمنی ساختمان در پیشگیری از حوادث ، ضرورتی انکار ناپذیر

ایمنی ساختمان در پیشگیری از حوادث، ضرورتی انکار ناپذیر است. پنجم دی ماه هر سال  مصادف با حادثه زلزله بم  است که در تقویم رسمی کشور؛ روز ملی ایمنی در برابر زلزله نام‎گذاری شده‌است.

پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با توجه به ضرورت آگاه سازی و بالابردن فرهنگ عمومی در برابر زلزله، با پیشنهاد نام‎گذاری این روز به عنوان «روز ملی ایمنی در برابر زلزله»؛ فرصتی فراهم کرده است تا هر سال با برگزاری برنامه‎ها و فعالیت‎های آموزشی و ترویجی در این روز، ضمن گرامیداشت یاد قربانیان این فاجعه ناگوار، بستر بالابردن سطح آگاهی عمومی و شاخص های ایمنی در برابر زمین لرزه در کشور فراهم شود.

به گزارش مجله دلتا، بسیاری از ساختمان‌هایی که امروزه  در آن زندگی می‌کنیم، از ایمنی کافی بهره‎مند نیستند؛ بنابراین بسیاری از مردم همواره در خانه خود احساس ناامنی می‌کنند. ایمنی ساختمان‎ به طور قطع به عنوان مهم‎ترین بخش ساختمان‎سازی،  بسیار جدی  است که نباید از آن غفلت کرد.

استفاده از فناوری های پیشرفته در صنعت ساخت و ساز

به‎کارگیری تجهیزات با استفاده از آخرین تکنولوژی روز در بخش ساخت و ساز می‌تواند جان بسیاری از مردم را نجات دهد. شاید تصور شود فقط  حوادث غیرمترقبه همچون زلزله، سیل و توفان، عوامل بروز حوادث مرگبار و به‎خطر انداختن جان مردم هستند؛ اما در واقع  رعایت نکردن  موارد ایمنی ساختمان می‌تواند جان ساکنان  در ساختمان ها را با خطر روبه‎رو کند.

اما ارزیابی رعایت موارد ایمنی در ساختمان ها از جمله: استحکام بنا ، سیستم  اطفاء حریق ، بررسی تجهیزات و امکانات ساختمان مانند  آسانسور، و … بسیار ضروری است.

امروزه با توجه به فناوری ها و دانش روز ساختمان سازی در دنیا و به‎کارگیری آن ها در سازه‎ها می توان  ایمنی ساختمان‎ها را  تا حدودی ارزیابی کرد. کارشناسان ، ساختمان‌ها را از لحاظ ایمنی به  دسته‌‎های پرخطر، میان خطر و کم خطر تقسیم می‎کنند. و بر این اساس ساختمان‌های پر خطر هر سال، میان خطر ۳ سال یک‎بار و کم خطر ۱۰ سال یک‎بار  باید از نظر ایمنی بررسی شوند.

ایمنی ساختمان

در وهله نخست  سازمان آتش نشانی می تواند ایمنی ساختمان‎ها را ارزیابی کند. همچنین برای  آگاهی از مقاوم بودن  سازه و موارد  ایمنی به‎کار رفته در آن می توان از کارشناسان و مهندسان ناظر کمک گرفت.

حوادث غیرمترقبه

زلزله یکی ازحوادث غیرمترقبه و تهدید کننده است که متاسفانه در ایران جان میلیون‌ها نفر را به خطر می‌اندازد. بنابراین  حفظ ایمنی و استحکام سازه ‌ها در این مورد بسیار اهمیت دارد. به کارگیری فناوری های پیشرفته ساختمان سازی، بر کاهش میزان تلفات و مرگ و میر در اثر زلزله بسیار تاثیر‎گذار است . کارشناسان معتقدند: پرخطر‌ترین ساختمان ها  هنگام وقوع زلزله، ساختمان‌هایی هستند که با بلوک آجری یا بلوک بدون میلگرد ساخته شده‌اند.

از دیگر حوادثی که  ایمنی ساختمان و محل زندگی  افراد  را تهدید می کند، آتش سوزی است. برای پیشگیری از این حادثه ، بررسی کابل ها و تعمیر سیم کشی های فرسوده ، استفاده نکردن از یک پریز برق برای اتصال چند وسیله برقی و مواردی از این دست ضروری است .

رعایت موارد ایمنی در آشپزخانه و قطع سیستم گازرسانی هنگام خروج از خانه ، نصب سیستم اعلام حریق در تمام فضاهای  داخلی خانه و تعویض آن‎ها در موعد مقرر و نصب کپسول اطفاء حریق  در محل مناسب، از دیگر موارد ایمنی است که  استفاده از آن ها از حوادث خطر آفرین در ساختمان ها پیشگیری می کند.

ایمنی سازه ها

شایان ذکر است، ساختمان های ایمن و مقاوم در برابر حوادث غیر مترقبه  و سایر اتفاق های ناگوار، باعث آرامش خاطر ساکنان خواهد بود. باید در نظر داشت که رعایت اصول ایمنی در ساختمان در وهله اول، باید توسط پیمان‎کاران و ناظران اعمال و به‎طور دقیق و باحساسیتی خاص بررسی شود .

مطالب بیشتر در باره مسکن و ساختمان را در بخش های خبر و گزارش و اخبار مسکن مجله دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…