تاثیر باور نکردنی گاز خنده بر روان انسان

۱
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
محققان در فاز دوم مطالعات بالینی دریافتند، مجاورت ۶۰ دقیقه‌ای با گاز خنده یا نیتروز اکسید می‌تواند بهبود چشمگیری در وضعیت بیماران مبتلا به افسردگی داشته باشد.
گاز خنده

در سال‌های اخیر پژوهش‌های بسیاری پیرامون عملکرد و پتانسیل داروهای بیهوشی در درمان افسردگی یا ترک اعتیاد صورت گرفته است. در این مقاله با مجله دلتا همراه باشید تا با یکی از معجزه‌های درمان افسردگی، نیتروز اکسید یا همان گاز خنده آشنا شوید.

کتامین، داروی بیهوشی با اثر فوری

کتامین از مهم‌ترین داروهایی است که توجه پژوهشگران را به سوی خود جلب کرده است. این دارو با مهار گیرنده‌های NMDA در مغز می‌تواند خواص ضد افسردگی از خود نشان دهد.

کتامین از داروهایی است که اثر فوری دارد و می‌تواند به افراد مبتلا به افسردگی کمک کند. اما دانشمندان با وجود عملکرد خوب این دارو، به فکر جایگزینی برای آن هستند. زیرا هنوز دلیل تأثیر سریع و مثبت کتامین، بطور کامل مشخص نیست.

نیتروز اکسید جایگزین کتامین

از سال ۲۰۱۴ گروهی از محققان تمرکز خود را روی گاز نیتروز اکسید قرار دادند. زیرا مکانیسم عملکرد نزدیکی با کتامین دارد و ممکن است برای درمان افسردگی مفید باشد. نیتروز اکسید، اولین بار در قرن ۱۸ کشف شده است.

این گاز تاکنون نقش بسیار پررنگی در تاریخچه علم بیهوشی داشته است. حتی برای مدت زمانی طولانی،‌ انتخاب اول بیشتر دندان‌پزشکان در جراحی‌ها استفاده از همین گاز بوده است.

نیتروز اکسید در دوز کم می‌تواند علاوه بر حالت آرام‌بخشی، سرخوشی ناگهانی نیز برای مصرف‌کننده ایجاد کند. به همین دلیل در بین عامه مردم به گاز خنده مشهور شده است.

نیتروز اکسید

 

نتایج تحقیقات، حاکی از آن است که، نیتروز اکسید می‌تواند برخی نشانه‌های افسردگی شدید را به شدت کاهش دهد. همچنین استفاده از آن به افرادی که از اختلال اضطراب پس از سانحه و اعتیاد به الکل رنج می‌برند نیز توصیه شده است.

اندازه مناسب مصرف

مطالعات جدید نشان می‌دهد که دوز کمتری از گاز مذکور برای درمان افسردگی نسبت به گذشته مورد نیاز است. مصرف نیتروز اکسید می‌تواند به صورت تک دوز صورت بگیرد یا حتی تا هفته‌ها به صورت مداوم ادامه داشته باشد. ۸۵ درصد افراد مبتلا به افسردگی پس از مواجه شدن با تک دوز گاز خنده، بهبودی از خود نشان داده‌اند.

قابل ذکر است که گاز خنده در برخی از افراد عوارض جانبی جدی نیز پدید آورده است. مهم‌ترین آن‌ها، حالت تهوع شدید است. کاهش غلظت گاز از ۵۰ درصد هوای دمی به ۲۵ درصد توانسته است تا مقدار زیادی عوارض جانبی آن را کاهش دهد.

تحقیقات نیز نشان داده است، مصرف تک دوز نیتروز اکسید می‌تواند بین دو تا چهار هفته از شدت افسردگی بکاهد. متابولیسم سریع گاز خنده و عوارض جانبی کمتر آن نسبت به کتامین، زمینه استفاده گسترده‌تر برای درمان افسردگی را فراهم کرده است.

مکانیسم‌های ایجاد شده توسط گاز خنده، به امواج مغز بخصوص هنگام خواب عمیق بستگی دارند. در نتیجه پژوهشگران تصمیم گرفته‌اند، نقش خواب را نیز در نجات یافتن از افسردگی بررسی کنند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب درمان افسردگی با پروتئین مغز را بخوانید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۵ تیر ۱۴۰۰ در ۳:۲۸ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…