مقابله با ویروس‌ها با نانوذراتی شبیه به ذرت بو داده

۱
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
پژوهشگران کره جنوبی در بررسی جدید خود، نانوذراتی با ساختاری شبیه به ذرت بو داده ابداع کرده‌اند، که می‌توانند به مقابله با ذرات ویروسی کمک کنند.
بیماری‌های تنفسی ویروسی

بیماری‌های تنفسی ویروسی به سادگی قابل انتقال هستند. این بیماری‌ها می‌توانند به سرعت در سراسر کره زمین پخش شوند و آسیب‌های قابل توجهی را به همراه داشته باشند. دانشمندان پیوسته به دنبال راهی برای بهبود این بیماری‌های تنفسی هستند. با مجله دلتا همراه باشید تا با یکی از جدید‌ترین کشفیات دانشمندان آشنا شوید.

بیماری‌ همه‌گیر کووید-۱۹، گواهی برای همین موضوع است. در گذشته نیز ویروس‌های دیگری به شیوع بیماری‌های تنفسی منجر شده‌اند. برای نمونه، یک نوع فرعی از ویروس آنفلوانزا موسوم به ویروس آنفلوانزای A، عامل ابتلا به آنفلوانزای اسپانیایی و آنفلوانزای خوکی بود.

بنابراین برای پیشگیری از بروز بحران‌های بیماری‌های تنفسی ویروسی باید ویروس‌ها به موقع شناسایی شوند. این همان چیزی است که پژوهشگران کره‌ جنوبی سعی داشته‌اند تا در بررسی جدید خود به آن برسند.

روش واکنش زنجیره‌ای پلیمراز

چندین دهه است که سنجش‌‌های مبتنی بر واکنش زنجیره‌ای پلیمراز، به استاندارد طلایی، تشخیص بیماری‌های تنفسی ویروسی بخصوص ویروس‌های آنفلوانزا تبدیل شده‌اند. اگرچه این سنجش‌ها بسیار حساس هستند اما به هزینه زیاد و پروتکل‌های پیچیده‌ای نیاز دارند.

در این روش، ذرات ویروسی به مولکول‌های مورد نظر متصل می‌شوند. این اتصال به عنوان تغییری در شدت سیگنال تشخیص داده می‌شود. سپس با افزایش بار ویروسی بخاطر تغییر در رسوب‌ها،  عملکرد ویروس‌ها کاهش می‌یابد. اما یکی از مشکلات عمده در این گونه سنجش‌ها، تکرارپذیری ضعیف سیگنال‌ها است.

نانو ذرات شبیه به ذرت بو داده

پژوهشگران این پروژه می‌گویند: بیماری عفونی ناشی از آنفلوانزای تنفسی، سارس، مرس و کروناویروس می‌توانند بصورت دوره‌ای گسترش یابند. روش ما می‌تواند یک پلتفرم تشخیصی جدید را برای شناسایی بیماری‌های تنفسی ویروسی در آینده فراهم کند.

پژوهشگران در طراحی جدید خود، دو لایه از ذرات طلا را روی یک لایه پلیمری قرار دادند. آن‌ها را با استفاده از ترکیب موسوم به PFDT از هم جدا کردند. تفاوت انرژی میان PFDT و لایه طلا، به انتشار یون‌های طلا روی سطح و تشکیل نانوذراتی منجر شد. این پدیده مانند ذرت بوداده است و با فاصله‌ ظاهر می‌شود. این چیدمان، شدت سیگنال تولید شده را تقویت می‌کند.

پژوهشگران، عملکرد این سنجش را با استفاده از غلظت‌های گوناگون ویروس H۱N۱ ارزیابی کردند. آنها توانستند بارهای گوناگون ویروسی را تنها در ۲۰ دقیقه شناسایی کنند.

به علاوه، این سیستم می‌تواند رشته‌‌های گوناگون بیماری‌های تنفسی ویروسی بخصوص آنفولانزا را به صورت دقیق طبقه‌بندی کند. سپس به شناسایی ویروس H۱N۱ بپردازد. این روش، تکرارپذیری بسیار بالایی نیز دارد.

بهبود بیماری‌های تنفسی

پروفسور ارشد این پروژه تاکید دارد که این سیستم سنجش، امکان تجزیه و تحلیل فوق‌العاده حساس و قابل اطمینان ویروس آنفلوانزا را فراهم می‌کند. چنین روشی، امکان بررسی در مراحل ابتدایی را فراهم می‌سازد و آغاز درمان ضد ویروسی را سهولت می‌بخشد.

این گروه پژوهشی باور دارد که روزی می‌توان از یافته‌های این پژوهش برای مقابله با همه‌گیری کنونی نیز استفاده کرد.

پیشنهاد مطالعه: درباره ضرورت ماسک مطلب کرونا و آنفولانزا چه تفاوت هایی دارند؟ را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۵ شهریور ۱۴۰۰ در ۵:۴۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…