جلبک خلیج فارس معجزه کرم‌های ضد آفتاب!

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
پژوهشگران دانشگاه هرمزگان با ساخت یک کرم حاوی عصاره نوعی جلبک قهوه‌ای، توانایی محافظت نوری یا SPF آن را مورد بررسی قرار دادند.
جلبک قهوه‌ای

قرار گرفتن در معرض بیش از حد تابش خورشید، به ویژه اشعه ماورای بنفش موج میانی (UV-B) اصلی‌ترین علت سرکوب سیستم ایمنی، پیری زودرس، ملانوما و تومورهای خوش‌خیم و بدخیم پوست است. به همین دلیل یافتن راه‌هایی برای پیشگیری از این آسیب‌ها ضروری است. با مجله دلتا همراه باشید تا با جلبک قهوه‌ای مواد تشکیل دهنده جدید‌ترین کرم ضد آفتاب آشنا شوید.

 کرم‌های ضدآفتاب و استفاده خوراکی یا موضعی آنتی‌اکسیدان‌ها، از راه‌های کاهش بیماری‌های پوستی است.

جلبک قهوه‌ای «پادینا»

در ایران گونه‌های مختلف جلبک وجود دارد. خلیج فارس به دلیل دما و شوری بالا، یکی از زیستگاه‌های منحصر به فرد از لحاظ تنوع ماکرو جلبک‌ها است.

یکی از این جلبک‌ها، جلبک قهوه‌ای «پادینا» است که در ناحیه جزر و مدی رشد می‌کند. محققان با انجام مطالعه‌ روی این جلبک قهوه‌ای و بررسی فعالیت زیستی آن به ماده فلوروتان رسیدند. سپس از آن‌ کرمی برای ایجاد حفاظت نوری تهیه کردند.

فلوروتانن از متابولیت‌‌های ثانویه‌ای است و در دیواره سلولی جلبک‌های دریایی وجود دارد. و می‌تواند به عنوان آنتی‌اکسیدان عمل کند. این متابولیت‌ها همچنین می‌توانند فعالیت ضد باکتری، ضد دیابت، ضد ویروسی، ضد سرطانی و ضد آلرژی نشان دهند.

برای انجام این مطالعه در پاییز ۱۳۹۸ ماکروجلبک پادینا از امتداد خط ساحلی جزیره قشم جمع‌آوری شد. پژوهشگران پس از شستشو و خشک کردن جلبک‌ها، اقدام به عصاره‌گیری از آن کردند. پس از اندازه‌گیری فعالیت آنتی‌اکسیدانی و ضد باکتریایی عصاره جلبک پادینا، از این عصاره یک کرم ساخته شد. سپس میزان SPF یا حفاظت نوری آن اندازه‌گیری شد.

بررسی‌های این مطالعه نشان داد که عصاره اتیل استاتی دارای میزان فلوروتانن بیشتری نسبت به عصاره آبی است. میزان این ترکیب در عصاره آبی بسیار ناچیز و قابل چشم‌پوشی است.

کاربرد جلبک ها

میزان اتیل استاتی در جلبک قهوه‌ای

در این پژوهش فعالیت آنتی‌اکسیدانی و ضد باکتریایی عصاره اتیل استاتی این جلبک تایید شد. بررسی میزان SPF کرم ساخته‌ شده از عصاره اتیل‌استاتی فلورتانن حاصل از جلبک قهوه‌ای پادینا نشان داد، این فرمولاسیون مطابق طبقه‌بندی اروپایی و استاندارد سازمان غذا و داروی آمریکا در طبقه محافظت نوری بالا قرار می‌گیرد.

نتایج بدست آمده حاکی از این است که می‌توان ماکروجلبک پادینا را به عنوان یک ماکروجلبک قهوه‌ای غنی از فلوروتانن معرفی کرد. این ماده دارای فعالیت‌های زیستی مانند مهار رادیکال آزاد، ضد باکتریایی و محافظت در مقابل اشعه ماورای بنفش است.

به گفته پژوهشگران، می‌توان از این ماکروجلبک به عنوان یک فیلتر زیستی در فرمولاسیون کرم‌ها از جمله کرم ضد آفتاب استفاده کرد.

یافته‌های این مطالعه، به صورت مقاله علمی با عنوان نقش فلورتانن مشتق‌شده از جلبک قهوه‌ای پادینا به عنوان عامل محافظت‌کننده در برابر اشعه ماورای بنفش و استرس اکسیداتیو در مجله طب دریا، منتشر شده است.

پیشنهاد مطالعه: مطلب ۶ نکته مهم درباره استفاده از ضد آفتاب را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…