آیا خورشید دوم منظومه شمسی را می‌شناسید؟

۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
سیاره "زهره" شاید یک سیاره‌ سمی و داغ باشد اما شواهد جدید نشان می‌دهد که این سیاره بیش از آنچه تصور می‌کردیم به زمین شباهت دارد.
سیاره زهره

زمین و زهره تا اندازه‌ای شباهت دارند و در کنار یکدیگر قرار دارند. هر دوی این سیاره‌ها از مواد ستاره‌ای یکسانی تشکیل شده‌اند اما زمین تبدیل به مکانی سرسبز شد در حالی که سیاره زهره یک سیاره‌ داغ و جهنمی ماند. اما علت چیست؟ با مجله دلتا همراه باشید تا از پاسخ این سوال مطلع شوید.

برای پاسخ به این سوال همه‌ ویژگی‌های زهره باید مورد بررسی قرار بگیرد. این ویژگی‌ها شامل نحوه‌ دگرگونی آن در گذر زمان است.

کمپی‌ها

زمین صفحاتی ساختمانی (تکتونیک) دارد که در حرکتند و باعث تشکیل کوه‌ها و اقیانوس‌های وسیع می‌شوند. زهره این صفحات را ندارد. اما طبق مطالعات انجام شده، به نظر می‌رسد بخش‌هایی از سطح سیاره زهره از بلوک‌‌هایی تشکیل شده است که حرکت می‌کنند و محیط اطراف‌شان را تغییر می‌دهند.

این صفحات که نازک و صاف هستند، کمپی (campi) نام دارند. کمپی‌ها می‌توانند به اندازه‌ ایرلند کوچک باشند یا وسعتی به اندازه‌ آلاسکا داشته باشند.

در اوایل دهه‌ ۱۹۹۰ از رادارهایی برای گذر از جو سیاره زهره و مشاهده‌ سطح آن استفاده شد. دانشمندان با نگاهی دوباره به این نقشه‌ها توانستند ۵۸ کمپی کشف کنند. این کمپی‌ها در کنار کوه‌ها و حفره‌های کوچک قرار دارند، اما این کوه‌ها و شیارها چگونه شکل گرفته‌اند؟

به گفته‌ دانشمندان برای این سوال تنها یک توضیح منطقی وجود دارد. کمپی‌ها توسط مواد مذاب زیر سطح خود جابه‌جا می‌شوند و به سمت زمین‌های ثابت حرکت کرده و باعث فشرده شدن آن‌‌ها و تشکیل کوه‌ها می‌شوند. هنگامی که کمپی‌ها دور می‌شوند باعث باز شدن سطح زمین و ایجاد شیارهایی می‌شود.

زندگی در سیاره زهره

ماموریت‌ جدید ناسا و اروپا

گدازه‌ای که کمپی‌ها را حرکت می‌دهد، جوان‌ترین زمین‌های این سیاره‌ را به‌ وجود می‌آورد. این بدان معناست که این اتفاقات به تازگی در منظومه‌ شمسی رخ داده است. اما آیا حرکت این صفحات بطور متوالی ادامه دارد؟ جواب به احتمال زیاد بله است و به دنبال آن می‌توان گفت سیاره‌ زهره از نظر زمین‌شناسی فعال است. قطعیت این جواب تا ماه‌های آینده توسط فضانوردان ناسا مشخص می‌شود.

یکی از دانشمندان دانشگاه ایالتی آریزونا می‌گوید: در جهان تعداد بی‌شماری سیاره هم‌اندازه‌ زمین و زهره وجود دارد و فعالیت‌های صفحات آن‌ها سرنوشت‌ آن‌ها را مشخص می‌کند. ما نمی‌توانیم سیارات سنگی منظومه‌ شمسی و فراتر از آن را درک کنیم تا زمانی که به درک درستی از سیاره‌ همسایه خود نرسیم.

پیشنهاد مطالعه:مطلب کهکشان‌هایی که “دزدی” می‌کنند! را بخوانید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ در ۹:۴۷ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ در ۹:۴۷ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ در ۹:۴۷ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۷ تیر ۱۴۰۰ در ۱:۰۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…